וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ קבע: לבתי החולים אין סמכות לאסור על הכנסת חמץ בפסח

השופטים פסקו כי האיסור הגורף על הכנסת מזון למרכזים הרפואיים במהלך החג פוגע בזכויות יסוד ובכבוד המטופל. עוד נקבע כי למאבטחים אסור לפנות לחולים ולמבקרים בכל הערה בנושא. סמוטריץ' מחה: "בג"ץ ממשיך לחרב את עקרונות המדינה היהודית"

עריכה: אביחי ברוך

(בווידאו: בג"ץ דן בעתירה נגד האיסור להגיע לבתי עלמין ביום הזיכרון)

בג"ץ קבע היום (חמישי) כי לבתי החולים אין סמכות לאסור על הכנסת חמץ בפסח. השופטים עוזי פוגלמן ועופר גרוסקופף קבעו כי האיסור הגורף על הכנסת מזון (מלבד ירקות ופירות טריים ומזון ארוז שנוא חותמת כשרות לפסח) במהלך פסח פוגע בזכויות יסוד ובעיקר באוטונומיה של הפרט ובחופש מדת. עוד נקבע כי האיסור פוגע בכבוד המטופל ובהכרה בזכותו להגדרה עצמית ולמימוש בחירותיו והעדפותיו.

השופטים קבעו כי אין כל חוק שמסמיך את בתי החולים לפגוע בזכויות אלו. השופט ניל הנדל סבר כי מדובר בסוגייה שראוי שתיפתר בהסכמה מחוץ לכותלי בית המשפט - אך נותר במיעוט.

מיון בית חולים רמב"ם מאי 2017. אדריאן הרבשטיין
האיסור פוגע בזכויות יסוד. בית החולים רמב"ם בחיפה/אדריאן הרבשטיין

בפסק הדין נקבע עוד כי למאבטחים בבתי החולים אסור לפנות לבאי בית החולים ב"כל הערה, הנחיה או הסבת תשומת לב בנוגע להכנסת מזון לבית החולים במהלך חג הפסח". הוחלט כי בתי החולים יאפשרו הכנסת מזון, כולל חמץ, בתקופת הפסח תוך קביעת הסדרים שיאפשרו שמירה על כשרות המזון המוגש על ידי בית החולים.

"אנו תקווה כי העוסקים במלאכה ישכילו למצוא דרך לשמור ולהגן על המרקם האנושי העדין המאפיין את בתי החולים, אשר מקבלים בשעריהם מטופלים מכל גווניה של החברה הישראלית ואמונים על מתן שירות שוויוני, המעמיד במרכז את בריאותו ורווחתו של כל מטופל כאדם", כתב השופט פוגלמן.

הכנסת חמץ לבית חולים רמב"ם, חיפה 21 באפריל 2019. יואב איתיאל, אתר רשמי
חמץ מחוץ לבית החולים רמב"ם בחיפה/אתר רשמי, יואב איתיאל

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' תקף בחריפות את קביעת בג"ץ. "בג"ץ ממשיך לחרב את עקרונות המדינה היהודית ולהשליט עליה עקרונות פרוגרסיביים מטורללים בצורה לא דמוקרטית ובחוסר סמכות", אמר השר. "ובכלל, נראה שבג"ץ מנהל כאן את המדינה ומקבל החלטות בעוד ועוד נושאים בצורה שמייתרת את המערכת הדמוקרטית ואת העם".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הצטרף לדברי סמוטריץ' ואמר כי "אני מציע שיהיה פריימריז לשופטי בג"ץ ולקבוע שבדברים שנוגעים לחקיקה של הכנסת שהנושא יעבור את תהליך החקיקה כמו בכנסת", קרא. "השופטים חצופים גדולים. את מה שאנחנו המחוקקים עושים באינספור דיוני ועדות וארבע קריאות במליאה, הם מבטלים במחי החלטה שאין בה שום הגיון, ופוסקים על פי השקפת עולמם ככל העולה על רוחם. אם חפצי חיים דמוקרטים ויהודים אנחנו - יש לעשות סוף לתהליך הזה".

גם חבר מפלגתו, ח"כ אורי מקלב, הוסיף כי "בית המשפט בהחלטתו פוגע ומכשיל את החולים השומרים ומקפידים על החמץ הפסח כרוב אזרחי ישראל, שופטי בית המשפט אינם מכבדים את בית החולים כמקום ציבורי שצריך להתחשב ברגשות כל המגזרים, לאחרונה בג"ץ בסדרת פסיקות ידועות מראש דוהר ומוביל לפיצוץ בין חלקי העם ועושה הכול כדי להחליף את השלטון בכוח".

"צדק נגד הכפייה הדתית"

מנגד, ח"כ תמר זנדברג (מרצ), מיוזמות העתירה לבג"ץ, בירכה על ההחלטה. לדבריה, "בג"ץ עשה היום צדק נגד הכפייה הדתית ועצר נוהג מחפיר בבתי החולים. למשטרת חמץ אין מקום לא בבתי חולים ולא בשום מקום אחר. השלב הבא יהיה ביטול חוק החמץ".

מהפורום החילוני, שהגיש את העתירה בנושא החמץ בבתי החולים לבג"ץ, נמסר: "בג"ץ קיבל היום את כל טענותינו, כפי שהוצגו בפניו על ידי עו"ד יאיר נהוראי. זהו יום חג לדמוקרטיה הישראלית בכלל ולציבור החילוני בישראל בפרט. בג"ץ קבע כי המדיניות שהייתה נהוגה עד כה מהווה פגיעה בזכות לכבוד ולפרטיות, ובזכות לחופש מדת. עוד קבע בג"ץ כי משרד הבריאות והרבנות הראשית פעלו בחוסר סמכות כאשר אסרו על הכנסת מזון לבתי החולים והורו על הצבת מאבטחים שיפקחו על הכנסת אוכל לבתי החולים".

בישראל חופשית ותנועת נאמני תורה ועבודה, ידידי בית המשפט, אמרו כי "יש כאן אמירה ברורה של בג''ץ - הפתרון אינו יכול לבוא בכפייה, אלא בהסדרה ובהידברות, תוך הגעה להסכמות. אנו קוראים לבתי החולים לאמץ את המתווה שהצענו אשר הוזכר לחיוב בפסק הדין על ידי השופטים כפתרון אפשרי, אשר יש לו גב הלכתי רחב, במסגרתו הציבור יתבקש שלא לצרוך מזון פרטי בכלי האוכל של בית החולים ומי שירצה לקבל את מזונו בבתי החולים בכלים חד פעמיים במהלך החג, יוכל לעשות זאת".

עו"ד סאוסן זהר מארגון "עדאלה", המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, מסרה בתגובה כי "החלטת בג"ץ היום מביאה סוף לנוהג המשפיל שביזה את החולים, העובדים והמבקרים בבתי החולים אשר אינם שומרים על חוקי הכשרות. אנו מברכים על הפסיקה שקובעת בבירור, כי לא ניתן לכפות על הציבור חוקי דת ובוודאי שאין לבתי החולים כל סמכות להפעיל את מאבטחי בית החולים לצורך כך. הצורך לאפשר לציבור שומר מסורת לקיים את אמונותיו אינו יכול לגבור על החירויות הבסיסיות לא של הציבור הערבי ולא של אף אדם אחר".

(עדכון ראשון: 12:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully