וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגעים להקמת ממשלה: נתניהו וגנץ נפגשו, הצוותים יוועדו שוב בצאת החג

14.4.2020 / 15:56

בתום הפגישה שנמשכה יותר מ-6 שעות, בסביבת ראשי כחול לבן והליכוד שומרים על איפול בנוגע לתוכנה, אולם טוענים כי חלה התקדמות מסוימת בין הצדדים. צוותי המו"מ צפויים להיפגש שוב לדיונים מחר, בעוד שבחצות צפויה להסתיים הארכת המנדט שניתנה בידי הנשיא

-

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר כחול לבן בני גנץ נפגשו היום (שלישי) במעון ראש הממשלה בירושלים, כדי להשלים את המגעים לקראת חתימה על הסכם להקמת ממשלת אחדות . בפגישה שהחלה ב-9:30 ונמשכה למעלה משש שעות, השתתפו גם צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן וכן עורכי הדין של הצדדים, במטרה לגבש סופית את סעיפי ההסכם. בתום הפגישה פרסמו שתי המפלגות הודעה משותפת לפיה "הצוותים ייפגשו שוב בצאת החג, במטרה להגיע להסכמה להקמת ממשלת חירום לאומית".

מלבד נתניהו וגנץ, בפגישה השתתפו גם ח"כ גבי אשכנזי ואבי ניסנקורן מכחול לבן, והשר יריב לוין ואיש העסקים יעקב אטרקצי החבר בצוות המו"מ של הליכוד. בנוסף, השתתפו בפגישה עורכי הדין של הצדדים, עורך דין מיכאל ראבלו מטעם הליכוד, והמשנה ליועץ המשפטי לשעבר אבי ליכט מטעם כחול לבן. חלק מאנשי המו"מ לוקחים חלק בפגישה דרך אפליקציות וידיאו ולא נוכחים פיזית.

בסביבת נתניהו וגנץ שומרים על איפול בנוגע לתוכן השיחות, אך אומרים שהיתה היום התקדמות מסוימת בין הצדדים. גורמים המעורבים במו"מ אומרים כי הצוותים ימשיכו מחר בניסוחים המשפטיים של ההסכם והחקיקה שנלווית לו.

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, הקריה ת"א, 27 באוקטובר 2019. אלעד מלכה
מתקרבים להקמת ממשלה? גנץ ונתניהו/אלעד מלכה

במידה ולא יושג הסכם סופי עד מחר בחצות, תעמוד בפני נתניהו וגנץ האפשרות לבקש הארכה נוספת של המנדט של גנץ מהנשיא ריבלין, עד לסך של שבועיים ימים, ולפי ההערכה במידה ותהיה התקדמות ממשית הנשיא ריבלין ייעתר לבקשה. אם לא, הנשיא צפוי להחזיר את המנדט לכנסת ואז ייפתח מנין של 21 ימים שבהם כל חכ יכול לגייס 61 חכים ולקבל את המנדט להרכבת הממשלה. לאחר הפגישה כתב גנץ ברשתות החברתיות כי הוא "מתחייב להמשיך ולקבל החלטות נכונות למען אזרחי ישראל ולפעול למען אחדות ופיוס בעם".

במהלך הלילה השניים נועדו ודיווחו על "התקדמות משמעותית" במגעים. טרם סיום פגישתם, שנערכה במעון ראש הממשלה בירושלים, הודיע הנשיא ראובן ריבלין על הארכת המנדט שניתן לגנץ עד יום רביעי, לאחר בקשה שהגישו בעניין ראשי המפלגות.

ח"כ משה יעלון (יש עתיד-תל"ם), שותפו לשעבר של גנץ בהנהגת כחול לבן, האשים אותו שהוא מסייע לנתניהו "לעקוף את הנשיא ואת בג"ץ". לדברי יעלון, "‏נשיא המדינה נמנע מלהטיל את הרכבת הממשלה על נאשם עם שלושה כתבי אישום חמורים. הנאשם נתניהו חושש (בצדק) מבג"ץ, שימנע מנאשם להרכיב ממשלה. מי עוזר לנתניהו לעקוף את הנשיא ואת בג"ץ? בני גנץ! שקיבל מנדט כדי להלחם בשחיתות ולחזק את שלטון החוק. גם המגפה לא מכסה על המעילה באמון ועל הבושה".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך הצהרתו לתקשורת בנושא המגעים לממשלת אחדות עם הליכוד 13 באפריל 2020. אלעד מלכה, אתר רשמי
גנץ בנאום שבו קרא לממשלת אחדות השבוע/אתר רשמי, אלעד מלכה

דקה לפני חצות, שעת פקיעת המנדט של גנץ, הגישו נתניהו ויו"ר כחול לבן את הבקשה לבית הנשיא בנושא הארכת המנדט. ריבלין נענה בחיוב והאריך את תקופת מלאכת הרכבת הממשלה ביומיים, כדי לאפשר לצדדים למצות את המגעים. "בהתאם להודעתו מאמש, קיבל נשיא המדינה ביום שני, לפני חצות, את בקשתו של יו"ר כחול לבן להארכת התקופה שהוענקה לו להרכבת ממשלה", נמסר בהודעת בית הנשיא. "בקשה זו נמסרה כפי שדרש הנשיא, על דעת שני הצדדים ומתוך הבנה כי אלה קרובים מאוד להסכם ביניהם. על פי בקשה זו הוארך פרק הזמן כך שמועד פקיעתו יהיה יום רביעי".

אמש פנה גנץ לנתניהו ואמר כי "זה רגע האמת - ממשלת חירום או בחירות רביעיות". זאת, שעות ספורות לפני פקיעת המנדט של יו"ר כחול לבן. בתגובה, נתניהו הזמין את גנץ לפגישה במעונו בירושלים. "בני, בוא ניפגש ונחתום עוד הערב על הקמת ממשלת חירום לאומית שתציל חיים ותפעל למען אזרחי ישראל", צייץ.

לפי האולטימטום שהציב ריבלין, אם לא יושג הסכם ולא ישתנו הנסיבות, תיפתח תקופה של 21 יום בה כל ח"כ יכול להרכיב ממשלה עם רוב של 61 ח"כים. במהלך השיחות בין הצדדים הושגה התקדמות במוקד המחלוקת המרכזי - החשש בליכוד מהכרעה של בג"ץ שתפסול כהונה של נתניהו הנאשם בפלילים ותעביר את ראשות הממשלה לגנץ.

בהצהרה שנשא אמש הסביר גנץ כי "בשלושת השבועות האחרונים חבריי ואני מנהלים מו"מ בידיים נקיות. עשינו כל מה שניתן בכדי לשרת את אזרחי ישראל ולמנוע בחירות רביעיות". לדבריו, "נתניהו והליכוד יודעים שאנחנו שותפים הגונים והם גם יודעים שישנם נושאים שבהם לא נתפשר ובראשם שמירה על שלטון החוק והגנה על הדמוקרטיה, זה חמור תמיד וביתר שאת בשעת משבר".

בכחול לבן התחייבו שאם בג"ץ יפסוק נגד נתניהו, הכנסת תתפזר לבחירות וכי מניעה משפטית לא תהיה עילה להעברת ראשות הממשלה לגנץ. סוגיה נוספת שעדיין נותרו בה פערים נוגעת לוועדה למינוי שופטים, ודרישת הליכוד להשפעה או שליטה על סדר היום או שכל המינויים בוועדה יתקבלו בהסכמה.

(עדכון ראשון: 8:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully