וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסעות רצח ומתקפה על בית כנסת: 456 תקריות אנטישמיות חמורות ב-2019

20.4.2020 / 13:44

דוח של מרכז קנטור ואוניברסיטת תל אביב המתפרסם ערב יום השואה מגלה עלייה של 18% במספר התקריות החמורות לעומת השנה שעברה, לרבות רצח של שבעה בני אדם ממניעים אנטישמיים. במקביל ניכרת הפצת ביטויי שנאה נגד יהודים על רקע משבר הקורונה

צילום מסך

בשנת 2019 נרשמה עלייה של 18% במספר התקריות האנטישמיות הכוללות אלימות חמורה ביחס לשנה שקדמה לה - כך עולה מדוח שמפרסמים היום (שני), ערב יום השואה, מרכז קנטור ואוניברסיטת תל אביב. עוד על פי דוח האנטישמיות לשנת 2019 ולתחילת 2020, בגרמניה נרשמו השנה 1,839 מקרי אנטישמיות מכל הסוגים, ובארצות הברית התרחשו יותר מקרי אלימות נגד יהודים. במרכז אף אומרים כי האנטישמיות ממשיכה לחלחל משולי החברה אל מרכזה, בעוד פער בין המציאות בשטח לבין מאמציהם של ממשלות וגופים אזרחיים להיאבק באנטישמיות הולך וגדל.

פרופ' דינה פורת מאוניברסיטת תל אביב אמרה כי משבר הקורונה הביא לעלייה בביטויי האנטישמיות, אך מצאה גם כמה נקודות אור בהתפתחויות. "זאת הייתה שנה קשה ללא ספק, אבל אני רוצה לציין נקודה אחת: אנחנו רואים מאמצים של ממשלות בעולם להילחם באנטישמיות, חוקים, תקציבים וסמינרים, אנחנו צריכים להודות לממשלות בעולם על המאמצים האלה", היא אומרת. "יחד עם זאת האנטישמיות גואה. כמובן שהקורונה הביאה לעלייה בביטויי אנטישמיות. אלו זמנים קשים להיות מואשמים שאנחנו המקור למגפה הזאת, תחת המעטה שהיהודים ימציאו חיסון וימכרו את זה לעולם. זה מגיע מכל העולם, זה מכוער ללא ספק, אבל בוא ניקח את זה בפרופורציות. יש גם תגובות אחרות כלפי העם הסיני, אנחנו לא היחידים במרכז ההתקפה, אנחנו לא לבד בעולם".

בסך הכל, 456 מקרים אלימות אנטישמיים חמורים אירעו השנה, לרבות רצח של שבעה בני אדם ממניעים אנטישמיים. לפחות 53 בתי כנסת (המהווים 12% מן המקרים) ו-28 מרכזים קהילתיים ובתי ספר (6%) הותקפו על רקע אנטישמי. ברוב הארצות עלה מספרם של כלל ביטויי האנטישמיות השונים. מספר האיומים שהיוו סכנת חיים עלה מאוד (ב-47%), וכן עלה מספר הפגיעות ברכוש פרטי (24%).

במרכז קנטור מצאו כי חזרה של סטראוטיפים אנטישמיים מסורתיים, לצד התחזקות של אנטישמיות המגיעה ממוסלמים רדיקליים ומאנטי-ציונים, תרמה להתפשטות נוספת של שיח אנטישמי, שנע משולי החברה אל מרכז השיח הציבורי. הדוח מקדיש תשומת לב לביטויי אנטישמיות המופצים ברקע התפשטות נגיף הקורונה, וטוען כי הם משקפים תיאוריות קונספירציה ושנאת יהודים מסורתית, הנשענת על הסטריאוטיפ המתאר את היהודי כמפיץ מחלות השואף להשתלט על העולם. עד כה, נראה שהמפיצים הם בעיקר אנשי ימין קיצוני, חוגים נוצריים אולטרה-שמרניים, איסלאמיסטים ובמידה מועטה יותר גם אנשי שמאל קיצוני - כל קבוצה לפי הנרטיב שלה.

עוד בוואלה!

קציני אס-אס ומנורה: מיצג שואה בפסטיבל בספרד מעורר סערה

לכתבה המלאה
שלט עם כיתוב "אני מזועזע" עם נרות זיכרון בעיר האלה במזרח גרמניה אחרי פיגוע הירי ב-9 באוקטובר 2019. רויטרס
שלט עם הכיתוב "אני מזועזע" בעיר האלה בגרמניה, אחרי המתקפה על בית הכנסת בעיר/רויטרס

לפי דוח של ה-FRA (FUNDAMENTAL RIGHTS AGENCY) שנערך ב-2019, 41% מן היהודים שנסקרו, בגילאי 34-16, שקלו להגר מאירופה במהלך חמש השנים האחרונות עקב עליית האנטישמיות. מסקנה נוספת של הדוח היא שהדחף להגירה עלול להתחזק עקב מסקנתם של יהודים רבים, שהמענה שהם מקבלים מן הגופים הממשלתיים בנוגע לאנטישמיות, אינו מספק כלל.

במרכז קנטור מדווחים על מגמות מדאיגות בעיקר מגרמניה ובארה"ב, בהן אירעו בשנה האחרונה כמה מקרי אלימות בולטים על רקע אנטישמי. כך למשל הניסיון לפרוץ לבית הכנסת בעיר האלה שבגרמניה ביום הכיפורים האחרון ב-9 באוקטובר, נעשה לאירוע סמלי המשקף את המצב הנוכחי. בגרמניה, שם נרשמו בשנה האחרונה חמש תקריות בממוצע ביום, המקרים קשורים בעיקר לגורמים ניאו-נאצים ואנשי ימין קיצוני. לעומת זאת, עדיין לא נעשה מעקב מלא אחרי ההצקות היומיומיות שמקורן באנשי אסלאם רדיקלי. נוסף לכך, סקרים בגרמניה הראו שהידע על השואה הולך ופוחת, ושתלמידים יהודיים בבתי הספר הכלליים סובלים מהטרדות מתמידות מצד תלמידים מוסלמיים.

קברים שהושחתו בבית קברות יהודי באזור שטרסבורג, צרפת, 19 בפברואר 2019. רויטרס
קברים שהושחתו בבית קברות יהודי באזור שטרסבורג, צרפת. פברואר 2019/רויטרס

הדוח התמקד גם במסעות הירי בארצות הברית, שחלקם בוצעו בידי יחידים ללא תכנון מוקדם, וחלקם קיבלו השראה מאידיאולוגיות של ימין קיצוני ומקבוצות בתוך תנועת השחורים העבריים או מאומת האסלאם בראשותו של לואיס פרחן. עוד עולה כי רוב מבצעי ההתקפות האלימות החמורות על רקע אנטישמי ב-2019 היו פעילים בהפצת תעמולה אנטישמית במרשתת, באמצעות רשתות מקומיות ובינלאומיות שקבוצות אלה חברות בהן. אנטי-ציונות שהתבטאה במונחים אנטישמיים התחזקה בשמאל הקיצוני, בייחוד כתגובה ליחסים ההדוקים בין הממשל האמריקני לישראל - יחסים אלה מוקעים על ידי פעילי שמאל כניסיונות של קהילות יהודיות בתמיכת ישראל להשתלט על ההנהגה האמריקנית ועל מדיניותה ולנווט אותה לפי צרכיהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully