וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ: "זה רגע האמת - ממשלה או בחירות רביעיות"; נתניהו: "בוא ניפגש הערב"

שעות ספורות לפני פקיעת המנדט, יו"ר כחול לבן הצהיר כי עשה כל שביכולתו כדי למנוע סבב בחירות נוסף, אך לא יתפשר על שלטון החוק. בתגובה, רה"מ קרא לגנץ להיפגש: "בוא נחתום עוד הערב על הקמת ממשלה". בליכוד ובכחול לבן מדווחים על התקדמות במו"מ וצמצום הפערים

-

יו"ר כחול לבן בני גנץ פנה הערב (שני) לראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי "זה רגע האמת - ממשלת חירום או בחירות רביעיות". זאת, שעות ספורות לפני פקיעת המנדט של גנץ הלילה בחצות. בתגובה, נתניהו הזמין את גנץ לפגישה במעונו בירושלים. "בני, בוא ניפגש ונחתום עוד הערב על הקמת ממשלת חירום לאומית שתציל חיים ותפעל למען אזרחי ישראל", צייץ.

בעקבות כך, השניים נועדים הערב במעון ראש הממשלה בירושלים. במקביל, בליכוד ובכחול לבן מדווחים על התקדמות וצמצום הפערים בדרך לחתימה על הסכם להקמת ממשלת אחדות.

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הקצה אתמול 24 שעות לגיבוש הסכם בין הליכוד וכחול לבן, שאמורות לפוג הלילה בחצות, אך אותת כי אם יהיה שינוי בנסיבות הוא ישקול מחדש את החלטתו להחזיר את המנדט לכנסת. במהלך השיחות בין הצדדים היום הושגה התקדמות במוקד המחלוקת המרכזי - החשש בליכוד מהכרעה של בג"ץ שתפסול כהונה של נתניהו הנאשם בפלילים ותעביר את ראשות הממשלה לגנץ.

בכחול לבן התחייבו שאם בג"ץ יפסוק נגד נתניהו, הכנסת תתפזר לבחירות וכי מניעה משפטית לא תהיה עילה להעברת ראשות הממשלה לגנץ. סוגיה נוספת שעדיין נותרו בה פערים נוגעת לוועדה למינוי שופטים, ודרישת הליכוד להשפעה או שליטה על סדר היום או שכל המינויים בוועדה יתקבלו בהסכמה. בפגישה היום גנץ ונתניהו צפויים לנסות לגשר על הפערים האחרונים.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך הצהרתו לתקשורת בנושא המגעים לממשלת אחדות עם הליכוד 13 באפריל 2020. אלעד מלכה, אתר רשמי
"בשעה הזו אף אחד לא ינזוף בי שבחרתי בטובת האזרחים על פני טובתי". גנץ, הערב/אתר רשמי, אלעד מלכה

בהצהרה שנשא לתקשורת הסביר גנץ כי "בשלושת השבועות האחרונים חבריי ואני מנהלים מו"מ בידיים נקיות. עשינו כל מה שניתן בכדי לשרת את אזרחי ישראל ולמנוע בחירות רביעיות". לדבריו, "נתניהו והליכוד יודעים שאנחנו שותפים הגונים והם גם יודעים שישנם נושאים שבהם לא נתפשר ובראשם שמירה על שלטון החוק והגנה על הדמוקרטיה, זה חמור תמיד וביתר שאת בשעת משבר".

"נתניהו הבין שאין לו יכולת למשול לבד והוא זקוק לסיוע שלי בהתמודדות ובניהול המשבר", המשיך. "מצב החירום אילץ את כולנו לחשב מסלול מחדש. מצב החירום אילץ גם אותי להתפשר על הכוונה שלא לשבת איתו בממשלה אחת. מצב החירום שנכפה על העולם כולו ועל מדינת ישראל לא מאפשר לאף מנהיג לעצום עיניים ולהיאבק באגו של עצמו. בשעה הזו אף אחד לא יטיף לי על פוליטיקה או ינזוף בי שבחרתי בטובת אזרחי המדינה על פני טובתי האישית".

לדברי גנץ, ההחלטה להקים ממשלת אחדות הובילה אותו לקחת סיכונים אישיים ופוליטיים. "עמדתי בפני שתי אופציות - לגרור את ישראל לבחירות רביעיות או להקים ממשלת אחדות לאומית", אמר. "בחרתי לצעוד בנתיב להקמת ממשלה. לא רציתי שכחול לבן תתפרק, אך משחבריי בחרו לעשות זאת לא נרתעתי והמשכתי קדימה. אני שלם עם עצמי ועם החלטתי ובעיקר שלם עם האמונה העמוקה שטובת ישראל חייבת לעמוד לפני כל שיקול אחר. בכל תרחיש אדאג לדמוקטיה הישראלית ולהמשך תפקודה של כנסת ישראל".

מוקדם יותר הערב נשא נתניהו הצהרה, במהלכה הכריז על מגבלות תנועה נוספות בחג בעקבות משבר הקורונה. נתניהו התייחס למו"מ הפוליטי והביע תקווה להקמת ממשלת אחדות עוד הערב. "אנחנו משקיעים מאמצים גדולים, מקווה שנצליח בכך", אמר. "נוסיף לעשות כל מאמץ להשיג את האחדות שהמדינה כל כך זקוקה לה בימים אלה". בפתח ישיבת הממשלה הטלפונית על אישור הסגר אמר נתניהו: "תעשו את הדיון הזה כמה שאתם רוצים אבל אני חייב להתפנות להקים ממשלת אחדות לאומית".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך כינוס מליאת הכנסת לצורך הצבעה ליו"ר 26 במרץ 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
"נוסיף לעשות כל מאמץ להשגת אחדות". נתניהו/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

יו"ר יש עתיד-תל"ם, יאיר לפיד, תקף את מתווה ממשלת החירום המתגבש. לדבריו, "ממשלת חירום אינה ממשלה מנופחת בזבזנית ומבישה של 34 שרים. לאנשים אין מה לאכול והם מחלקים לעצמם כיסאות ומשרדים. מי שמדבר על תחושת חירום לא יכול להשאיר את ליצמן במשרד הבריאות, לוותר על משרד האוצר ולהיכנע כניעה ללא תנאי לראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום חמורים שמנסה לפרק את הדמוקרטיה הישראלית".

גם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מתח ביקורת על דבריהם של נתניהו וגנץ. ליברמן קרא לשניים: במקום מופעי הראווה, ההאשמות והטפות המוסר ההדדיות תנו דוגמה אישית. תקימו ממשלה רזה עם מינימום של שרים, תקצצו את שכר הבכירים כולל שכרם של ראש הממשלה, שרים, ח"כים והפקידות הבכירה ותוציאו את הסעיף המדבר על בניית מעון שרד למ"מ ראש הממשלה מההסכם ביניכם".

מוקדי המחלוקת בין הצדדים

צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן נועדו היום במשך כשלוש שעות בניסיון להשלים את המגעים להקמת הממשלה לפני פקיעת המנדט של גנץ. בכחול לבן דחו טענות לפיהן השיחות פוצצו, וכעבור זמן קצר יצאה המפלגה בהודעה משותפת עם הליכוד: "צוותי המשא ומתן להקמת ממשלת חירום לאומית דנים ברגעים אלו".

ריבלין הודיע לצדדים אתמול כי במידה ולא יושג הסכם ולא ישתנו הנסיבות הוא מתעתד להחזיר את המנדט לכנסת, ואז תיפתח תקופה של 21 יום בה כל ח"כ יכול להרכיב ממשלה עם רוב של 61 ח"כים. המגעים בין הצדדים חודשו אמש, אך מוקדי המחלוקת טרם נפתרו.

נשיא המדינה ראובן ריבלין מצביע לכנסת ה23, ירושלים, 2 במרץ 2020. פלאש 90 / אוליבר פיטוסי, פלאש 90
הציב אולטימטום לנתניהו וגנץ. ריבלין/פלאש 90, פלאש 90 / אוליבר פיטוסי

בליכוד ביקשו להוסיף סעיף להסכם שייקבע שאם תהיה מניעה משפטית לכהונה של נתניהו, הכנסת תחוקק חוק שיעקוף זאת, או לקבוע במפורש שאם בג"ץ אכן יפסוק כך, יצוין במפורש בהסכם שבמצב כזה הכנסת תתפזר לבחירות. בעקבות הדרישה, ראשי יש עתיד-תל"ם, לפיד ומשה יעלון, תקפו בחריפות את שותפיהם לשעבר בכחול לבן. מספר 2 בסיעה, ח"כ יעלון, קרא לגנץ ברוח דומה: "אם תסכים לדרישותיו לביצור שלטונו, והפיכתו לשליט מעל החוק, תמעל בשליחות שאיחדה בינינו. עדיין לא מאוחר להתחרט על הטעות בניווט!".

בעוד הצדדים ממשיכים לדון במחלוקת על הוועדה למינוי שופטים, במפלגת ימינה טענו כי נתניהו התחייב אתמול בשיחה עם ראשיה שלא יתפשר על הנושא. "הפקרת הוועדה למינוי שופטים בידי השמאל תהיה בכיה לדורות ותחזיר לחיים את ההפיכה השיפוטית של ברק ובייניש", נמסר מטעם ימינה. "על גנץ לעמוד בסיכומים שהושגו בעניין ולזכור שהוא עומד בראש מפלגת מיעוט של 17 ח"כים מול נתניהו שעומד בראש גוש של 59 מנדטים".

(עדכון ראשון: 18:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully