וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיונים בעתירות נגד הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו יועברו בשידור ישיר

בג"ץ ידון בעתירות נגד ההסכם הקואליציוני ביום ראשון ולמחרת על הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו. ההחלטה לשדר את הדיון מגיעה לאחר שהיועמ"ש הודיע כי הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו מעוררת קשיים - אך אין מניעה משפטית לכך. גורם בסביבת נתניהו: "התערבות בג"ץ תביא לבחירות"

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: אביחי ברוך

הדיון הצפוי בעתירות נגד הטלת הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים ונגד ההסכם הקואליציוני שנחתם בין כחול לבן לליכוד, ייערך בבג"ץ בהרכב מורחב של 11 שופטים, ויועבר בשידור חי. הדיון יחל ביום ראשון בשעה 10:00, וביום שני יתקיים דיון שיעסוק בהסכם הקואליציוני. לקראת הדיון בבג"ץ אמר גורם בסביבת נתניהו כי "התערבות של בג"ץ תביא בהכרח לבחירות שבמרכזן יעמדו סמכויותיו של בג"ץ ופסקת ההתגברות".

ההחלטה להעביר את הדיונים בשידור חי התקבלה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט הודיע לבג"ץ מוקדם יותר היום (חמישי) כי הטלת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו מעוררת קשיים - אך אין מניעה משפטית לכך.

מנדלבליט הגיש את חוות דעתו לקראת הדיון בבית המשפט העליון בעתירות נגד הסוגיה ונגד ההסכם הקואליציוני, שיתקיימו בימים ראשון ושני. "לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת שהוחלט להגיש נגדו כתב אישום בעבירות חמורות הנוגעות לטוהר המידות, כמו גם עמידתו בראשות הממשלה, אכן מעוררת קשיים משמעותיים, במישורים שונים", נכתב בעמדת היועץ. "עם זאת, במכלול השיקולים הצריכים לעניין, היועץ המשפטי לממשלה סבור כי אין בקשיים המשמעותיים הקיימים כדי להקים עילה להתערבות שיפוטית, שמשמעותה היא כי רוב חברי הכנסת יהיו מנועים מליזום הקמת ממשלה חדשה בישראל שהמשיב 2 יעמוד בראשה", קבע מנדלבליט.

דיון בעתירות שעניינן איכוני טלפונים ניידים בעת משבר, בית המשפט העליון, 16 באפריל 2020. פול, אתר רשמי
הדיון יועבר בשידור חי. דיון קודם בעתירות לבג"ץ/אתר רשמי, פול

באשר לטענות כי האישומים נגד נתניהו מציבים אותו בניגוד עניינים, היועמ"ש סבור כי יש בהן ממש - אך כי המסקנה אינה פסילתו של נתניהו מלכהן כראש ממשלה, אלא יצירת הסדרים ספציפיים שימנעו ממנו לעסוק בעניינים מסוימים. "הגם שכהונת המשיב 2 אינה פסולה כשלעצמה, היא תהיה כפופה למגבלות בקשר למילוי תפקידו בעניינים הנוגעים למערכת אכיפת החוק".

בתגובה לדבריו של הגורם בליכוד, יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, אמר כי מדובר באיום האפל ביותר שנשמע כלפי בית המשפט העליון. "איום יותר כוחני, עברייני ואפל מזה ששיגרה היום מפלגת השלטון כלפי בית המשפט העליון, לא נראה פה מעולם. כל יום נחצה פה עוד גבול, גרוע מקודמו", אמר לפיד.

עו"ד דפנה הולך לכנר המייצגת את העותרים מבכירי ההייטק, האקדמיה, החינוך והביטחון, הביעה סיפוק רב מהעובדה שהעתירה תתברר בהרכב מורחב של שופטים. "העתירה עוסקת בסוגיה חשובה ועקרונית למדינת ישראל, ובית המשפט קבע שעניינה בליבת ערכי היסוד של המשטר הדמוקרטי, תתברר בהרכב מורחב של 11 שופטים כפי שנקבע ובמהירות המתחייבת נוכח דחיפות העניין".

"עניין העתירה בליבת ערכי היסוד של המשטר הדמוקרטי"

העותרים טענו לגבי חוקיותן של כמה הוראות בהסכם הקואליציוני, וביקשו מבית המשפט לבטל אותן ולקבוע כי אין להן תוקף, או אפילו לבטל את ההסכם כולו. לטענתם, רבים מסעיפי ההסכם סותרים מפורשות חוקי יסוד, או נוגדים את טובת הציבור. כך, למשל, נטען כי העובדה שרק לאחר הקמת הממשלה יוקם צוות שינסח את קווי היסוד שלה, סותרת את חוק יסוד הממשלה, הקובע כי "משהורכבה הממשלה, תתייצב לפני הכנסת, תודיע על קווי היסוד של מדיניותה", ולפיהם תקבל את אמון הכנסת.

מחאת הדגלים השחורים  מחוץ לכנסת, ירושלים 30 באפריל 2020. מחאת הדגלים השחורים, אתר רשמי
מחאת הדגלים השחורים מחוץ לכנסת, היום/אתר רשמי, מחאת הדגלים השחורים

עוד נטען כי הסעיף המאפשר לראש הממשלה החלופי לכהן גם אם הוגש נגדו כתב אישום, סותר פסיקה מפורשת של בג"ץ ("הלכת דרעי-פנחסי"), וכי ההוראות שקובעות שבזמן ממשלת החירום לא תקודם חקיקה שאינה קשורה לקורונה "כובלות באופן מוחלט" את סמכויות הכנסת ומונעות ממנה למלא את התפקיד שיועד לה בחוק יסוד הכנסת.


(עדכון ראשון: 17:50)

  • עוד באותו נושא:
  • בג"ץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully