וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחוקק הבלגי שנאבק באיסור על ברית מילה: "זה יהיה סוף הקהילה היהודית"

25.2.2020 / 19:01

בקהילה היהודית בבלגיה מורגשת דריכות בשל ניסיון לאסור על מימון לברית מילה. מייקל פרייליך, חבר פרלמנט יהודי, מנסה לקדם חקיקה נגדית שכרגע אין לה רוב. הוא הגיע לארץ כדי להכין תכנית שתפריך את הטענות נגד ההליך והזהיר כי "הדלת נפתחת למעשים קיצוניים יותר"

עריכה: שאול אדם

(בווידיאו: הקרנבל השנוי במחלוקת בעיר אלסט שכולל מיצגים אנטישמיים)

חבר הפרלמנט היהודי הראשון בבלגיה מעיד כי הוא לא הופתע מהצעת חוק לשלילת המימון הממשלתי לברית מילה במדינה. אף שההצעה, שהוגשה על ידי המפלגה הליברלית-דמוקרטית, קוראת לעצירת המימון בלבד, לדבריו מדובר בצעד ראשוני - שמטרתו הסופית היא להביא לאיסור כולל על קיום המצווה.

"לפני כשנה נאסרה בבלגיה השחיטה הכשרה בכמה מחוזות, אך אנחנו יכולים לייבא בשר או לבצע שחיטה באזורים אחרים. עם זה עדיין אפשר לחיות", סיפר חבר הפרלמנט, מייקל פרייליך, בריאיון לוואלה! NEWS. לדבריו, "הבנתי שהצעד הבא שהולכים לקדם הוא איסור ברית מילה - וצדקתי".

פרייליך, תושב אנטוורפן בן 39 ואב לארבעה בנים, הגיע לישראל לרגל השתתפות בכנס חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית. לדבריו, "רק בסוף השבוע האחרון הגיע היום שלא חשבנו שיגיע. בשבת האחרונה התפרסם ריאיון גדול של אקטיביסט בולט בנושא שקרא לאסור את ברית המילה במדינה, ובשבוע שעבר הליברלים-דמוקרטים החלו לקדם ניסיון חקיקה שקורא כצעד ראשוני לעצור את המימון הממשלתי של ההליך".

חבר הפרלמנט היהודי בבלגיה מייקל פרייליך. יח"צ, אתר רשמי
"אלחם בכל חלק בגופי כדי שלקהילה היהודית יהיה עתיד בבלגיה". פרייליך/אתר רשמי, יח"צ
"ברגע שברית המילה תיאסר, זה יהיה סופה של הקהילה היהודית במדינה"

חבר הפרלמנט טען כי חרף הסיבות שבגינן הוגשה ההצעה, היהודים כלל לא משתמשים בכסף משלם המסים הבלגי ובמערכת הציבורית כדי לבצע את ברית המילה. "אנחנו (היהודים, ד"י), ממילא מממנים את זה מכיסנו", אמר. "לעומת זאת, המוסלמים משתמשים בקופות החולים והרשויות כדי לבצע ברית מילה לילדיהם. אין לי בעיה עם זה. העמדה שלי היא שאזרחי בלגיה לא צריכים לשלם על סוגיות דתיות פרטיות, אלא שמבחינת אותם חברי פרלמנט זהו צעד ראשון בדרך לאיסור כולל. הם רוצים לקיים עימות על הזכות המוסרית לבצע את ההליך בילדים שלא יכולים להחליט בעצמם".

לדבריו, הצעת החוק לביטול מימון ממשלתי היא חלק מהפחדה של אנשים שאין להם כלל ידע מה היא ברית מילה ומשתמשים במונחים הומניים כדי להצדיק זאת. "אותו דבר קרה גם בסוגיית השחיטה. בהתחלה כולם אמרו 'אל תדאגו, זה לא יקודם, אין לזה מספיק תמיכה בממשלה, יש חופש דת בבלגיה', ותראי איפה אנחנו נמצאים היום. אותו הדבר קורה עם הברית מילה. זה מתחיל עם אקטיביסטים שמפחידים את הציבור ואומרים להם 'תראו אותם, הם פוגעים באיברי המין של הבנים' ומשווים את זה למילת נשים או לפגיעה בבעלי חיים. זה בכלל בר השוואה?", תהה פרייליך בזעם.

כדי להוכיח שמדובר במדיניות ולא בעניין חד-פעמי, חבר הפרלמנט היהודי הציג אמירות וציוצים בטוויטר שהתפרסמו בתקופה האחרונה של פעילים פוליטיים וחברי פרלמנט המבקשים לקדם את האיסור על ברית המילה. כך למשל, בציוץ של חברת הפרלמנט מטעם המפלגה הליברלית-דמוקרטית, חודלה ליקנס, נכתב כי "החוק שאני מקדמת אותו הוא צעד ראשון בכיוון הנכון".

"מה זה הכיוון נכון?", שאל פרייליך. "בריאיון לעיתון היא אומרת שהיא אינה רוצה לאסור את זה היום, אבל 'אני מוצאת שאנחנו צריכים לקיים דיון נרחב עם צעירים בנושא'. ככה הדלת נפתחת למעשים יותר קיצוניים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מדובר ב-25 אנשים מתוך אלפים". הקרנבל בעיר אלסט הכולל מיצגים אנטישמיים/מערכת וואלה!, צילום מסך
ציוץ בטוויטר של חברת הפרלמנט בבלגיה מטעם המפלגה הליברלית-דמוקרטית חודלה ליקנס על ברית מילה. טוויטר, צילום מסך
"צעד ראשון בכיוון הנכון". הציוץ של חברת הפרלמנט הבלגית על ברית מילה/צילום מסך, טוויטר

הקהילה היהודית בבלגיה היא קהילה קטנה ומונה כ-60 אלף איש מתוך 11 מיליון אזרחים בלגים. עם זאת, לדבריו, מדובר בקהילה משמעותית שמעורבת באופן משמעותי בחברה הבלגית. "הטיעון שבונים עליו במפלגה הדמוקרטית-ליברלית הוא שזכות הילד שעלולה להיפגע גוברת על חופש הדת. לכן אנחנו מפחדים מקידום החוק". לטענתו, הפעילים שמבקשים לקדם את החוק טוענים שהמניעים שלו הומניים ולא אנטישמיים, "אבל בסופו של יום כל מי שהוא אנטישמי יתמוך בחוק. יש פה קואליציה שנבנית נגד זה. בין אם זה הימנים הקיצוניים או השמאל הקיצוני והשמאל המתון".

אחת הפעולות שמתכנן פרייליך לבצע היא לקדם חוק נגדי שיבטיח שלא תיאסר ברית מילה. "זהו צעד ענק כדי להראות שאני ומפלגתי לא נקבל אף אחד שהולך לנסות להגביל את חופש הדת בנושא הזה. החוק למעשה מסכים עם עצירת המימון הממשלתי, אבל כאן הדיון הציבורי נפסק. ההליך העתיק הזה יוכל להמשיך להתקיים כפי שהוא נעשה במשך אלפי שנים".

ברית נגד הברית

פרייליך הוא חבר פרלמנט מטעם מפלגת הימין-מרכז NVA, שלדבריו מקבילה בעמדותיה למפלגה השמרנית של בוריס ג'ונסון בבריטניה, או אם תרצו - לליכוד בישראל. למרות שהיא מהווה רוב בפרלמנט, נכון לעכשיו אין לפרייליך רוב כדי לקדם את החקיקה הנגדית שלו. "כרגע בבלגיה, כמו בישראל, אין ממשלה כבר שנה. אנחנו אמנם לא הולכים לבחירות כל שלושה חודשים, אבל אין רוב קואליציוני, מה שאומר שמדובר במצב מסוכן שבו יכול להיווצר איחוד בין השמאל, השמאל הקיצוני והימין הקיצוני כדי להעביר איסור ממשי. עם זאת, אני לא בטוח שלא אוכל להעביר את החוק שלי. כרגע אני לא רוצה לדבר יותר מדי, אבל אני בונה קואליציה מתחת לרדאר. אני בטוח שעם האנשים הנכונים, החשיבה הנכונה והצעדים הנכונים נשיג את מה שאנחנו צריכים".

כחלק ממאבקו, פרייליך הגיע לישראל כדי להיפגש עם שר הבריאות יעקב ליצמן ועם בכירים ברבנות הראשית, זאת כדי להכין תכנית הכשרה רפואית למוהלים בבלגיה כדי להפריך כל טענה רפואית שתעלה בנוגע להליך. "כשהדיבייט יקודם, אני רוצה להבטיח שנוכל לומר שהמוהלים שלנו עברו הכשרה במדינת ישראל. כאן, יש את ההליכים הרפואיים ברמה הגבוהה ביותר. אנחנו חייבים להגן על עצמנו לפני שהמלחמה תחל".

ברית מילה. GettyImages
"משווים את זה למילת נשים - זה בכלל בר השוואה?". ברית מילה/GettyImages

למאבק המתנהל בבלגיה הצטרף גם ארגון "דיאלוג מורשת", בראשות יאיר יצהר בלחובסקי, שמטרתו להוביל את השיח באירופה ולהפריך את המיתוסים שמנסים להשפיע על דעת הקהל נגד ההליך. "הם למעשה ינהלו את השיח מול האנשים באירופה שלרוב אין להם מידע בנושא. מבחינת הרבה אנשים מדובר בעוד חוק. הם לא מבינים שברגע שברית המילה תיאסר, זה יהיה סופה של הקהילה היהודית במדינה", הצהיר פרייליך.

עוד הוא הוסיף כי "הם לא יודעים גם על היתרונות הבריאותיים של ההליך. בארצות הברית, 70% מהגברים הם נימולים לעומת בלגיה, שם יש רק 4%. הסטיגמות הן שזה לא בריא ומסוכן, יכול להשפיע ולגרום לזיהומים ויכול להשפיע גם על ההנאה המינית. אנחנו חייבים לקיים דיאלוג עם האנשים הללו". לטובת העניין, ביועצים נמצא גם יוסף פרס, מנהל מרכז הילדים בשניידר, ויובל ינאי מיונס"ף, קרן החירום הבינלאומית של האו"ם לילדים.

יש שיגידו כי מדובר במהלך שמכוון בעיקר לקהילה המוסלמית, שמונה כמיליון איש בבלגיה, תחת אמתלה של טענות על זכויות הילד. אף שמדובר במאבק המשותף גם לחברי הקהילה היהודית וגם למוסלמית, פרייליך טוען כי שתי הקבוצות לא צריכות להיאבק יחד. "הם לא מאורגנים היטב כדי לבצע התנגדות. העובדה שהם מבקשים מהממשל לממן את ברית המילה, בזמן שאנחנו אומרים 'נשלם על זה בעצמנו', אומרת שאנחנו מרקעים שונים. אני אלחם בכל חלק בגופי כדי שלקהילה היהודית יהיה עתיד בבלגיה".

יהודי חרדי חולף על פני שלט בחירות בחלון מסעדה ברובע היהודי באנטוורפן שבבלגיה ב-23 במאי 2019. AP
"מבחינת אותם חברי פרלמנט זהו צעד ראשון בדרך לאיסור כולל". גבר חרדי ברובע היהודי באנטוורפן/AP

גם במשרד החוץ רואים את הצעת החוק כיוזמה מסוכנת. בשגרירות ישראל בבריסל פועלים בשיתוף עם פרייליך כדי לסכל את המהלך. השגריר עמנואל נחשון אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי הוא מברך על פעילותו של חבר הפרלמנט פרייליך למען הקהילה היהודית. "צריך למצוא פתרון שחלילה ברית המילה לא תיאסר בבלגיה. המצב כרגע הוא שאסרו את השחיטה הכשרה ברוב האזורים במדינה, ולכן היהודים הבלגים נאלצים לקנות את הבשר הכשר במקומות אחרים באירופה", סיפר נחשון.

השגריר הישראלי בבריסל הוסיף בהמשך לכך כי "אנחנו מקווים מאוד שהרעיון של הטלת המגבלות על ברית המילה לא ייצא לפועל. הוא עלול לפגוע באופן קשה בקהילה היהודית, ולכן פרייליך פועל בצורה נכונה כשהוא מתנגד לגורמים הפוליטיים בבלגיה כדי להגיע להסכמה שלא תפגע בברית המילה. אנחנו נסייע לקהילה היהודית להתנהג לכל יוזמה כזאת".

קרנבל אנטישמי בבלגיה: יהודים יושבים על שקי כסף ותחפושות של נאצים

"ראינו מחזות מחרידים של אנשים שכל מה שמעניין אותם הוא לבזות את היהדות ואת היהודים הדתיים"

בצל המאבק, השבוע התקיים קרנבל בעיר אלסט שכלל תחפושות עם סממנים אנטישמיים, כמו קריקטורות של יהודים שחבשו כובעים עצומים, שמו אפים ארוכים מזויפים והיו מחופשים לנמלים. גם בשנים הקודמות הופיעו ייצוגים קודמים, שבעקבותיהם ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם, אונסק"ו, גינה את האירוע והוציא אותו מרשימת המורשת שלו.

נחשון החליט להגיע אל המצעד ולצפות במו עיניו במתרחש. בציוץ שפרסם בטוויטר הוא כתב: "הייתי היום באלסט. הייתי כי שגריר ישראלי לא מפחד. הייתי כדי לראות במו עיניי את הלעג ואת השימוש הנלוז בסמלים יהודיים. את התחפושות המזכירות מדים נאצים, והכול בכסות של 'אירוע משעשע וסאטירי'. אומרים לי שבערב יהיה יותר גרוע". הוא הוסיף כי הוא מקווה ששלטונות בלגיה יתמודדו עם הרפש האנטישמי".

מייקל פרייליך חבר הפרלמנט היהודי הראשון בבלגיה יחד עם השר ליצמן מקדמים הליך הכשרה רפואית בארץ למוהלים. ללא שם, באדיבות המצולמים
מקדמים יוזמה משותפת נגד ההצעה. מייקל פרייליך/באדיבות המצולמים, ללא שם

פרייליך, שמפלגתו הימנית נתמכת על ידי קולותיהם של משתתפי הקרנבל, הקטין את ממדי התופעה. לדבריו, מדובר בקומץ קטן של אנשים שהשליכו על אלפי המשתתפים שבסך הכול הגיעו כדי לשמוח. "המצעד הזה קיים שנים. הם מתלבשים ועושים צחוק מהמצב הפוליטי בעולם. בשנה שעברה היו מופעים שעסקו בנושאים אנטישמיים סטריאוטיפיים. אפשר לצחוק על היהודים, אבל אל תשתמשו באותם סממנים שבהם השתמשו במשטר הנאצי, כמו לקחת את הרעיון של יהודים גנבים או נמלים. זה מחזיר אותנו לימים חשוכים וצריך לגנות את זה".

"עם זאת, מדובר ב-25 אנשים מתוך אלפי אנשים שהתחפשו. צריך לגנות את האחוזון הזה, אבל צריך להתעסק גם בשאר האלפים שהתחפשו לדברים אחרים. חייבים לשים את זה בפרופורציה", הוסיף.

בובה של יהודי בפסטיבל באלסט, בלגיה, 23 בפברואר 2020. רויטרס
מיצג בעל סממנים אנטישמיים של יהודי בקרנבל השנוי במחלוקת באלסט, השבוע/רויטרס

פרייליך הדגיש כי האנטישמיות בבלגיה מגיעה מכל קצוות האוכלוסייה - מהימין הקיצוני ועד לקהילה המוסלמית. כיום, בלגיה מתקצבת אבטחה של המוסדות היהודיים בעלות של ארבעה מיליון דולר. על רקע הפיגוע בגרמניה, שבו נרצחו תשעה בני אדם בשני ברי נרגילות בעיר הנאו, פרייליך אמר כי "למזלנו לא היו התקפות נגד הקהילה היהודית מהימין הקיצוני בבלגיה. זה כן קורה בגרמניה. להגיד שזה טרנד בכל אירופה? לא חושב".

בניגוד אליו, אמר השגריר בבריסל שנכח באירוע, כי לא מדובר בקומץ של אנשים. "אנחנו מתייחסים לאירוע בחומרה. הרוח של הקרנבל הייתה אנטישמית. אנחנו מצפים מרשויות בלגיה כדי שיפעלו באופן נחרץ שלא נראה את אותם מראות שראינו השבוע. ראינו מחזות מחרידים של אנשים שכל מה שמעניין אותם הוא לבזות את היהדות ואת היהודים הדתיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully