וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחפושות יהודים עם אפים ארוכים: הפסטיבל בבלגיה ממשיך לעורר מחלוקת

לאחר שאונסק"ו הוציא את הקרנבל השנתי באלסט מרשימת המורשת שלו בשל האשמות לאנטישמיות, גם השנה הופיעו מיצגים שלעגו ליהדות. הרשויות בעיר הגנו על האירוע וטענו כי הכול נעשה בהומור. ראשת הממשלה גינתה: "פוגעים בשמה הטוב של המדינה"

עריכה: שאול אדם

הפסטיבל השנוי במחלוקת בעיר אלסט שבבלגיה התקיים אתמול (ראשון) חרף הביקורת שנשמעה על כך שהופיעו בו דמויות קריקטוריות של יהודים שחבשו כובעים עצומים, שמו אפים ארוכים מזויפים והיו מחופשים לנמלים. העיר הגנה על האירוע השנתי ותיארה אותו בתור "כיף בלבד", אחרי שישראל, ארגונים יהודיים וראשת הממשלה סופי ווילמס גינו זאת.

כמה מהמוחים נגד הפסטיבל אמרו כי השוואת יהודים לנמלים מזכירה את נאצים ואנטישמיות שהתייחסו ליהודים כטפילים. פיטר ון דן בוש, דובר ראש העיר אלסט, אמר בריאיון לרשת BBC כי "זה ההומור שלנו... אין תנועה העומדת מאחורי זה, אנחנו לא רוצים לפגוע באף אחד". לדבריו, "זה הפסטיבל שלנו, ההומור שלנו, אנשים יכולים לעשות מה שהם רוצים. זה סוף שבוע של חופש ביטוי".

בובה של יהודי בפסטיבל באלסט, בלגיה, 23 בפברואר 2020. רויטרס
"לא רוצים לפגוע באף אחד". בובת יהודי בפסטיבל באלסט, אתמול/רויטרס

אלסט שוכנת 31 קילומטרים מצפון-מערבית לבריסל - ליבת האיחוד האירופי - ומנוהלת על ידי הברית הפלמית החדשה, מפלגה לאומנית השואפת לעצמאות מחוז פלנדריה.

בשנה שעברה הופיעה במצעד קריקטורה של גברים חרדים עם אפים מכוסים כשהם יושבים על שקי זהב. בעקבות ההאשמות המתמשכות על אנטישמיות, בחודש דצמבר האחרון אונסק"ו הוציא את הקרנבל השנתי מרשימת המורשת שלו. ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם הפך אף הוא ללעג במהלך הפסטיבל אתמול, וכן ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון והברקזיט, הפעילה הסביבתית גרטה תונברג וישו.

כמה מהמשתתפים אף לבשו את מדי האס.אס, למרות שבמהלך מלחמת העולם השנייה גירשו הנאצים 25 אלף יהודים מבלגיה למחנות ההשמדה באושוויץ, שם נרצחו מרביתם.

עוד בוואלה!

במצעד בבלגיה: בובות חרדים ישבו על שקי זהב

לכתבה המלאה
קריקטורה בקרנבל השנתי באאלסט שבבלגיה. 14 בדצמבר 2019.. AP
קריקטורה בפסטיבל, שנה שעברה/AP

במהלך הפסטיבל כמה קריקטורות של יהודים הוצבו לצד דגם של הכותל המערבי, המכונה באנגלית "כותל הדמעות", כשלצדו נכתב "הנמלה הבוכה". "זה לא מעודד אנטישמיות, התגובה של שנה שעברה הייתה מוגזמת", אמר ון דן בוש. "200% שזה לא אנטישמי".

דוברו של ראש העיר הבהיר כי נושאי הפסטיבל מבוססים על אירועי חדשות בעיני תושבי אלסט, ולכן החיקוי של אונסק"ו. כשנשאל על הדמויות הנאציות, אמר כי "הסמלים האלה - לרוב אנחנו לא מקבלים אותם, אנחנו מגנים אותם. אבל מה נוכל לעשות? להכניס את האנשים האלה לכלא? לא".

מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם צייץ כי אלסט מעורבת ב"תצוגות אנטישמיות מתועבות". ראשת הממשלה ווילמס אמרה כי החיקויים היהודיים בפסטיבל "פוגעים בערכים שלנו ובשמה הטוב של המדינה". עוד הוסיפה כי "השימוש בסטריאוטיפים שיוצרים סטיגמות על קהילות וקבוצות בהתבסס על מוצאן מובילות לפילוג ומסכנות את תחושת השותפות". מנכ"ל הליגה הבלגית נגד אנטישמיות, ג'ואל רובינפלד, אמר כי "זה עצוב, נתעב ומביך ש-50 בני אדם מכפישים קרנבל שלם, חגיגה פופולרית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully