וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הקורונה: הלמידה מרחוק תצומצם. שר החינוך: "אין כאן דבר שהוא חובה"

19.4.2020 / 12:02

במשרד האוצר אומרים שוועדה מיוחדת תעריך מחדש את היקפי הלמידה מרחוק ומשרות אנשי החינוך באופן דיפרנציאלי, לפי שכבת גיל. את החלק היחסי יידרשו המורים להשיב בחופש הגדול. הסתדרות המורים תקפה: לא נלמד מעבר לתשעה ימים בקיץ. השר פרץ: "המנהלים יתאימו הכלים לכיתות"

צילום: לע"מ, עריכה: שאול אדם

הלמידה מרחוק במערכת החינוך תצומצם - ומורים וגננות יידרשו "להחזיר" את ימי העבודה בחופש הגדול, כך אומרים הבוקר (ראשון) במשרד האוצר. ברקע ביקורת הורים בנושא הבהיר שר החינוך, רפי פרץ, כי המסמך הלמידה מרחוק שהופץ אינו מחייב. "מסמך הלמידה מרחוק מהווה סטנדרטיזציה, אין כאן דבר שהוא חובה".

החלטת הממשלה מהלילה מעגנת עד סוף אפריל את ההסכם עם ההסתדרות, הקובע שניתן להורות לעובדים במגזר הציבורי לעבוד בהיקפים נמוכים מ-50% משרה. כך, תוקם ועדה מיוחדת בהשתתפות נציגים מטעם משרדי החינוך, האוצר ולשכת ראש הממשלה, ותעריך מחדש את היקפי הלמידה מרחוק, באופן שונה בכל שכבת גיל, כך שהיא תצומצם באופן משמעותי. כתוצאה מכך, ככל שהצעד יאושר, אנשי ונשות החינוך יידרשו להחזיר את החלק היחסי מהמשרה במהלך החופש הגדול.

גורמים הבקיאים בנושא מעריכים כי הגננות, למשל, יצטרכו להחזיר יותר ימי למידה כיוון שהלימוד המקוון פחות אפקטיבי בגילאים אלו, בעוד בחטיבות הביניים הימים שיחזרו יהיו מעטים יותר.

בהסתדרות המורים מתחו ביקורת על הצעד ואמרו כי במשרד האוצר מקבלים החלטות עם עצמם. עוד הבהירו כי לא ילמדו מעבר לתשעה ימים עליהם התחייבו בחופש הגדול.

שר החינוך, רפי פרץ במהלך הצהרה בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 12 במרץ 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, צילום מסך
"אסור שהקורונה תגרור את הרחבת הפערים בחינוך". פרץ/צילום מסך, אולבייה פיטוסי/פלאש90

במקביל, שר החינוך פרץ הגיב היום לביקורת בנושא הלמידה מרחוק. "עלו טענות שהלמידה מרחוק לא מספיק רצינית, ושיש מקומות שאין בהם למידה משמעותית, ושהכל תלוי בהשקעת המורה", הסביר פרץ, שהבהיר כי המסמך בנושא שהופץ אינו מחייב. "מסמך הלמידה מרחוק מהווה סטנדרטיזציה, אין כאן דבר שהוא חובה. בנינו כלים רבים וכל מנהל ומורה יחליטו באיזה אופן הוא נעזר בכלים אלו. על המנהל והמורה מוטלת החובה לקחת מהלו"ז את מה שמתאים לגיל ולאופי הכיתה".

עוד בוואלה!

מהו התו הסגול - ומי יכול לחזור לפעילות? מדריך להקלות במשבר הקורונה

לכתבה המלאה

"משבר הקורונה מאתגר את מערכת החינוך, ואנחנו לא יודעים מתי נוכל לחזור לשגרה מלאה וחשוב שהלמידה מרחוק תהיה טובה ואיכותית", הוסיף פרץ, "אסור שהקורונה תגרור את הרחבת הפערים בחינוך, ולכן מוטלת חובה על המנהלים, המורים וכמובן בסיוע ההורים, לעשות כל מאמץ שכל התלמידים ישתלבו בתכנים הנלמדים (כל מסגרת לפי ההתאמה). זו הסיבה שדאגנו למגוון רחב של פלטפורמות, כשהמטרה המרכזית היא לאפשר למורים לגעת בכל תלמיד ולעזור לכל אחד להתקדם, על אף המצב".

פרץ בירך על החזרה החלקית של החינוך המיוחד לפעילות, והוסיף כי הוא פועל על מנת שפעימת ההקלות הבאה תכלול החזרה מדורגת של הגנים והכיתות הנמוכות. "אני דוחף לכך שברגע שתהיה הקלה נוספת בהנחיות, נוכל להחזיר גם את הגיל הרך לשגרה אבל בהחלט שגרה שונה".

כיתה ריקה בגמנסיה הרצליה. שרון בוקוב
"מתווה הלמידה מרחוק אינו ישים"/שרון בוקוב

מהסתדרות המורים נמסר בתגובה למתווה הלמידה מרחוק כי "הסתדרות המורים היתה הראשונה להתגייס לסיוע במשבר הנוכחי, נכנסנו מתחת לאלונקה ונתנו 9 ימים בחופשת הקיץ, שהשווי שלהם 450 מיליון ש"ח ביום, כלומר מעל 4 מיליארד. אין אף איגוד שתרם מעצמו כלכך הרבה כסף. לעובדי ההוראה אין ימי חופשה צבורה וכל מה שהם נותנים בא על חשבונם. עכשיו מנסה האוצר לנצל את המצב, מסיט נגד עובדי ההוראה, משסה בהם את ציבור ההורים והכל במטרה לגזול מהם את חופשת הקיץ. אחרי שאנחנו נתנו למעלה מארבעה מיליארד שקל למשק, שמי שצריך, יכניס את היד לכיס וישלם! עובדי ההוראה מיישמים את המדיניות של משרד החינוך, שהוא המעסיק שלהם. הלמידה רחוק אפקטיבית, שומרת על קשר רציף בין תלמיד למורה ולגננת, שומרת על קשר בין הילדים עצמם, שומרת על רצף למידה ומאפשרת לייצר שגרה של ביטחון בבית".

בהסתדרות המורים הבהירו כי "לא ניתן לא לאוצר ולא לבעלי אינטרסים לפגוע בלמידה מרחוק כדי לגזול מעובדי ההוראה את החופש שלהם, שמגיע להם ע"פ חוק. הסתדרות המורים לא תיתן מעבר לתשעה ימים שניתנו. עובדי ההוראה לא מכייפים עכשיו, הם סגורים בבתיהם, עובדים, מלמדים ונותנים מעצמם למען כלל תלמידי ישראל".

הנהגת ההורים הארצית כינתה את הלמידה מרחוק "כישלון חרוץ", וקראה לקיים לימודים מלאים בחודשי הקיץ. "הלמידה מרחוק במתכונתה הנוכחית היא בדיחה עצובה שלא נבחנה לעומק, נראית מצוין במצגות אבל לא פרקטית בשום דרך או יישום הלכה למעשה ומעבירה בפועל את נטל ההוראה בבית על כתפי ההורים, שצריכים גם לעבוד מהבית", נמסר מהגוף, שקרא לקיים לימודים במהלך כל חודש יולי ובשבועיים הראשונים של אוגוסט. "ככל שדרישתנו לא תתקבל, אנו דורשים לאפשר לחלופין וכתנאי להמשך הלימוד מרחוק לארגן מיידית מחשב לכל ילד. לא נסכים בשום מצב לסנקציות בגין אי רישום נוכחות תלמידים. לא נהסס להניף דגל אדום מול הזלזול הבוטה וחסר ההתחשבות וההבנה בציבור ההורים במדינת ישראל".

מתווה הלמידה מרחוק: לפחות 5 שעות לימודים לגנים ולכיתות הנמוכות

המתווה הלמידה מרחוק, שפורסם בשבוע שעבר, כולל לפחות חמש שעות של לימודים לילדי הגן והכיתות הנמוכות באופן וירטואלי, ואם הוא יאושר הוא ייאלץ הורים רבים להישאר בבתיהם וללוות את הילדים לאורך יום הלימודים. מהצד השני, ההקלות בסגר כוללות הגדלה של כוח העבודה בענפים מסוימים במשק - כך שההורים יחזרו לעבודה, אך הילדים יישארו בבתים. הפתרון היחיד המוצע בתכנית הוא שמספר מוגבל של משפחות יתאגדו זה להשגיח זו על ילדיה של זו. בעקבות זאת, צוותי החינוך וההורים זועמים על ההחלטה שמבחינתם מנותקת מהמציאות ובלתי ניתנת ליישום.

גם בקרב הגננות נרשם בלבול וחוסר הבנה לגבי תפעול מתווה הלימודים מרחוק במציאות הנוכחית. בסוף השבוע נשלחו שאלות מצד גננות למפקחים ומפקחות שאמורים להדריך אותן לגבי ההנחיות החדשות. אחת הגננות סיפרה בשיחה עם וואלה! NEWS על הקשיים ביישום תכניות אלה. "מה אמורות לעשות גננות שיש להן שלושה ילדים ושני מחשבים, כשכל אחד מהילדים צריך להשתמש במחשב לשיעורים המקוונים? גם היא צריכה להעביר שיעור בעצמה, ויש רעש בבית", שיתפה. "יש גננות שאין להן בכלל מחשב. הבטיחו מחשב לכל מורה ולכל גננת - זה לא קרה. לא לכל אחת יש מחשב פנוי בבית".

"הילדים בגילאים האלו לא מרוכזים, הם קמים באמצע המפגשים. ההורים צריכים לשמור עליהם ישובים מול המסך. אני צריכה להעביר להורים משימות בטלפון והם אמורים לבצע אותן עם הילדים. לא ברור איך זה הולך לקרות, אם ביום ראשון רוצים להחזיר את המשק באופן הדרגתי לפעולה", שיתפה הגננת. "אם הם ילכו לעבודה - מי יכין איתם את המשימות? המתווה של משרד החינוך אומר שאנחנו צריכים לשבת עם הילדים משעה 08:30 ועד 13:00 מול המסך ואפילו לאכול איתם, זה הגיוני למישהו?".

(עדכון ראשון: 10:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully