וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ ביטל את פיקדון שכרם של עובדים זרים שנועד לעודד את עזיבתם

עתירות שהוגשו נגד "חוק הפיקדון" התקבלו בחלקן על ידי בג"ץ, שקבע כי הוראת החוק המחייבת מבקשי מקלט ומסתננים להפקיד 20% משכרם, אינה חוקתית והורה על ביטולה. לפי החוק, הפיקדון בסך 36% יוחזר להם רק במועד עזיבתם את הארץ

צילום: רוני כנפו, עריכה: יאיר דניאל

בג"ץ קיבל היום (חמישי) בחלקן עתירות שהוגשו נגד "חוק הפיקדון", וקבע כי הוראת החוק המחייבת מבקשי מקלט ומסתננים להפקיד כ-20% משכרם כפיקדון, אינה חוקתית והורה על ביטולה.

השופטים שתמכו בפסילת החוק הם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והשופטים חנן מלצר, ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית וג'ורג' קרא, והשופט נעם סולברג התנגד. השופטים קבעו כי רכיב ההפקדה שמגיע משכרו של העובד "פוגע פגיעה ברורה, מוחשית ומשמעותית בזכות לקניין של עובדים אלו שמשכורתם היא לרוב קניינם היחיד והיא לרוב מתחת לשכר המינימום". על פי פסק הדין, על המדינה להחזיר לעובדים הזרים בתוך 30 ימים את ההפקדות שמתבססות על הפרשות מתוך שכרם.

לפי החוק, הפיקדון, שיוחזר להם רק במועד עזיבתם את הארץ, הוא בסך 36% מהשכר. הוא מורכב למעשה מ-20% שמפקיד העובד ו-16% שמפקיד המעסיק. בג"ץ ביטל את החיוב להפקיד את השכר של העובד, וצמצם את זה רק לחלק שהמעסיק מפריש, שאותו הם יוכלו למשוך כשהם עוזבים.

שחרור פליטים מכלא סהרונים, 15 באפריל 2018. רויטרס
שחרור מבקשי מקלט מכלא סהרונים/רויטרס

על פי החלטת השופטים, פיקדון שמתבסס רק על רכיב הפרשת המעביד מהשכר, ושניתן לנכות ממנו סכומים ככל שהעובד לא יעזוב את ישראל בתאריך שנקבע לו, מהווה תמריץ כלכלי מספיק להגשמת מטרת החוק, לעודד יציאת עובדים שהסתננו לישראל.

הארגונים שהגישו את העתירות הם אס"ף - ארגון סיוע לפליטים, המוקד לפליטים ומהגרים, האגודה לזכויות האזרח, המרכז לקידום פליטים אפריקאים (ARDC), רופאים לזכויות אדם ואיגוד המסעדות בישראל. בתגובה להחלטה מסרו הארגונים כי "היום נעשה צדק. בג"ץ החליט לבטל את הוראת החוק. העתירה שהוגשה במרץ 2017 הגיעה לסיומה, לאחר שלוש שנים בהן שילמו מבקשי המקלט מחיר כבד על החוק שדחף אותם לעוני כבד ומחסור. חוק שאיפשר להתעמר במבקשי מקלט, שזכותם לשכר הוגן ולקיום בכבוד נפגעו עמוקות. חוק זה שנולד בחטא ושכל תכליתו להביא לגירושם של אנשים שביקשו מקלט מפני רדיפה, ושתחת חסותו מעסיקים רבים ניכו כספים מעובדיהם אך לא הפקידו אותו עבורם, ובכך ביצעו גניבה יומיומית, נפסל".

הארגונים העותרים הוסיפו כי "בימים מורכבים אלו בהם חשיבותם של כספי העובדים אף גדל, פסק דין זה נותן תקווה ומרחיב את הלב ואנו שמחים עבור כל מבקשי המקלט, שיקבלו חזרה את כספם אך יותר מזאת, את ההכרה שנעשה עמם עוול".

"למנוע משבר הומניטרי קשה בקרב אלפי בני אדם"

חברת מועצת העיר תל אביב יפו ויו"ר ועד התושבים של שכונת נווה שאנן שולה קשת אמרה כי החלטת בית המשפט בעניין חוק הפיקדון: "החלטת בג"צ לשחרר את כספי הפיקדון של מבקשי המקלט היא המעשה הנכון וההומאני לעשות, קודם כל עבור ציבור מבקשות ומבקשי המקלט, אך גם עבור כל אוכלוסיות דרום תל אביב, שמשבר הקורונה והפגיעה הכלכלית הקשה היתה עשויה לגרום לאסון הומניטארי של ממש באזור". היא הוסיפה כי "מצער שמדינת ישראל לא השכילה לעשות זאת בעצמה, ונזקקה לבג"ץ שייאלץ אותה לעשות זאת".

מארגון זזים נמסק בעקבות פסק הדין של בג"ץ כי "בית המשפט הבהיר שמדובר בצעד בלתי חוקי שפוגע פגיעה קשה במבקשי המקלט, בימים רגילים ובוודאי בימים אלה". בארגון הסבירו כי "אלפי פעילים של זזים כבר פנו לשר הפנים אריה דרעי, בקריאה שישחרר את כל כספי הפקדון של הפליטים ומבקשי המקלט. על השר לקדם מיד את שחרור הכספים, ולמנוע משבר הומניטרי קשה בקרב אלפי בני אדם".

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) הגיב אף הוא לפסק הדין, ואמר כי "חוק הפיקדון הוא חוק סדיסטי שנועד להתעלל באנשים המוחלשים ביותר שכבר סבלו מעינויים, מרצח בני משפחותיהם וממסע הימלטות קשה, וכעת עובדים יומם וליל כדי להתפרנס ולשרוד". הוא הוסיף כי הוא "מאושר ומברך את קהילת מבקשי המקלט, הפעילות והפעילים שלא חדלו להיאבק לרגע".

רחובות דרום תל אביב ריקים מאנשים בעקבות הנחיות משרד הבריאות 
17 במרץ 2020. דני מרון, דני מרון
מבקשי מקלט בדרום תל אביב/דני מרון, דני מרון

ח"כ תמר זנדברג מסרה בתגובה להחלטת בג"ץ כי "על אפם ועל חמתם של כל המלעיזים נגד בג"ץ - טוב שיש מי שישים ברקס לממשלה, שחושבת שהיא יכולה לדרוס זכויות אדם ואזרח ללא שום מעצורים".

מנגד, שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד מסרה בעקבות פסיקת בג"ץ, כי "אם למישהו היה ספק בדבר חשיבותה של הועדה לבחירת שופטים - כעת זה ברור. בג"ץ פוגע לאורך השנים במדיניות ההגירה אותה הכתיבה הכנסת, החל מחוק ההסתננות דרך מתווה מדינה שלישית, ועכשיו גם ביטול חלקי של חוק הפקדון". היא הסבירה כי "החוק היה אפקטיבי וגרם לעידוד היציאה מרצון. רק פסקת התגברות תשים לזה סוף. צר לי שהממשלה שקמה לא תוכל לעשות זאת". היא הוסיפה כי "דעת המיעוט של השופט סולברג זוהרת בפסק הדין, מה שמוכיח כמה חשוב למנות שופטים שמרנים וכמה חמורה העברת תיק המשפטים והשליטה בועדה לבחירות שופטים לכחול לבן".

שפי פז ודורון אברהמי מסרו בשם פעילי המחאה של דרום תל אביב כי "חוק הפיקדון ממילא לא הופעל מעולם כראוי, ושופטי בג"ץ הנאורים כבר כיסחו לו את הצורה. אז אולי עדיף ככה, בלי העמדות פנים". הם הוסיפו: "שתקום עכשיו הממשלה החדשה ותודיע לנו בגלוי ובלי התחמקויות: האם דרום תל אביב סופחה רשמית לאריתראה, והחוק היחיד שחל בה הוא חוק האלימות והסחיטה באיומים, או שהם מתכוונים לזוז מתישהו ולהציל אותנו מאנשים שמצפצפים על הקורונה?".

לטענתם, "שופטי בג"ץ מתפקדים כבר שנים כתליינים שלנו. עוד פסילה או פחות פסילה לא תשנה את העובדה שהופקרנו, ובקרוב לא תהיה לנו ברירה אלא להתמגן בתוך הבתים או להניף נשק. מה שבטוח, מבחינתנו בג"ץ הוא בדיחה עצובה ואנחנו כופרים לחלוטין בסמכותו. מצידנו, שיבנו להם מבנה שיש חדש באסמרה וילמדו לדבר טיגרינית". פז ואברהמי הוסיפו כי "על הפיאסקו הזה אחראים בין היתר אריה דרעי, בן שבת ובנימין נתניהו, שנותנים לאסון המתמשך הזה להתנהל, ובמקום להטיל את כובד משקלם ולהעיף לכל הרוחות את גנבי הגבול והדעת, שבכסף שהם מרוויחים פה מממנים את משטרי הרודנות שם, מחפשים כל הזמן פשרות וכניעות".

ח"כ אופיר סופר (ימינה) אמר כי "בית המשפט העליון שוב חוטא לתפקידו ובטוח שהוא הריבון. הפסיקה לביטול חוק הפיקדון היא המשך ישיר לפסיקה הפוסלת את מתקני השהייה 'חולות' ו'סהרונים'. הפסיקות חוסמות כל פתרון מעשי שיעודד את המסתננים הבלתי חוקיים לצאת מישראל". לדבריו, "מדובר בהחלטה אומללה ומסוכנת אשר תגרום למסתננים להישאר, ואולי אף תגרום למסתננים נוספים להגיע ארצה".

(עדכון ראשון 17:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully