וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלימודים יופעלו מרחוק - וההורים נותרו ללא פתרון: "תכנית מנותקת מהמציאות"

18.4.2020 / 17:43

ההקלות המסתמנות צפויות לצאת לדרך במקביל להפעלת מערך לימודים מקוון מלא לילדי הגן והכיתות הנמוכות. חוסר הסנכרון יוצר בלבול בקרב ההורים, שלא יודעים כיצד יחזרו לעבודה כשילדיהם ללא השגחה, והגננות שזועמות על ההחלטות הסותרות: "פתרונות פופוליסטיים ולא ישימים"

צילום: דוברות המשטרה, עריכה: אסף דרורי

לקראת אישור תכנית היציאה ממשבר הקורונה, הורים רבים מוצאים את עצמם ללא פתרון לאור מתווה הלמידה לרחוק שפרסם משרד החינוך. המתווה, שפורסם בשבוע שעבר, כולל לפחות חמש שעות של לימודים לילדי הגן והכיתות הנמוכות באופן וירטואלי, ואם הוא יאושר הוא ייאלץ הורים רבים להישאר בבתיהם וללוות את הילדים לאורך יום הלימודים.

מהצד השני, ההקלות המסתמנות בסגר כוללות הגדלה של כוח העבודה בענפים מסוימים במשק - כך שההורים יחזרו לעבודה, אך הילדים יישארו בבתים. הפתרון היחיד המוצע בתכנית הוא שמספר מוגבל של משפחות יתאגדו זה להשגיח זו על ילדיה של זו. בעקבות זאת, צוותי החינוך וההורים זועמים על ההחלטה שמבחינתם מנותקת מהמציאות ובלתי ניתנת ליישום.

סיגל שפיץ טולדנו, יו"ר משותף בוועד הגנים הארצי בהנהגת ההורים הארצית, אמרה כי ההורים מתנגדים למתווה הלמידה מרחוק, שמוסיף עומס ולא ניתן ליישמו. "משרד החינוך פרסם שלשום תכניות לכל שכבות הגיל, שלא נעשו בשיתוף איתנו ואינן תואמות את המציאות. הן לא אפשריות", אמרה שפיץ טולדנו. "אנחנו שומעים קול זעקה גדול של ההורים להפסיק את הלמידה מרחוק. אנחנו לא מאמינים שצריך לשבור את הכלים, אך היינו רוצים לשפר את התכנית הקיימת ולהתאים אותה לכלל המשפחות. זאת כמובן ברמת שביעות רצון סבירה, כאשר מילת המפתח הוא גמישות".

גן ילדים ברמת גן, 19 בדצמבר 2018. אלעד מלכה
המשק חוזר בהדרגה לעבוד - והילדים נדרשים ללמוד מרחוק. גן ילדים ברמת גן/אלעד מלכה

היא הוסיפה כי בוועד "לא רואים איך הגננות עצמן אמורות לפעול לפי תכנית זו. גננת שיש לה ילדים לא יכולה לעבוד חמש שעות. הורים שיש להם כמה ילדים בבית, ובטח בכיתות הנמוכות, לא יכולות להיצמד רק לילד הגן". לדבריה של שפיץ טולדנו, "התכניות נעשו בלי חשיבה ומנותקות מהשטח. זה חוסר סנכרון בין משרד החינוך למשרד בריאות. ברגע שמשרד הבריאות מחליט שאנשים חוזרים לעבודה - הוא גם חייב למצוא פתרונות ולהחזיר את הילדים למערכת החינוך".

את הפער בין החזרת המשק לפעילות לבין התכנית ללמידה וירטואלית, תנסה הממשלה לצמצם. היא צפויה לאפשר לכמה משפחות לשמור על ילדיהם ביחד, או לחלופין להעסיק מטפלת משותפת שתשמור עליהם. עם זאת, ההורים לא מרוצים מהפתרון החלקי הזה. "לא מספיק שמשרד החינוך מתיימר לקבוע את לוחות הזמנים שלי, עכשיו מצפים ממני לשמור על הילדים של השכנים. זה נשמע לי מוגזם יותר ממה ששמעתי קודם, זה פתרון עלוב ולא ישים גם הוא", אמרה שפיץ טולדנו. "שוב נותנים פתרון מנותק מהשטח ומהמציאות, מבלי למפות את הצרכים או לעשות חשיבה מעמיקה. זה כאילו שיורים עלינו פלסטרים - פתרון אחרי פתרון שנעשה בצורה מהירה".

עוד בוואלה!

פתיחת חנויות ולמידה מרחוק: הצעדים שיובאו לאישור הממשלה

לכתבה המלאה

שפיץ הוסיפה כי "הגיע הזמן שמשרדי ממשלה יתחילו לחשוב בצורה ארגונית חדשנית. יש תכניות מגירה מדהימות איך לתכנן אסון, ואיך חוזרים לשגרה. אנחנו, במדינת ישראל, רחוקים מזה שנות אור".

בלי הדרכה ובלי מחשבים

לא רק ההורים זועמים על ההחלטות הסותרות של משרדי הממשלה להחזיר את המשק לפעילות, גם בקרב הגננות נרשם בלבול וחוסר הבנה לגבי תפעול מתווה הלימודים מרחוק במציאות הנוכחית. בסוף השבוע נשלחו שאלות מצד גננות למפקחים ומפקחות שאמורים להדריך אותן לגבי ההנחיות החדשות.

אחת הגננות סיפרה בשיחה עם וואלה! NEWS על הקשיים ביישום תכניות אלה. "מה אמורות לעשות גננות שיש להן שלושה ילדים ושני מחשבים, כשכל אחד מהילדים צריך להשתמש במחשב לשיעורים המקוונים? גם היא צריכה להעביר שיעור בעצמה, ויש רעש בבית", שיתפה. "יש גננות שאין להן בכלל מחשב. הבטיחו מחשב לכל מורה ולכל גננת - זה לא קרה. לא לכל אחת יש מחשב פנוי בבית".

ביקורת על מעבר מערכת החינוך ללמידה מרחוק באופן מלא במקביל להחזרת המשק. צילום מסך, צילום מסך
עוברים ללמידה מרחוק. אחת הגננות מספרת על הקשיים בקבוצת ווטסאפ סגורה/צילום מסך, צילום מסך

אך גם לגננות שיש להן מחשב פנוי, לא הועברה הדרכה באשר להעברת המפגשים המקוונים. "הילדים בגילאים האלו לא מרוכזים, הם קמים באמצע המפגשים. ההורים צריכים לשמור עליהם ישובים מול המסך. אני צריכה להעביר להורים משימות בטלפון והם אמורים לבצע אותן עם הילדים. לא ברור איך זה הולך לקרות, אם ביום ראשון רוצים להחזיר את המשק באופן הדרגתי לפעולה", שיתפה הגננת. "אם הם ילכו לעבודה - מי יכין איתם את המשימות? המתווה של משרד החינוך אומר שאנחנו צריכים לשבת עם הילדים משעה 08:30 ועד 13:00 מול המסך ואפילו לאכול איתם, זה הגיוני למישהו?".

יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אייל באום, מתח גם הוא ביקורת על חוסר הסנכרון בין התכניות של משרדי הממשלה. "אנחנו חושבים שהלימוד המקוון במסגרת הזאת שפורסמה הוא לא ישים. ללא ספק הגנים והתלמידים עד כיתות ג' צריכים לחזור מהר ככל הניתן לשגרה תחת הנחיות משרד הבריאות", אמר באום. "אנחנו חושבים שצריך להכניס כסף למערכת ולעזור לגני הילדים הפרטיים, שיהיו קבוצות קטנות של ילדים. כך הם יוכלו לחזור למסגרות, וההורים יוכלו להשתחרר קצת. כל פתרונות הקסם שבנויות על כתפי ההורים וגם הפתרון של השמרטפים בתורניות משפחות אחרות - הוא לא ישים".

ביקורת על מעבר מערכת החינוך ללמידה מרחוק באופן מלא במקביל להחזרת המשק. צילום מסך, צילום מסך
השאלות שהעלו הגננות בקבוצת הווטסאפ שלהן/צילום מסך, צילום מסך
ביקורת על מעבר מערכת החינוך ללמידה מרחוק באופן מלא במקביל להחזרת המשק. צילום מסך, צילום מסך
מתוך קבוצת ווטסאפ של גננות/צילום מסך, צילום מסך

באום הוסיף כי "גם להורים יש חיים, והם צריכים לחזור לעבודה לפי מה שנאמר, אז מי יישאר בבית עם הילדים? גם הסבים והסבתות לא יכולים כי הם בקבוצות סיכון. כל הפתרונות האלה הם פופוליסטיים ולא ישימים. אנחנו עומדים לצאת בקריאה ברורה ובדרישה לתקצב את המערכת, כי הכל עניין של כסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully