וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתי העלמין נסגרו. גורם במשטרה: לא נתעמת עם המשפחות

שוטרים ומחסומים הוצבו בכניסות לבתי העלמין הצבאיים כדי לאכוף את תקנות הקורונה, אך במשטרה מתכוונים לאפשר הגעה למשפחות שיתעקשו לפקוד את קברי יקיריהן במטרה להימנע מתקריות. יו"ר יד לבנים: "זה עצוב, אבל אסור לנו לסכן אותם". עתירה נגד ההחלטה נדחתה

יום הזיכרון תש"פ/צילום: דוברות משרד הביטחון, ראובן קסטרו, רוני כנפו, דובר צה"ל, עריכה: טל רזניק

בהתאם לתקנות החירום למאבק בהתפשטות הקורונה, הכניסות לבתי העלמין ואתרי ההנצחה נסגרו היום (שני) ויישארו כך במהלך יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות איבה. שוטרים הוצבו בכניסות לבתי העלמין ויבקשו ממשפחות שכולות שיגיעו למקום לשוב לבתיהן. לדברי גורם במשטרה, הכוחות הונחו שלא להיכנס לעימותים עם המשפחות, ולאפשר למי שיתעקשו לעלות לקבר יקיריהם.

יו"ר יד לבנים אלי בן שם הדגיש כי אלפי משפחות שכולות נענו לקריאת הארגון ופקדו את בתי העלמין במהלך השבוע האחרון. "אני מאמין שלא יקרה מצב שהורים שכולים יגיעו לבתי העלמין", אמר בן שם. "שוחחתי עם מ"מ מפכ"ל המשטרה ואמרתי לו שהדבר האחרון שהייתי רוצה לראות זה שוטר מרים יד על הורים שכולים. אני לא מאמין שזה יקרה. אם יהיו בודדים לא ימנעו מהם, אבל אם יהיה המון זה ייעצר במחסום".

בית העלמין הצבאי, נחלת יצחק, 27 באפריל 2020. ראובן קסטרו
חייל בבית העלמין הצבאי בנחלת יצחק, היום/ראובן קסטרו

22 הורים שכולים חלו בקורונה, תשעה מהם שוהים במלון דן פנורמה בתל אביב. לדברי בן שם, 6,000 הורים שאיבדו את בניהם ובנותיהם חצו את גיל 80, ולכן "אסור לנו לסכן אותם, אנחנו צריכים לשמור עליהם".

בן שם שב וקרא למשפחות השכולות להישמע להנחיות ולא לבקר בבתי העלמין אחרי השעה 16:00. "אנחנו לא צריכים את יום הזיכרון. יום הזיכרון שלנו הוא כל יום. כל המצב עצוב מאוד עבורי אבל אני מקווה שהכול יעבור בשלום", הוסיף.

בית העלמין הצבאי, נחלת יצחק, 27 באפריל 2020. ראובן קסטרו
בית העלמין הצבאי בנחלת יצחק, היום/ראובן קסטרו

בתוך כך, בית המשפט העליון דחה את עתירתו של נתי סמדר, בן שכול שאיבד את אביו בפיגוע בירושלים ב-2002, שביקש לבטל את האיסור להגיע לבתי העלמין ביום הזיכרון. "ההסדר שעוגן בתקנות שעת חירום, המגביל את האפשרות לפקוד את בתי העלמין ומונע הגעה אליהם ביום הזיכרון, אינו בלתי חוקתי, ועל כן אין מקום להורות על ביטולו או על שינויו", כתבו השופטים, "אי לכך, ועל אף הצער והכאב שעתירה זו עוררה בלב כולנו, איננו רואים מנוס מדחייתה".

סמדר טען, באמצעות עו"ד איתמר בן גביר, כי הפגיעה במשפחות השכולות בשל האיסור לבקר בבתי העלמין ביום הזיכרון היא בלתי סבירה ובלתי מידתית. לדבריו היה ניתן להסתפק באמצעים פחות פוגעניים כמו חיוב על שמירת מרחקים וחבישת מסכה, וכן עלו הצעות כמו הגבלת העלייה לקבר לבן משפחה אחד מכל משפחה. מנגד, המדינה טענה כי בתי העלמין צפופים, לרוב עם שערי כניסה בודדים, וכי לא ניתן לקיים בהם את הנחיות משרד הבריאות - ולכן לא ניתן לנקוט באמצעים חלופיים.

"אין חולק שהאיסור על המשפחות השכולות לפקוד את בית העלמין ביום הזיכרון, היא בגדר פגיעה בזכות חוקתית", כתב השופט יצחק עמית, שכתב את פסק דין. "מול פגיעה חוקתית זו, מציבה הממשלה את השמירה על בריאותן של המשפחות ובריאות הציבור כולו, דהיינו, את הזכות לחיים". השופט עמית בחן את האיסור, ולבסוף קיבל את עמדת המדינה - ודחה את העתירה.

"שיקולי הבריאות ברורים וחשובים, אך נדמה לי שהמדינה יכלה לאזן ולאפשר עליה של משפחה גרעינית לקבר ואני מצר על כך ששופטי בית המשפט העליון לא מצאו לנכון להתערב", מסר עו"ד בן גביר, "מה שמותר למפגינים צריך גם להיות מותר להורים שכולים".

(עדכון ראשון: 14:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully