וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה צפויה לאשר הקלות על ענפים נוספים: "יש כאלה שעובדים בשחור"

23.4.2020 / 8:55

השרים ידונו בחזרה לפעילות של עוד עסקים, בהם מספרות, מכוני קוסמטיקה ומורי הנהיגה. השרים העלו את הדרישה כבר בישיבת הממשלה אתמול, אולם הובהר להם כי נושא הדיון עוסק במגבלות ימי הזיכרון והעצמאות וחודש הרמאדן בלבד

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

הממשלה תדון היום (חמישי) במתן הקלות נוספות בנוגע לפעילות במשק בצל נגיף הקורונה. בין השאר, השרים צפויים לדון בפתחיתם של מרכזי מסחר, וחזרה לפעילות של מספרות, מכוני קוסמטיקה, חלפנות כנספים (צ'יינג') וכן של מורי הנהיגה.

הדיון בממשלה בא בעקבות הלחץ שהפעילו שרי הממשלה כבר אתמול, שהעלו את הנושאים עוד בישיבה שהתקיימה אתמול בנוגע להגבלות בימי הזיכרון, העצמאות והרמדאן. במהלך אותה ישיבה הובהר לשרים כי היא לא עוסקת בנושא, אולם הם מתחו ביקורת על התנהלות משרד הבריאות שאינו מאפשר חזרה לשגרה, ובשל כך מתקיים היום הדיון בנושא.

כך למשל, שר האוצר משה כחלון תקף את משרד הבריאות על כך שבמגבלותיו אינו מאפשר לענפים נוספים לשוב לפעילות. "למה הציינג'ים לא פתוחים", תהה. "יש זכוכית משוריינת בין האנשים ולכן אין בעיה לפתוח". עוד הוסיף כי ההתנהלות של משרד הבריאות מוגזמת, בכל הקשור לפתיחת מספרות, וטען כי שירותים אלו פועלים כיום "בשחור", בניגוד לחוק. "יש היום הרבה קוסמטיקאיות שעובדות בשחור, צריך לתת הנחיות ולאפשר להם לעבוד עם ציוד והגנה".

אנשים בשוק מחנה יהודה בירושלים, 21 באפריל 2020. אוליביה פיטוסי / פלאש 90, פלאש 90
השרים ידונו בפתיחת מרכזי קניות. שוק מחנה יהודה, השבוע/פלאש 90, אוליביה פיטוסי / פלאש 90

ויכוח נוסף התנהל באותה ישיבה בין שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (ימינה) למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, שביקש להחזיר לעבודה את מורי הנהיגה. בעקבות זאת, משרדי הבריאות והתחבורה גיבשו שורה של תנאים שיאפשרו למורים לשוב לפעילות, והם יידונו בישיבה.

ברשימת התנאים צוין כי ההיתר להוראת נהיגה ולביצוע בחינה מעשית הוא למורים, בוחנים ונבחנים שטרם מלאו להם 67 שנים, וכי יש להציב שילוט בתוך הרכב, במקום מרכזי וגלוי לעין, בו יפורטו כל הנחיות נקיטת אמצעי הזהירות. כמו כן, לא יימצאו ברכב בזמן נתון יותר משני אנשים, הן בשיעור נהיגה והן במהלך בחינה מעשית. המשרדים הדגישו כי לא יתקיימו מגעים פיזים בין התלמידים למורים והבוחנים, חייבו בעטיית מסיכות וכפפות במהלך השהות בכלי הרכב. עוד צוין כי תוצב מחיצת ניילון, הנמתחת מקדמת הרכב ועד למושב האחורי, מגובה התקרה ועד לקו הכתפיים באופן שיחצוץ בין פניהם של המורה והתלמיד אך יאפשר התערבות בהיגוי בצורה בטיחותית במידת הצורך. בין התנאים הנוספים שצוינו: פתיחת חלונות, חיטוי ההגה, ומסירת הצהרה בריאותית מטעם התלמידי.

עוד בוואלה!

במגזר הערבים מוחים על העוצר הלילי ברמדאן: "עונש קולקטיבי"

לכתבה המלאה
שוק מחנה יהודה בירושלים, 20 באפריל 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
השרים הפעילו לחץ לדון בהקלות נוספות. ירושלים בשבוע שעבר/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

שר הכלכלה אלי כהן (הליכוד) העלה בדיון את סוגיית המספרות ומכוני הקוסמטיקה, ובדומה לכחלון הדגיש אף הוא את הצורך בחזרתם לפעילות. "הנזק להמשך הסגר עולה על התועלת", אמר. "צריך לפתוח את המספרות.היום ממילא אנשים עובדים בבתים, אז יש גם נזק כלכלי וגם אין שמירה על ההיגיינה הבריאותית".

משה כחלון בישיבת ממשלה, 19 בינואר 2020. אלכס קולומויסקי, פול צלמים
קרא להפעלת תחומים נוספים. כחלון/פול צלמים, אלכס קולומויסקי

נושא נוסף שהעלה השר כהן הוא שירותי איסוף המזון מהמסעדות. במקביל, השרות גילה גמליאל (הליכוד) ויפעת שאשא ביטון (הליכוד) דיברו על סוגיית טיפולי פוריות. גמליאל אמרה כי היא "מקבלת פניות רבות של נשים זועקות להביא חיים לעולם. יש יותר מ-5,000 נשים שנמצאות כבר במהלך תהליך ההפריה שנעצר באמצע. פוגעים כאן באלפי נשים שחולמות להביא ילד לעולם. כמו שהצלחנו לתת הקלות בתחומים אחרים, ככה גם צריך לאפשר את המשך טיפולי הפוריות. כל יום שעובר עלול להפחית את הסיכויים להצלחת התהליך". בתגובה, מנכ"ל משרד הבריאות השיב כי אנשיו "עובדים על זה" וככל הנראה הגיל שנקבע לטיפולים יועלה כדי שניתן יהיה לקיים את ההליכים.

סגר ביום העצמאות

במסגרת אותה ישיבה, אושרו הגבלות התנועה שיחולו ביום הזיכרון ויום העצמאות ובלילות לאורך חודש הרמדאן. התקנות יעוגנו במסגרת תקנות לשעת חירום על מנת למנוע את התפשטות נגיף הקורונה בישראל. לצד המגבלות, הממשלה אישרה כי ניתן לצאת מהבית גם לצורך ריאיון עבודה. יתאפשר קיום של חתונות בשטח פתוח, ובהשתתפות של עד 19 אנשים תוך שמירת מרחק של שני מטרים לפחות בין אדם לאדם.

ההגבלות שהממשלה אישרה כוללות בין היתר הטלת סגר כללי במהלך יום העצמאות, במתכונת דומה לחג הפסח. החל מיום שלישי בשעה 17:00 ועד ליום רביעי בשעה 20:00, ב-28-29 באפריל, יוכל אדם לצאת מביתו רק לצורך הצטיידות בתרופות ובמוצרים חיוניים בלבד, וקבלת שירותים חיוניים בלבד בתחום יישוב מגוריו, אלא אם בתחום זה לא קיימים שירותים אלה, ואז יוכל לקבל אותם ביישוב הסמוך אליו. בתקופה זו תופסק פעילות התחבורה הציבורית. לא תתאפשר רכישה של מזון במהלך ערב יום העצמאות ויום העצמאות עצמו.

בית הקברות הצבאי בקריית שאול לפני יום הזיכרון  לחללי צה"ל תש"ף, 22 באפריל 2020. ראובן קסטרו
הגישה לבתי העלמין ביום הזיכרון תיחסם. קריית שאול/ראובן קסטרו

התקנות קובעות גם כי תיאסר הגעת המשפחות השכולות לבתי העלמין ולאתרי ההנצחה ביום הזיכרון, בו לא תותר תנועה מחוץ לערים, למעט למקום העבודה ולקניות. המשטרה אף צפויה לסגור את צירי הגישה לבתי העלמין. במקום זאת, תתאפשר יציאה מהבית לצורך ביקורי התייחדות והנצחה בקברי החללים, בהתאם להגבלות הריחוק החברתי, החל מהיום ועד לערב יום הזיכרון.

כמו כן, מתוכננות הגבלות תנועה לאורך כל חודש הרמדאן בלילות. מיום חמישי ב-23 באפריל ועד יום ראשון ב-3 במאי, ביישוב שמרבית תושביו מוסלמים, וכן באזורים מסוימים בירושלים, לא ייפתחו עסקים וחנויות המקבלים קהל, מהשעה 18:00 ועד השעה 3:00 למחרת, למעט בית מרקחת. עסקים יוכלו לפעול בשירות משלוחים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully