וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתיחת מספרות ואיסוף ממסעדות: ההקלות שעליהן תכריע הבוקר הממשלה

24.4.2020 / 9:25

הדיון שהיה אמור להתקיים הלילה בנושא נדחה לבקשת השרים ולאור עיכוב בקבלת החומרים. מסתמן כי תאושר פתיחת חנויות רחוב ומרכזי קניות פתוחים, אך בשלב זה לא מכוני יופי. בהמשך תיבחן פתיחת קניונים. משרדי האוצר והחינוך דרשו להחזיר בהדרגה את הלימודים אחרי יום העצמאות

יו"ר ועדת הקורונה: "יש מחסור במידע אמין אפילו למקבלי ההחלטות"/צילום: ערוץ הכנסת

הממשלה דנה היום (שישי) בפתיחת ענפים נוספים במשק אחרי המגבלות שהוטלו על הציבור במסגרת משבר הקורונה. הדיון היה אמור להתקיים הלילה, אולם לבקשת השרים ולאור עיכוב בקבלת החומרים וחוות הדעת המשפטיות, הישיבה נדחתה ל-08:00 בבוקר.

על פי ההסכמות המתגבשות בין משרדי האוצר והבריאות, מסתמן כי כל חנויות הרחוב ומרכזי הקניות הפתוחים ייפתחו, כולל חנויות ההלבשה וההנעלה. כמו כן, מסתמן כי יינתן גם אישור עבודה למספרות - אך לא לקוסמטיקאיות ולמכוני יופי. גם איסוף עצמי ממסעדות, "טייק-אוויי", צפוי להיות מאושר.

במהלך הדיונים שהתקיימו אמש לקראת ישיבת הממשלה, התעוררו כמה חילוקי דעות בין המשרדים: במשרד הבריאות הסכימו על החזרת עבודת הספרים, אך התנגדו להחזרת הקוסמטיקאיות. כמו כן, במהלך הדיונים התעקשו נציגי משרד האוצר לפתוח חנויות אופנה והנעלה, ובמשרד הבריאות התנגדו לכך בתחילה. בנוסף, באוצר פנו לקניונים וביקשו מהם להיערך לפתיחה עם אפליקציה לרישום הקונים, והנושא צפוי לעלות לדיון בשלב הבא של ההקלות.

נושא נוסף שעמד על הפרק בדיונים, אך אינו צפוי לעלות לדיון בישיבה, הוא החזרת מערכת החינוך. במשרדי האוצר והחינוך דורשים להחזיר בהדרגה את מערכת החינוך אחרי יום העצמאות, בתאריך יעד של 3 במאי. לפי התכנית, הגנים והכיתות הנמוכות יוחזרו בתחילה בקבוצות קטנות.

אנשים עומדים בתור לחנות, בילו סנטר, קריית עקרון, 20 באפריל 2020. יוסי אלוני \ פלאש 90, פלאש 90
"אין סיבה שלא לפתוח את מתחמי הקניות הפתוחים". ביל"ו סנטר/פלאש 90, יוסי אלוני \ פלאש 90

משרד הכלכלה גיבש אתמול שורת המלצות לקראת הישיבה, שמתקיימת היום לאור לחץ שהפעילו השרים בדיון בממשלה שלשום, אולם בשל עיסוקו במגבלות שיינקטו בימי הזיכרון, העצמאות ובחג הרמדאן - הטיפול בטיעונים נדחה להיום.

במסגרת זאת, שר הכלכלה אלי כהן (הליכוד) צפוי להציג את הדרישות כפי שעלו מטעם משרדו, לפיהן יש לאפשר ליותר עסקים לחזור לעבודה סדירה לצד ההתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה. בראש הרשימה עלתה הדרישה לפתוח את מתחמי הקניות הפתוחים (המוכרים בשם "ביג").

לדברי המשרד, אף על פי שהמתקנים אינם מוגדרים כאסורים בתקנות הנוכחיות, פרשנות משרד הבריאות גורסת כי הם נכללים תחת הגדרת "קניון", מה שיוצר בלבול רב ופרשנות רחבה מדי. "מכיוון שמותרת פתיחת חנויות ברחוב, לא נראה סביר למנוע פתיחת חנויות במתחמי קניות", אמרו במשרד הכלכלה, והדגישו: "מתחם קניות אינו מתחם סגור, הוא פרוס הרבה יותר מהרחוב ולכן התיקון מתבקש". עוד צוין כי ממילא מרכולים ובתי מרקחת פעילים במרכזים אלו, כך שאין היגיון למנוע מיתר המתחם הפתוח לפעול.

עוד בוואלה!

הממשלה צפויה לאשר הקלות על ענפים נוספים: "יש כאלה שעובדים בשחור"

לכתבה המלאה

שאר ההמלצות של משרד הכלכלה נוגעות לענפים נוספים, שלדברי אנשי המשרד "לא ברורה הסיבה להשמטתם" מרשימת העסקים המותרים, בהם מכוני שטיפת רכב, חלפני כספים (צ'יינג'ים), דוכני פיס, סוכנויות ומגרשים למכירת רכבים ומשתלות. במשרד טענו כי לא ברורה הסיבה לסגירתם, מאחר שבמרביתם קיימים תנאי חציצה בין הלקוחות והמוכרים, או שלחלופין מתקיימים בהם מרחבים פתוחים בדומה לעסקים אחרים שפתוחים כיום ממילא, כמו מוסכים ותחנות דלק.

במשרד המליצו גם לפתוח את החנויות למוצרי תינוקות, מאחר שמדובר בתחום חיוני לאזרחי וכי ממילא יש חנויות רהיטי תינוקות שמותרות בפתיחה ומוכרות גם צעצועים וציוד תינוקות, ונוצרת תחושה של אפליה. "החנויות יכולות לעמוד בתנאים שהוצבו לחנויות למכירת דברי בית", נכתב.

ספרים ומטפלים: "למנוע שוק שחור"

בדומה לדרישת האוצר ממשרד הבריאות, חלק נכבד מרשימת ההמלצות של משרד הכלכלה נוגע לעבודתם של בעלי המספרות, מכוני הקוסמטיקה והטיפולים האלטרנטיבים. ענפים אלו מעוררים מחלוקת כבר זמן רב בדיונים על אסטרטגיית היציאה, ובדיון שהתקיים שלשום קראו שר האוצר כחלון והשר כהן להסדרתם, מחשש להתפתחות "שוק שחור" בבתי הלקוחות, ללא כל עמידה בתקנות הבריאות המחייבות במאבק בקורונה.

שוק מחנה יהודה בירושלים, 20 באפריל 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
"חשש להתפתחות שוק שחור". שוטרים בירושלים, השבוע/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

"יש לאפשר פתיחת עסקים אלה, תוך הגדרת תקנות ברורות עבורם", אמרו במשרד הכלכלה. "באי אישורם של סוגי נותני שירותים אלה, לא רק מעודדים אי-עמידה בכללי הגיינה ובהנחיות שכן הקפדה בבית לא תהיה כמו הקפדה בתוך עסק, אלא אף תומכים בפועל בתשלומי מזומן וב'שחור', מבלי לדווח על הכנסות". במשרד הכלכלה הוסיפו כי ידוע להם כי התופעה הולכת ומתרחבת, וכי מעצם העלמת ההכנסות הדבר פוגע בקופת המדינה.

מלבד אלו, במשרד הכלכלה קוראים לתיקון תקנות לנותני שירותים בבית הלקוח ובמרחב הציבורי, בהם למשל מורים לנהיגה, מורים פרטיים, שמרטפים, שיפוצניקים, גננים, מטפלים רפואיים, סוכני מכירות, מוליכי כלבים, ועוד. לדברי המשרד, כיום אין הנחיות ברורות לנותני שירות אלה, וכי יש לאפשר להם לשוב לעבודה. "הציבור זקוק להם, ומשתמש בהם בהקפדה מופחתת על ההנחיות", אמרו. לפיכך, יש לאפשר זאת תוך תיקון התקנה כך שיחייבו בהקפדה על הנחיות הבריאות, "כולל חיטוי תכוף של כלי העבודה, חבישת מסיכה וכפפות, והקפדה על מרחק של שני מטרים בין אדם לאדם, ככל הניתן".

אם מכולת יכולה, למה גלידריה לא?

בהמשך מסמך ההמלצות, קראו במשרד הכלכלה לאפשר איסוף בהזמנה מראש ממסעדות ומגלידריות. במשרד נימקו זאת בכך שאין כניסה למקום, וכי הדבר דומה למסירת משלוח. "זה יכול להיעשות 'אחד-אחד', לשרת את הענפים העובדים כיום, וגם להרחיב את הפעילות מבלי להגביר את הסיכון", אמרו. "אם מכולת יכולה למכור גלידות סגורות, למה גלידריה לא יכולה למכור קופסאות סגורות של גלידה? אם מאפייה יכולה למכור מאפים ב"טייק אווי", למה מסעדה שמוכרת גם מאפים לא יכולה?".

מורה ותלמידת נהיגה עם מסיכה, 22 באפריל 2020. ראובן קסטרו
להרחיב את התקנות לנותני שירותים במרחב הציבורי/ראובן קסטרו

כמו כן, אנשי משרד הכלכלה קראו להגדלת מספר הלקוחות המותרים בחנויות גדולות ומרווחות בהן ניתן להקפיד על מרחק בין אדם לאדם מעבר למפתח של ארבע לקוחות לכל קופה רושמת פעילה. "אנו ממליצים להרחיב את ההגדרה, כך שבחנות גדולה יוכלו להכניס לקוח לכל עשרה מ"ר", אמרו. "כרגע המצב מתייחס באופן דומה לחנות של 400 מטר ולחנות של 2,500 מטר - מצב שאינו סביר ובלתי נדרש".

(עדכון ראשון: 12:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully