וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל הקורונה: "טראמפ רוצה לסגת לחלוטין מאפגניסטן"

גורמים בכירים אמרו ל-NBC כי נשיא ארה"ב מאבד את סבלנותו ביחס לתהליך השלום עם טליבאן, וחושש מהתפרצות משמעותית של הנגיף שתסכן את הכוחות האמריקניים. וושינגטון בכל מקרה מצמצמת את נוכחותה מ-12 אלף ל-8,600 חיילים, אך גורמים אומרים שזה קורה בקצב מהיר מהמתוכנן

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ דוחף את יועציו הצבאיים והביטחוניים לנסיגה מלאה מאפגניסטן מחשש להתפרצות משמעותית של נגיף הקורונה במדינה - כך דווח היום (שני) ברשת NBC, שציטטה שלושה גורמים בכירים - שניים בהווה ואחד לשעבר - בממשל. לדבריהם, טראמפ מתלונן כמעט באופן יומי על המשך נוכחותם של הכוחות האמריקניים במדינה ועל כך שהם חשופים לווירוס. הם הוסיפו כי הוא חושש שאלפי החיילים במדינה ניצבים בפני איום וציינו גם את חוסר סבלנותו מהסכם השלום התקוע עם טליבאן.

לדברי הגורמים, יועציו הצבאיים של טראמפ אמרו לו כי אם הוא יחליט לסגת מאפגניסטן בשל הקורונה, הפנטגון ייאלץ להסיג בהתאם לכך גם את הכוחות האמריקניים ממקומות כמו איטליה, שנפגעה קשה מהווירוס. "יש חשש מכמה כיוונים שאנו עלולים לעזוב את אפגניסטן", אמר גורם בכיר, שציין את בעלות בריתה של ארצות הברית, חברי קונגרס ובכירים בצבא כמי שמודאגים מאפשרות זו.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נואם בבית הלבן, וושינגטון, 23 באפריל 2020. רויטרס
מאבד סבלנות. טראמפ/רויטרס

גורם בכיר בממשל וגורם ביטחוני אמרו כי בעוד שמתנהל דיון על נסיגת הכוחות, תוצאה סבירה יותר תהיה לבסס את נוכחות החיילים האמריקנים בחלק אחד או שניים במדינה. גורמי ביטחון אמריקניים סבורים שמספר המקרים באפגניסטן גבוה בהרבה ממה שמדווח, ייתכן שפי עשרה מהמספר הרשמי של הממשלה. נכון ליום שני, משרד הבריאות של אפגניסטן אישר 1,703 מקרים ו-57 מתים במדינה שבה חיים כ-35 מיליון בני אדם.

עם זאת, שר הבריאות פרוזאדין פרוז הזהיר בחודש שעבר כי עד מחצית מהאוכלוסייה עלולה להידבק בנגיף ויותר ממאה אלף עלולים למות ללא שמירה על צעדי היגיינה, כמו שטיפת ידיים, ונקיטת סגר באזורים צפופים.

עוד בוואלה!

גורם אמריקני: צבא ארה"ב החל בנסיגה הראשונית מאפגניסטן

לכתבה המלאה

אפגניסטן היא אחת המדינות העניות ביותר בעולם, ומערכת הבריאות הציבורית שלה חלשה. המדינה מקימה בית חולים עם מאה מיטות במחוז הראת, הגובל באיראן, אולם חסרים לה ציוד רפואי ומכונות הנשמה. גורמים אמריקניים חוששים מהתפשטות הווירוס באפגניסטן, הן בשל מצב מערכת הבריאות והן בשל העובדה שהיא חולקת גבול עם איראן, שנפגעה קשה בעצמה מהקורונה.

"אפגניסטן עומדת בפני התפרצות משמעותית", אמר גורם אמריקני בכיר לשעבר. "זה עוד לא קרה, אבל זה יקרה".

ארצות הברית כבר החלה בנסיגה הדרגתית, ובתחילת מרץ החל הצמצום מ-12 אלף חיילים ל-8,600, שאמור להימשך 135 יום. עם זאת, לפי שני גורמים ביטחוניים, הנסיגה מתנהלת מהר מהמתוכנן והיא בדרך להסתיים לפני תאריך היעד. דובר הפנטגון, תומאס קמפבל, אמר כי הנסיגה נמשכת ואמורה להגיע ליעדה באמצע יולי, בהתאם להסכם עם טליבאן. הוא הוסיף כי הכוחות האמריקניים באפגניסטן "נותרים מחויבים לתמוך בשותפינו האפגנים לאורך התהליך ולשמור על היכולות ועל הסמכות הדרושה להשלים את המשימות שלנו".

נער אפגני מוכר מסכות לצורך התגוננות מנגיף הקורונה , במרכז העיר קאבול. רויטרס
נער אפגני מוכר מסכות לצורך התגוננות מנגיף הקורונה, קאבול/רויטרס

טראמפ הבטיח כבר ב-2016 לסיים את המלחמות של ארצות הברית מעבר לים, כמו זו באפגניסטן, שנמשכת מאז 2001 והפכה לארוכה ביותר בהיסטוריה האמריקנית. התפרצות הקורונה, שלפי גורמים שונים הובילה את הנשיא להימנע מתגובה חריפה נגד איראן אחרי מתקפה קטלנית בעיראק, יחד עם המבוי הפוליטי הסתום, הגבירו את חוסר סבלנותו.

בחודש שעבר הוא שלח את שר החוץ שלו מייק פומפאו לקאבול, והוא העביר מסרים תקיפים שנועדו להציל את הסכם השלום. שני גורמים בכירים, גורם בכיר לשעבר ודיפלומט זר אמרו ל-NBC כי פומפאו הזהיר את הנשיא אשרף גאני ואת יריבו עבדוללה עבדוללה - שמסרב להכיר בכהונתו השנייה של גאני - כי אם הם לא יפתרו את המחלוקות ביניהם וינהלו שיחות עם טליבאן - טראמפ עשוי להוציא את כל הכוחות מהמדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully