וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שתי מדינות תחת דגל אחד": בלגיה מפולגת יותר מאי-פעם אחרי הבחירות

27.5.2019 / 15:12

הבדלנים מהימין הקיצוני התחזקו משמעותית אצל הפלמים, בעוד שהשמאל הגדיל את כוחו אצל הוולונים. השיא של 541 ימים להקמת ממשלה פתאום לא נראה רחוק כל כך. "ההבדלים מעולם לא היו כל כך גדולים"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

תוצאות הבחירות בבלגיה מצביעות על כך שהקמת ממשלה פדרלית חדשה תהיה קשה במיוחד, עם התחזקות הבדלנים הפלמים מצד אחד, ועלייה בכוחו של השמאל אצל הוולונים דוברי הצרפתית.
בעיתון דובר הצרפתית "לה סוואר" תיארו את המצב החדש בעמוד הראשי כ"שתי בלגיות", בעוד שהעיתון "דה מורגן" שיוצא בשפה ההולנדית הכריז: "פלנדריה מקצינה" אחרי מה שתיאר כ"יום ראשון השחור". זאת אחרי שמפלגת "ולאמס בלאנג" (האינטרס הפלמי) סיימה כמפלגה השנייה בגודלה במחוז העשיר. בוולוניה, החלשה יותר מבחינה כלכלית, הירוקים ומפלגת השמאל הקיצונית PTB התחזקו.

"אני חושב שיהיה מאוד קשה", אמר בוב דה ליק, בן 43 מבריסל, על מאמצי הקמת ממשלה חדשה במדינה הקשורה בנישואים לא טבעיים בין הקהילות דוברות ההולנדית והצרפתית. "אפשר לראות שמדובר בשתי מדינות תחת דגל אחת. צריך להפוך את זה לקונפדרציה".

הבדלנים הפלמים, יחד עם המפלגה המתונה יותר N-VA, גרפו 43 מתוך 150 המושבים בפרלמנט הפדרלי על חשבון מפלגות השמאל והימין המתונות. הסקרים מראים כי רוב אזרחי בלגיה לא רוצים שארצם, מקום מושבם של האיחוד האירופי ושל נאט"ו, תתפצל. עם זאת, פרשנים שונים מעריכים כי התחזקות הבדלנים יכולה להשפיע על המגמות הבדלניות במחוזות אחרים באירופה, כמו קטלוניה וספרד.

בבלגיה יש שתי מערכות נפרדות בשני המחוזות שלה, ללא מפלגות על-לאומיות, ועליהן ליצור בצורה כלשהי ממשלה פדרלית הכוללות נציגים משתי הקהילות הלשוניות השונות. עד היום הוחרמה מפלגת "ולאמס בלאנג" על ידי מפלגות המיינסטרים בכל דרגות הממשל.

דגל בלגיה מתנוסס מעל הארמון בבריסל, 27 במאי 2019. רויטרס
רוב האזרחים מתנגדים לפיצול המדינה. דגל בלגיה בארמון בבריסל/רויטרס

מנהיג ה-N-VA, בארט דה וובר, סירב לענות אם הוא מוכן להקים קואליציה עם המפלגה הימנית קיצונית בפלנדריה, אך אמר כי אין ברירה אלא לדבר עמה לאור הישגיה. הוא גם הטיל ספק בהיתכנותה של הקמת ממשלה לאומית. "ההבדלים בין פלנדריה לוולוניה מעולם לא היו כה גדולים", אמר. הוא הוסיף כי על בלגיה לבחון אפשרות להעניק סמכויות נוספות למחוזות.

ראש הממשלה שארל מישל, שמפלגתו הליברלית MR מוולוניה איבדה מושבים בפרלמנט, נפגש היום עם המלך. השיחות הן חלק מההתייעצויות למציאת המועמד בעל הסיכויים הגבוהים ביותר להקים ממשלה. הוא עשוי להישאר כראש ממשלה בפועל עוד חודשים ארוכים אחרי שהתפטר בדצמבר עם פרישת הפלמים מממשלתו. ב-2010, נדרשו 541 ימים עד להקמת ממשלה במדינה בת 11 מיליון התושבים.

"ידענו שזה יהיה קשה וזה אכן קשה יותר מאחר שכמעט אף מפלגה (מדוברות הצרפתית) לא רוצות למשול יחד עם N-VA", אמר הכלכלן פיליפ לדן.

עוד באותו נושא

במצעד בבלגיה: בובות חרדים ישבו על שקי זהב

לכתבה המלאה
ראש ממשלת בלגיה שארל מישל נפגש עם המלך בארמון בבריסל, 27 במאי 2019. רויטרס
פירק את הממשלה בדצמבר. ראש הממשלה מישל והמלך, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully