וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי תיפתח חקירה ומתי יסתפקו בקנס: הנחיות האכיפה לימי קורונה

12.4.2020 / 20:45

הפרקליטות חשפה את עיקרי מדיניות האכיפה בנוגע לאיסורים ולהגבלות שהטילה הממשלה בשל התפשטות הנגיף - אך מסרבת לפרסם את ההנחיות המלאות. האגודה לזכויות האזרח: "הנסיבות יוצאות הדופן רק מחזקות את הצורך בשקיפות"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ירדנה עבודי -פוקס

הפרקליטות חשפה את עיקרי מדיניות האכיפה שקובעת מתי יש לפתוח בחקירה פלילית בשל עבירות הקשורות לקורונה. למשל, נראה כי אדם שאמור להיות בבידוד וייתפס בחוץ באופן חד פעמי יסתכן בקנס. מנגד, אם מדובר בחולה מאובחן או במי שנתפס מפר את חובת הבידוד פעמים רבות - ניתן יהיה לפתוח נגדו בחקירה פלילית. המדיניות נחשפה בתגובה לפניית האגודה לזכויות האזרח. עם זאת, בפרקליטות סירבו לחשוף את מסמכי המדיניות המלאים, אלא רק את עיקריהם.

בשבועות האחרונים יצרה הממשלה שורה ארוכה של איסורים והגבלות בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. חלק מהמגבלות, כמו חובת הבידוד, הוגדרו כהוראת שעה שהיא חלק מצו בריאות העם. הגבלות אחרות, כמו האיסור להפעיל עסקים מסוימים או המגבלות הכלליות על שהיה במרחב הציבורי, הותקנו כתקנות לשעת חירום.

אכיפת ההגבלות נעשית בכלים מנהליים כמו קנסות או צווי סגירה, ובמקרים חמורים יותר על ידי פתיחת חקירות פליליות. רק ביממה האחרונה חילקה המשטרה 2,092 דוחות למפרי הנחיות משרד הבריאות, הוציאה שני צווי סגירה הוצאו לעסקים ופתחה 176 חקירות נגד מפרי בידוד וחשודים בהפצת מחלה ו-47 חקירות בגין חשד להפצת פייק ניוז.

לקריאת תשובת הפרקליטות

שוטרים מחלקים דוחות לאזרחים שהפרו את העוצר בדרך נמיר /קק"ל בתל אביב,8 באפריל 2020. שלומי גבאי
שוטר מחלק דוח בתל אביב/שלומי גבאי

בשבוע שעבר פנתה עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח למשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, עו"ד שלמה (מומי) למברגר, וביקשה לקבל את מדיניות האכיפה כדי לדעת באילו מקרים המשטרה מונחית להסתפק בקנס, ומתי עליה לפתוח בחקירה פלילית. "הנסיבות יוצאות הדופן המאפיינות תקופה זו, רק מחזקות את הצורך בשקיפות של הרשויות, ובהנחיה ברורה ומדויקת של הציבור", כתבה עו"ד סוצ'יו ביום שני האחרון. "כפי שנוהג משרד הבריאות לפרסם את נהליו ולעדכנם מיום ליום, כך ראוי שיעשו גם הפרקליטות ורשויות אכיפה אחרות כגון המשטרה ושב"ס".

בימים האחרונים השיבה הפרקליטות כי מכיוון שהמדיניות משתנה מדי יום, אין בכוונתה לחשוף את מסמכי המדיניות עצמם, לטענתה כדי לא להטעות את הציבור. על תשובת הפרקליטות חתום ראש מחלקת הסייבר, עו"ד חיים ויסמונסקי, והיא נכתבה על דעת המשנה למברגר.

"ייאמר מיד כי מטבעם של אירועים משבריים, מפתיעים ומתפתחים כגון זה, הנסיבות משתנות מדי יום ביומו, השינויים והחידודים של מתווה המדיניות הם תכופים, ולכן במידה רבה המדיניות היא כל העת בשלבי עיצוב", נכתב בתשובת הפרקליטות. "השינויים במדיניות כפופים בכל עת לכניסתן לתוקף של הוראות שעה או תקנות שעת חירום חדשות, ולכן פרסום המדיניות עלול דווקא להטעות את הציבור, ולא לסייע לו בהכוונת התנהגותו".

אלעד תחת סגר בשל התפשטות תחלואת הקורונה בעיר 12 באפריל 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
אכיפה משטרתית באלעד, היום/ראובן קסטרו

למרות הסירוב לחשוף את המסמכים המלאים, בפרקליטות מסרו את קווי המתאר הכלליים של מדיניות האכיפה. על פי קווים אלו, ככלל יהיה מוצדק לפתוח בחקירה פלילית במקרה בו חולה מאובחן בקורונה הפר את הוראות הבידוד - בין אם בבית, בבית חולים או במלונית, או במקרים בהם חולה "שיקר בעניין מהותי או הסתיר מידע מהותי בחקירתו האפידמיולוגית והטעה בכך את משרד הבריאות לגבי בידודם של אנשים נוספים".

מקרים נוספים שמצדיקים פתיחה בחקירה פלילית הם כאשר "אדם הפיק או ארגן או ערך התכנסות גדולה במיוחד", או במקרה של מקום או בית עסק שכבר הוטל עליו וקנס ולמרות זאת נמצא פתוח, כאשר שוהים בו עשרות אנשים ללא הקפדה על כללי הריחוק, "או לכל הפחות, ללא אינדיקציה לנקיטת פעולה מצד המפעיל להפחתת הסיכון לבריאות הציבור". עוד צוינו "מקרים חריגים בחומרתם של הפרה מכוונת של הנחיות משרד הבריאות, וכן מקרים של הפרות החוזרות על עצמן פעמים רבות".

באשר לעבירות שנקבעו בתקנות כעבירות מנהליות, נכתב כי "במקרה של שתי הפרות של העבירות המנהליות ככלל יוטלו שני קנסות מנהליים (למעט החריג האמור לעיל בדבר הפעלה - חוזרת של מקום, עסק או שירות תחבורה ציבורית). במקרה של שלוש הפרות של העבירות המנהליות ככלל עשויה להיפתח חקירה פלילית ותישקל העמדה לדין בגין העבירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully