וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם אמריקני: צבא ארה"ב החל בנסיגה הראשונית מאפגניסטן

9.3.2020 / 22:18

מאות חיילים שסיימו את משך הפעילות המתוכננת שלהם במדינה לא יוחלפו בכוחות רעננים, עם יישום השלב הראשון בהסכם עם טליבאן. זאת על אף הכאוס הפוליטי בקאבול המאיים על ההסכם

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

צבא ארצות הברית החל בנסיגה ראשונית מאפגניסטן בהתאם להסכם שנחתם על טליבאן - כך אמר היום (שני) גורם אמריקני רשמי, שביקש לשמור על עילום שם טרם יוכרז המהלך באופן רשמי. מאות חיילים עוזבים את המדינה כפי שתוכנן, אולם הגורם אמר כי הם לא יוחלפו בכוחות חדשים עם המשך יישום התכנית לצמצום הנוכחות במדינה מ-13 אלף חיילים ל-8,600.

תחילת הנסיגה מגיעה בזמן של כאוס פוליטי בקאבול המאיים על ההסכם השברירי. במהלך היום התקיימו במקביל שני טקסי השבעה לנשיאות, האחד של הנשיא אשרף גאני, והשני של יריבו עבדוללה עבדוללה. אלו מסבכים את המצב עבור ארצות הברית המנסה לגבש את הדרך ליישום ההסכם שישים קץ למלחמה בת 18 השנים.

המחלוקת הגוברת בין הנשיא גאני, שהוכרז המנצח בבחירות שהתקיימו בספטמבר, לבין יריבו עבדוללה עבדוללה, שהתלונן בפני ועדת הבחירות על זיופים, מאיימת לסכל את מימוש הצעדים הקריטיים הבאים בהסכם. יתרה מכן, היא עשויה להתפתח למעגל אלימות חדש.

חיילים אמריקנים מתאמנים באפגניסטן, 26 בדצמבר 2014. רויטרס
מתחילים לעזוב. חיילים אמריקנים באפגניסטן, 2014/רויטרס

ארצות הברית לא קשרה את הנסיגה שלה ליציבות הפוליטית במדינה או לתוצאה ספציפית שתתקבל מהשיחות הפנים-אפגניות. במקום זאת, היא מותנית בכך שטליבאן ימלא את התחייבותו למנוע מפעילים ומארגונים קיצוניים להשתמש באפגניסטן כבסיס לאיומים על ארצות הברית או בעלות בריתה.

במסגרת הסכם השלום, הנסיגה האמריקנית אמורה להתחיל בתוך עשרה ימים מרגע החתימה על ההסכם ב-29 בפברואר. שר ההגנה מארק אספר אמר ב-2 במרץ כי הוא כבר אישר את תחילת הנסיגה, שתתואם עם המפקדים הצבאים באפגניסטן. עצירת הנסיגה והערכת התנאים בשטח יתחילו כשהיקף הכוחות ירד ל-8,600 חיילים. כל הכוחות אמורים לעזוב בתוך 14 חודשים, אם טליבאן יעמוד במילתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully