וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק אל תגידו נאצים: הימין הקיצוני מנסה לכבוש את צעירי אירופה

18.5.2019 / 18:05

אף שהצעירים האירופים תמיד נטו שמאלה, מצליח הימין הקיצוני להתחזק בקרב הדורות שאינם זוכרים מה עלה בגורלה של היבשת במלחמת העולם השנייה. עם נוכחות בולטת ברשתות ורטוריקה עדכנית, מקוות המפלגות הלאומניות מהשוליים לפרוץ באמצעות כוכבי אינסטגרם ואטרקציות בילוי

הסוציאליסטים זכו ברוב הקולות, הימין הקיצוני בפרלמנט אחרי 40 שנה/צילום: רויטרס

מפלגות הימין הקיצוני באירופה מכוונות למצביעים הצעירים לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי בשבוע הבא, וכמה מהמועמדים שלהן הם בני פחות מ-30, כמו גם כמה מתומכיהן האדוקים ביותר. המפלגות מנסות להעביר את המסרים נגד ההגירה ונגד האיחוד האירופי לדור הצעיר, החל מערבי שתייה עבור המבוגרים, טירות מתנפחות לילדים ונוכחות משמעותית ברשתות החברתיות.

לפי תחקיר של סוכנות הידיעות אי-פי, המצביעים הצעירים באירופה פונים ימינה מהר יותר ורחוק יותר מאשר הדור המבוגר יותר, כפי שהראו הבחירות האחרונות באיטליה, צרפת, ספרד ואוסטריה. למגמה עשויות להיות השלכות רבות על הבחירות הקרובות לפרלמנט האירופי ובכמה מדינות, כמו בלגיה.

בבלגיה, בין כוכבי מפלגת הימין הקיצוני ולאמס בלנג הוא דריס ואן לנגנהובה, בן 26 בלבד. בצרפת, ראש סיעת האיחוד הלאומי - לשעבר החזית הלאומית - הוא בן 23 והוא חבר במפלגה מאז גיל 16. בדנמרק, המועמד המוביל ממפלגת העם הדני הוא בן 29 והוא כבר נחשב לקמפיינר ותיק. בספרד, הדובר הראשי של מפלגת הימין הקיצוני ווקס הוא בן 27 והוא נכנס לפרלמנט הלאומי בבחירות בחודש שעבר.

עוד בנושא:
שאלה של זהות: המשבר בקטלוניה פילג את ספרד, והחיה את הימין הקיצוני
דיווח: גרמניה חוקרת קשרים בין מפלגות הימין הקיצוני לרוסיה
ראש העיר שטרסבורג לוואלה! NEWS: "יש רנסנס של אנטישמיות"

מנהיגת מפלגת החזית הלאומית בצרפת מארין לה פן עם מנהיג מפלגת ולמאס בלנג בבלגיה ואן גריקן בבריסל ב-5 במאי 2019. AP
הצעירים אינם זוכרים את תוצאות משטרי המאה הקודמת. מנהיגי מפלגות הימין בבלגיה ובצרפת/AP

"הימין הקיצוני עושה מאמץ גלוי ביותר לפנות לקהל הצעיר, הם למעשה מיתגו את עצמם מחדש", אמרה ג'וליה אבנר, חוקרת במכון לדיאלוג אסטרטגי, מכון מחקר הנוטה שמאלה בעמדותיו. "מפלגות הימין הקיצוני הן הפעילות ביותר בקרב משתמשי הרשתות החברתיות". היא אמרה כי הימין הקיצוני מצליח גם לנצל את התסכול והחששות בקרב הצעירים תוך שהוא משתמש בשפתם ובמונחים תרבותיים המוכרים להם.

מדובר בשינוי משמעותי מאז הימים שאחרי מלחמת העולם השנייה, כשהשוליים של הימין היו מזוהים עם הנאצים ועם השמדתם של ששת מיליון היהודים בשואה. מתנגדיהם טוענים כי מועמדים מהימין הקיצוני הצליחו למתג מחדש את עמדותיהם הגזעניות הישנות, אף שמדובר באותה הגברת בשינוי אדרת, כולל קריאה מפורשת לאלימות וקידום אג'נדה למען הנוצרים ונגד המוסלמים, שאותה כינו ברשויות הביטחון בבלגיה כ"ימין קיצוני בצווארון לבן". אולם, היום המועמדים פונים לאוכלוסיה שלא זוכרת את השפל שאליו הגיעה היבשת באמצע המאה שעברה בגלל עמדות אלה - מלחמת עולם שהותירה כמעט את כל המדינות בהריסות.

עוד באותו נושא

הפולנים שוב מבקשים למרק את מצפונם - והפעם על חשבון הרכוש היהודי

לכתבה המלאה

אף שבכל מדינה התופעה באה לידי ביטוי בצורה שונה, המגמה הכללית ברורה. הימין צמח בכל רחבי אירופה, עם תמיכתם המפתיעה של רבים מהמצביעים הצעירים - שבאופן מסורתי נוטים שמאלה. על פי ההערכות, 17% מהמצביעים בין הגילאים 18 עד 34 באיטליה הצביעו עבור מפלגת "הליגה" בשנת 2018, לעומת 5% בלבד בשנת 2013. באוסטריה, 30% מהמצביעים הצעירים ביותר בחרו ב"מפלגת החירות" בשנת 2017, לעומת 22% בשנת 2013. מגמות דומות נרשמו גם בגרמניה עם מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" ובצרפת עם מפלגת "החזית הלאומית".

אמנדה פיגרוס, תומכת מפלגת הימין הקיצוני ווקס, בברצלונה, ספרד, 11 במאי, 2019. AP
תומכת מפלגת הימין הקיצוני ווקס בברצלונה/AP

ואן לנגנהובה, שכאמור נחשב לאחד מכוכבי הימין הקיצוני בבלגיה, נהנה מנוכחות בולטת ברשתות החברתיות עם 31 אלף עוקבים באינסטגרם. זאת, אף על פי שעד לאחרונה הוא נחשב לדמות גזענית, שנחשבה מגונה בעיני יתר המפה הפוליטית. הוא גם עומד בראש התנועה הלאומנית הפלמית "שילד אן ורינדן", המתנגדת בחריפות להגירה.

באחת מחופשות האביב האחרונות, ניתן היה למצוא את קלסתר פניו בקמפיינים למען מפלגת ולאמס בלנג, המקווה להגדיל את כוחה בבחירות הקרובות. טנדרים הנושאים כרזות אלה חנו באחד מהפרקים ההיסטוריים, שבו אלפי תומכי המפלגה וילדיהם העבירו את זמנם בין נאומים נגד הגירה לבין אטרקציות הכוללות צביעת פנים, טירות קופצות וספרים על "חטיפת אירופה".

בין תומכיה של מפלגת הימין הקיצוני הבלגית נמנה לואי ברנארט, בן ה-27, שמגיע לפגישות של ולאמס בלנג עם אביו ועם אחותו מאז ילדותו. עכשיו בעלה של אשתו הצטרף אף הוא יחד עם בנם הפעוט. כולם תומכים בפניה החדשות של המפלגה, כולל נשיאה הצעיר, טום ואן גריקן בן ה-32. "על המפלגה היה להיעשות צעירה יותר", הסביר ברנארט. "הרעיונות הם אותם הרעיונות, אבל הם יכולים להעביר אותם בצורה פחות ראדיקלית".

צעירים תומכי מפלגת הימין הקיצוני ווקס בספרד במדריד ב-28 באפריל 2019. רויטרס
צעירים תומכי מפלגת הימין הקיצוני ווקס בספרד/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully