וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט לשרים: מתנגד באופן נחרץ לפסקת התגברות על מסתננים

25.10.2018 / 22:42

היועמ"ש כתב בחוות דעת ששיגר לחברי ועדת השרים לענייני חקיקה כי ההצעה לקבוע פסקת התגברות בסוגיית המסתננים "פוגעת במשטר החוקתי של מדינת ישראל". גם ביהדות התורה הביעו התנגדות להצעת החוק: "לא נסכים לפסקת התגברות לפי הזמנה"

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

לקראת הדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה ביום ראשון, היועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט מבהיר כי הוא "מתנגד באופן נחרץ" לחוק "פסקת ההתגברות - המסתננים". בחוות דעת ששיגר הערב (חמישי) לשרי הוועדה כתב כי "עמדתי היא כי יש להתנגד להצעת חוק זו, הפוגעת כאמור במשטר החוקתי של מדינת ישראל, כמדינה יהודית ודמוקרטית ולהמשיך את ליבון ההסדר הכולל והמאוזן לעיגון היחסים בין הרשויות במסגרת חוק יסוד: החקיקה".

בקואליציה שבו בשבוע האחרון לקדם את חוק "פסקת ההתגברות" אך בנוסח מצומצם העוסק בסוגיית המסתננים בלבד. על סדר היום של ועדת השרים הונחו שתי הצעות דומות של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, בנוסח שנועד לאפשר כליאת מסתננים בלתי חוקיים והוצאתם מישראל - בניגוד לפסיקת בג"ץ. בליכוד טענו בעבר כי יש לקדם פסקת התגברות רחבה ולא מצומצמת, אך זו נתקלה בהתנגדותו של שר האוצר משה כחלון.

עוד בוואלה! NEWS:
איטליה: נערה נאנסה ונרצחה ברומא; בין החשודים - מהגרים
אסון בירדן: 16 תלמידים ומורים מתו בשיטפונות בים המלח; צה"ל מסייע
"אבא תחזיק, אתה עוד שניה בבית": בנו של רומן זדורוב מחכה לאביו

ועדת החוקה - היועמ"ש מנדלבליט מגיע לוועדת החוקה בכנסת. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
"ההצעה תביאה לפגיעה קשה בתדמיתה של מערכת המשפט הישראלית". מנדלבליט/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

מנדלבליט כתב בחוות הדעת כי "ההצעה הנוכחית תחשב כפגיעה או כרידוד של התחייבויותיה הבין לאומיות של מדינת ישראל, דבר שיוביל לביקורת בינלאומית משמעותית מצד מדינות דמוקרטיות ליברליות, גופי אמנות זכויות האדם וארגונים בין לאומיים". עוד ציין כי "לא מן הנמנע כי החרגת ציבור המסתננים מתחולת ההגנה של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו תביא לכדי פגיעה קשה בתדמיתה של מערכת המשפט הישראלית בכל הנוגע למידת מחויבותה להגנה על זכויות אדם".

עוד נכתב בחוות הדעת של היועמ"ש כי "הצעה זו תהפוך את המסתננים לאוכלוסייה שניתן לפגוע בזכויות חבריה באופן שאיננו מוגבל מבחינה משפטית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

הערכה בקואליציה: ועדת השרים לא תאשר את ההצעה ביום ראשון

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "כחלק מניסיון המדינה למצוא פתרון לבעיית ההסתננות מאפריקה לישראל חוקקה הכנסת בשנים האחרונות מספר תיקונים לחוק למניעת הסתננות אשר נפסלו על ידי בג"ץ בנימוק שיש בהם סתירה לחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו. על כן, הצעת החוק מבקשת לקבוע כי הוראות חוק בנושא הטיפול במסתננים והבטחת יציאתם מישראל, שהתקבל ברוב של 61 חברי כנסת, יגברו על ההוראות הקבועות בחוק יסוד זה אף אם פסק בית המשפט כי הן פוגעות בזכויות המנויות בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו".

באופן חריג, בדברי ההסבר להצעה אף מצוטטים דבריו של שר האוצר משה כחלון מתוך ראיון בתקשורת שבו הביע תמיכה בפסקה ספציפית בסוגיית המסתננים, ולפיהם הוא "לא רואה באופן אישי פגיעה בבג"ץ בפסקת ההתגברות בנושא ספציפי כזה כמו עם המסתננים. ולכן אני כן מתכוון לעמוד בהתחייבות שלי ולתמוך בזה. אני חושב שזה לא פוגע בבג"ץ".

הפגנה של מאות מבקשי מקלט מפגינים במחאה על תוכנית הממשלה לגירוש זרים, שגרירות רואנדה, הרצליה. יותם רונן
"אוכלוסייה שניתן יהיה לפגוע בזכויות חבריה באופן שאיננו מוגבל מבחינה משפטית". הפגנת מבקשי מקלט/יותם רונן

מלבד היועץ המשפטי לממשלה, גם ביהדות התורה הביעו קולות של התנגדות להצעת החוק. ח"כ יעקב אשר אמר כי מפלגתו תתנגד "כשההצעה הזו תגיע להצבעה בכנסת". לדבריו, "לא נסכים לפסקת התגברות לפי הזמנה. לא יכול להיות שבדברים שבהם יש לכחלון לחץ פוליטי, או לחץ של הפגנות ברחוב, כמו בסיפור המסתננים - אז תהיה פסקת התגברות, ובדברים אחרים לא תהיה. או שתהיה פסקת התגברות מלאה או שלא תהיה בכלל, ולכן נתנגד להצעת החוק".

לאור ההתנגדויות, בקואליציה מעריכים כי ועדת השרים לא תאשר את ההצעה ביום ראשון הקרוב, והנושא יעלה לדיון בישיבת ראשי הקואליציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully