וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ימינה: נתניהו התחייב שלא יתפשר במו"מ על הסיפוח והוועדה למינוי שופטים

13.4.2020 / 9:27

בעוד המנדט של יו"ר כחול לבן להקמת ממשלה יפקע בחצות והמגעים בין הצדדים מצויים במבוי סתום, במפלגת הימין תקפו את גנץ וקראו לו "לזכור שהוא עומד בראש מפלגת מיעוט". הליכוד וכחול לבן הכריזו על עוצר ראיונות כדי לקדם את השיחות

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

מפלגת ימינה טוענת היום (שני) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו התחייב אתמול בשיחה עם ראשיה שלא יתפשר במו"מ עם יו"ר כחול לבן בני גנץ על השליטה בוועדה למינוי שופטים ועל קידום הסיפוח - נושאים הנמצאים במוקד המחלוקת במגעים על הקמת ממשלת החירום.

עוד טוענים במפלגה כי בשיחה נאמר כי כחול לבן חזרה בה מהסיכומים בנושאים אלו - שהושגו טרם פירוק המפלגה - וכי זכות הווטו לימין בוועדה למינוי שופטים הוצגה כקו אדום במו"מ.

"הפקרת הוועדה למינוי שופטים בידי השמאל תהיה בכיה לדורות ותחזיר לחיים את ההפיכה השיפוטית של ברק ובייניש", נמסר מטעם ימינה. "על גנץ לעמוד בסיכומים שהושגו בעניין ולזכור שהוא עומד בראש מפלגת מיעוט של 17 ח"כים מול נתניהו שעומד בראש גוש של 59 מנדטים".

השבעת חברי כנסת לכנסת ה21, ירושלים, 30 באפריל 2019. ראובן קסטרו
המו"מ תקוע. גנץ ונתניהו/ראובן קסטרו

אתמול הודיע נשיא המדינה ראובן ריבלין לגנץ כי לא יאריך עבורו את תקופת מלאכת הרכבת הממשלה, והיא תפקע היום בחצות. זאת, לאור "הנסיבות הקיימות". ריבלין דחה את טענתו של גנץ לפיה הליכוד וכחול לבן קרובים להסכם, בהתבסס על שיחה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בכך, הנשיא מאותת לנתניהו וגנץ שאם לא יחתמו על הסכם עד חצות, הוא יחזיר את המנדט לכנסת, מבלי להעביר את המנדט לנתניהו, שכן בשלב זה אין לו 61 ממליצים להקמת ממשלה. הנשיא משאיר פתח להעברת המנדט לנתניהו במידה ותשתנה תמונת הממליצים. אם לא, הנשיא מתכוון להחזיר את המנדט לכנסת ואז תיפתח תקופה של 21 יום שבה 61 ח"כים יכולים להתאחד מאחורי מועמד אחד להרכבת ממשלה ואם לא, הכנסת מתפזרת אוטומטית לבחירות.

עוד בוואלה!

בחלוף גל הקורונה הראשון אפשר לומר: אסור לספק לנתניהו תירוץ לשלטון

לכתבה המלאה

בהחלטה להעביר את המנדט חזרה לכנסת, ולא לנתניהו, ריבלין משאיר בידי כחול לבן את הוועדה המסדרת ואת השליטה בכנסת. כך, גנץ יוכל להמשיך להשתמש בחקיקה נגד נתניהו כקלף מיקוח במשא ומתן וכדי למנוע בחירות. לאחר פרסום החלטת הנשיא, פנו אליו ראשי בלוק הימין בבקשה להעביר אליו את המנדט בכל זאת.

במטרה לקדם את המשא ומתן להקמת ממשלת חירום, הליכוד וכחול לבן פרסמו אתמול הודעה משותפת שבה הודיעו על עוצר ריאיונות של שתי המפלגות.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין חותם בספר הנשיאים לקראת טקס השבעת הכנסת 16 במרץ 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
לא יאריך את המנדט. ריבלין/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

המגעים בין הצדדים מצויים כעת במבוי סתום. בכחול לבן דרשו וקיבלו בראש ובראשונה את תיק המשפטים, אך בליכוד דרשו שכל ההחלטות על מינויים בכירים יתקבלו בהסכמה, כולל בוועדה למינוי שופטים. במהלך המו"מ אנשיו של נתניהו הציעו שינויים שונים במנגנוני הבחירה של הוועדה כדי לשמור על שליטה והשפעה בבחירת שופטים, אך בכחול לבן סירבו לכל ההצעות, כולל לדרישה האחרונה שהועלתה בשבוע שעבר, לפיה ניתן יהיה לכנס את הוועדה ולקבוע את סדר יומה רק בהסכמה. ברקע הפערים הללו, המו"מ פוצץ, אך גנץ ונתניהו שוחחו ערב החג וסיכמו לחדש את המגעים. בכחול לבן מתעקשים כי ההסכם מוכן לחתימה, ללא שינויים, אך בליכוד אומרים כי ישנם עוד נושאים שיש לסגור.

הוועדה למינוי שופטים הייתה אחד משני נושאי המחלוקת המרכזיים שעיכבו את השלמת המו"מ, יחד עם סוגיית הריבונות. לפי ההסכם המסתמן, נתניהו יוכל להעביר חקיקת ריבונות בהתאם לתכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, מבלי שלכחול לבן תהיה זכות וטו, אלא רק תוך "היוועצות" בגנץ, שאין לה כל תוקף חוקי מחייב. שאר פרטי ההסכם בין הליכוד וכחול לבן סגורים כמעט סופית: ממשלה של 30 שרים, שתורחב בהמשך ל-34, שמחולקים שווה השווה בין בלוק הימין-חרדים לבין גוש כחול לבן-העבודה-דרך ארץ, שבה נתניהו יכהן ראשון ברוטציה ואחרי שנה וחצי ראשות הממשלה תעבור לגנץ. שניהם יושבעו לתפקיד בו זמנית, וכל אחד מהם ישמש ממלא מקום ראש הממשלה בתקופה שהשני מכהן, בתפקיד שיוגדר בחוק חדש שיעגן את סמכויות המ"מ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully