וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סדר העדיפויות הלאומי השתבש: סיפוח עכשיו יסכן את גורלנו

תא"ל במיל' אילן פז

17.4.2020 / 10:45

בפנינו ההכרח לסיים את המאבק בקורונה ולהשקיע בשיקום מערכת הבריאות והכלכלה. אף על פי כן, אצה למנהיגים הדרך למהלכי סיפוח, שיתניעו תגובת שרשרת שישראל לא תוכל לשלוט בה. זכותה של ממשלה נבחרת לממש את תפישת עולמה, אך מחובתה לעשות זאת תוך גילוי אחריות. דעה

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: עמית שמחה

(בווידאו: השקת וועדת המיפוי המשותפת במסגרת תכנית המאה, פברואר 2020)

ממשלה חדשה עשויה לקום בקרוב. שני האתגרים המרכזיים שתטפל בה יהיו המאבק בקורונה וסיפוח. שני האתגרים הללו יידרשו טיפול מיידי - ובמקביל.

אף על פי כן, אצה להם למנהיגים הדרך, ואין בכוונתם לחכות עד ש"המשבר הגדול מאז ימי הביניים", כפי שהגזים ואמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, יסתיים, והחברה הישראלית תתחיל לעסוק בשיקום הכלכלה, משקי הבית שקרסו, מערכת הבריאות החולה ותקציב המדינה המדמם. לא, אין לו זמן. חייבים לספח, ועכשיו.

למרות הדיבורים ההחלטיים, עדיין לא בוצעה בנושא כל עבודת מטה מעמיקה ורצינית על ידי גורם ממשלתי. לתומכי הסיפוח אין מושג מה אומר היום שאחרי הגשמת משאת נפשם. שאלות רבות נותרות ללא מענה: האם המהלך יסכן הסכמי שלום? האם תהיה הידרדרות ביטחונית? ייפסק התיאום הביטחוני עם הפלסטינים? האם נצטרך לגייס מילואים? האם נחזור לשלוט בפועל במיליוני פלסטינים? מה המשמעות להסכם עתידי עם הפלסטינים? האם יש למהלך השפעה על החלטות בית הדין הבינלאומי, הנערך בימים אלה לדון בטענות (נכונות או מופרכות) של הפרות הדין הבינלאומי על ידי ישראל? ובכלל, מה תהיה תגובת העולם? וכמה זה יעלה לנו?

כל אלה שאלות הרות גורל, שנדמה שלא נלקחו בחשבון. מוטב שהתשובות עליהן, או לכל הפחות דיון על השאלות, יהיו מונחות בפני מקבלי ההחלטות לפני שיחליטו היקפו ומועדו של מהלך הסיפוח.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך כינוס מליאת הכנסת לצורך הצבעה ליו"ר 26 במרץ 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
לא מתכוון לחכות עד תום "המשבר הגדול מאז ימי הביניים". נתניהו/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

גוף אחד גיבש צוות מומחים נרחב, אשר בחן את כל היבטי הסוגיה, וגיבש עמדה ומענה לשאלות הללו. המסקנה שצוות תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל" הגיעה אליה היא כי מהלך סיפוח - ויהיה נרחב או חלקי - יתניע תגובת שרשרת שישראל לא תוכל לשלוט במגמותיה, בקצב ההידרדרות, או בתוצאות. הצוות מיפה את תופעת הדומינו ואת הנזקים החמורים לביטחון ישראל, כלכלתה, יחסיה עם שכנותיה ועם מדינות האזור האחרות, ועוד. אם כן, מדוע לא לשמוע את חוות הדעת הזו, או להטיל על צוות ממלכתי ומקצועי לבחון את אותן נקודות?

לאיש אין מונופול על ידע, לא כל שכן על תהליכים עתידיים. בהחלט ייתכן שהצוות הממלכתי יחלוק על ממצאי תנועת מפקדים למען ביטחון ישראל. ואולם, לקבל החלטה מבלי לשמוע את עמדות אנשי המקצוע זה חוסר אחריות.

אנחנו בעיצומה של מערכה נגד מגיפת הקורונה, שבין היתר פוגעת במשק בצורה אנושה. יותר מ-1.2 מיליון איש מובטלים. אין להם מושג איך יגמרו את החודש. אין לדעת מתי ואיך נתחיל לצאת מזה, ובאיזה קצב. המדינה, להבדיל ממרבית המדינות בעולם, ממעטת לעזור לאזרחיה. הבור התקציבי האמיר לעשרות מיליארדים והמדינה ללא תקציב מאושר פועלת במתכונת תקציב המשכי. גם השיקולים הללו צריכים להילקח בחשבון לפני שנכנסים להרפתקה של סיפוח.

המחיר המשוער: עשרות מיליארדים ושיעבוד הכוחות הסדירים

התנועה הזמינה ומימנה עבודה של צוות כלכלנים בכירים, ובהם שלושה מנכ"לי משרד האוצר לשעבר: דוד ברודט, ירום אריאב ופרופ' אבי בן בסט. הצוות ניתח את ההיבטים הכלכליים של סיפוח המתחיל בגוש זה או אחר, בבקעת הירדן או ברעיון הבלתי ברור של "כל היישובים" ומסתיים בשליטה מלאה בכל השטח ותושביו. הוא אף חישב עלויות ישירות ועקיפות, וסיכם בכך שהעלות הישירה של ההשתלטות תהיה עשרות מיליארדים, והעלות הקבועה של ניהול השטח והפלסטינים תהיה כ-52 מיליארד שקלים בשנה.

במקביל, הצוות הביטחוני העריך את היקף הכוחות שיידרשו להשתלטות ולשליטה על הערים, הכפרים והקסבאות, מרגע שמנגנוני הביטחון הפלסטינים ייעלמו מהזירה. ברור כי מרבית כוחות הסדיר של צה"ל ישועבד למשימה, ויידרשו גם יחידות מילואים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צעד מרחיק לכת ועתיר סיכונים. צוות המיפוי המשותף לארה"ב וישראל בנושא הסיפוח, אריאל, פברואר/מערכת וואלה!, צילום מסך

סדר העדיפויות הלאומי השתבש לנו. בפנינו ההכרח לסיים את המאבק בקורונה, להשקיע בשיקום מערכת הבריאות, בשיקום הכלכלה, להיערך להידרדרות ביטחונית בחזיתות אחרות, ולשקם את הקרע העמוק בחברה הישראלית.

זכותה של ממשלה נבחרת לממש את תפישת עולמה. ואולם, מחובתה לעשות זאת תוך גילוי אחריות ושקיפות. מחובתה לעשות זאת רק לאחר שתחזור יציבות מטלטלת הקורונה והמשבר הפוליטי; רק לאחר שתבחן לעומק את משמעויות הסיפוח; רק לאחר שתציג את ממצאי הבחינה הזאת לכנסת ולעם; ורק לאחר שתבהיר את אסטרטגיית היציאה למקרה שהדברים יסתבכו. אז, ורק אז, יהיה מקום לנקוט צעד כה מרחיק לכת ועתיר סיכונים.

הכותב הוא תת-אלוף (במילואים) אילן פז, לשעבר ראש המינהל האזרחי ביהודה ושומרון, וחבר הנהגת תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully