וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין החזיר את המנדט לכנסת: "לא רואה אפשרות להרכבת ממשלה"

הנשיא הודיע לגנץ שתהליך הרכבת הממשלה יועבר לכנסת, זאת לאחר שכחול לבן והליכוד לא הגיעו להסכמות והמועד שניתן לו פג. כעת יכול כל ח"כ לקבל את המנדט להרכבת ממשלה, אם יקבל את המלצת רוב הח"כים בתוך 21 יום, או שהכנסת תתפזר אוטומטית. "מקווה שנימנע מבחירות רביעיות"

-

נשיא המדינה ראובן ריבלין הודיע הבוקר (חמישי) ליו"ר הכנסת בני גנץ כי הוא מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת, זאת לנוכח העיכוב במו"מ להקמת ממשלת אחדות. כעת תיפתח תקופה של 21 יום שבהן כל ח"כ יכול לנסות לגייס חתימות של 61 ח"כים ולקבל את המנדט להרכבת הממשלה. אם לא, הכנסת תתפזר אוטומטית לבחירות אחרי שלושה שבועות.

הודעתו של ריבלין מגיעה לאחר שהלילה פקע המנדט של גנץ להרכבת הממשלה, זאת מבלי שביקש הארכה מהנשיא. צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן המשיכו בשיחות עד לאמצע הלילה, ובתום הפגישה מסרו שתי המפלגות הודעה משותפת לפיה "הצוותים ימשיכו לשוחח מחר במטרה להגיע להסכמה להקמת ממשלת חירום לאומית".

בהודעתו כתב הנשיא כי "אנו מצויים במערכת בחירות הנערכת זו הפעם השלישית, בתקופה של כשנה ברצף, בלא שעלה בידי מי מנבחרי הציבור להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת". הוא הוסיף כי "כנשיא המדינה מוטלת עלי החובה על פי חוק יסוד: הממשלה, לפעול להביא להרכבת ממשלה בישראל מהר ככל הניתן, ובהתאם לכך הפעלתי את סמכותי במערכת הבחירות".

נשיא המדינה מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ, בית הנשיא, ירושלים,. מארק ניימן לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
הנשיא מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על גנץ, לפני כחודש/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן לע"מ

הנשיא הסביר כי "נוכח תמונת המצב שהתבררה בפני, במערכת בחירות שלישית זו לפיה לאף אחד מן המועמדים אין תמיכה של רוב חברי הכנסת באופן המאפשר להם לקבל את אמון הכנסת ולהרכיב ממשלה, גם לא בדרך של ממשלת אחדות, ומתוך מחויבות לתכליתו של חוק היסוד, אני מודיע לך כי אינני רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה, ואני מעביר את תהליך הרכבת הממשלה לכנסת". הוא הוסיף כי "אני תקוה כי יעלה בידי חברי הכנסת לגבש רוב, באופן שיאפשר להביא להרכבת ממשלה מהר ככל הניתן, ולהימנע ממערכת בחירות רביעית".

עוד בוואלה!

תם המנדט של גנץ: הצדדים לא הגיעו להסכם, כחול לבן והליכוד ימשיכו בשיחות

לכתבה המלאה

בשני הצדדים הביעו אמש ספקנות שהמגעים יבשילו לכדי סיום. כל פרטי ההסכם סוכמו כמעט סופית, אך המחלוקת המרכזית שמרחפת מעל השיחות בשבוע האחרון ועומדת במרכז השיחות, נוגעת למעטפת החקיקה של ההסכם ולניסוחים המשפטיים. לפי ההסכם, עוד לפני השבעת הממשלה, יחוקקו שני חוקים שמסדירים את הרוטציה בראשות הממשלה ואת מעמד ממלא מקום ראש הממשלה, בתיקונים לחוק יסוד: הממשלה.

לדברי מקורבים לנתניהו, בשבוע החולף התגבר החשש שלו מאפשרות שבג"ץ יפסול אותו לאור היותו נאשם בשוחד, מרמה, והפרת אמונים. לפי החוק, ראש ממשלה מכהן שנאשם בפלילים יכול להמשך בכהונתו עד פסק דין חלוט, אך אין התייחסות בחוק למעמדו המשפטי של מועמד להרכבת הממשלה. לכן, לדברי גורמים המעורבים במו"מ, בליכוד מבקשים להוסיף בחבילת החקיקה שינויים שיבטיחו שבג"ץ לא יוכל לפסול את נתניהו.

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, הקריה ת"א, 27 באוקטובר 2019. אלעד מלכה
פגישת נתניהו וגנץ, בניסיונות הקודמים להגיע לממשלת אחדות/אלעד מלכה

ח"כ משה יעלון (יש עתיד - תלם) קרא הבוקר לגנץ להפסיק את המגעים להקמת ממשלת אחדות עם נתניהו, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "אחרי דיבורים על חרום ואחדות, נשארנו עם נאשם שנאחז בכסא רה"מ כדי להמלט מספסל הנאשמים, שלקח את הליכוד והמדינה כבני ערובה, הוביל ל-3 מערכות בחירות ואולי לרביעית". הוא הוסיף "התעוררנו עם מיליון מובטלים, עצמאיים שעסקיהם קורסים, הורים מתים בבתי אבות ועוד. חברינו בליכוד ובגוש החסינות, התעוררו".

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, קרא אף הוא לסיום המו"מ הקואליציוני ולחקיקת הצעות חוק נגד המשך כהונתו של נתניהו. ליברמן קרא לחקוק תיקון לחוק יסוד הממשלה להפסקת כהונה של ראש ממשלה בממשלת מעבר שהוגש נגדו כתב אישום, תיקון להפסקת כהונה של ראש ממשלה או שר שהוגש נגדו כתב אישום והגבלת כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות. כמו כן, יו"ר ישראל ביתנו קרא לחקוק גם את החלת הריבונות בבקעת הירדן ולשנות את פרק הזמן הניתן להקמת ממשלה ובמקומו תקבל הכנסת 6 חודשים בהם תכהן ממשלת המעבר עם סמכויות מוגבלות וברורות. לאחר חצי שנה, במידה ולא תוקם ממשלה, הנשיא יהיה רשאי למנות ממשלת מומחים שתורכב מ-18 שרים בלבד ללא סגני שרים, כאשר השרים לא יהיו מקרב חברי הכנסת או כאלו שהיו חברים במפלגה כלשהי במהלך 5 השנים שקדמו להקמת הממשלה.

יו"ר סיעת ישראל ביתנו ח"כ עודד פורר כתב בטוויטר כי "אנחנו בעד ממשלת אחדות אמיתית. אמרנו לאורך כל הדרך שכדי שזה יקרה חייב להיות איום מוחשי על השולחן, וכשאין כזה נתניהו יחתור לממשלת עלה התאנה שניסה להקים.כעת ברור לכל שצדקנו". הוא הוסיף כי "אם גנץ חפץ בממשלת אחדות אמיתית עליו לקדם ולחוקק את החוקים שהנחנו ואז הדרך לממשלת אחדות תהיה סלולה".

(עדכון ראשון 08:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully