וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזיגזוג של נתניהו: ביטל את פרויקט מלונות הקורונה לחוזרים מחו"ל - וחזר בו

12.4.2020 / 18:48

לפני כשבועיים הודיע שר הביטחון על קבלת אחריות להעברת הנוחתים בנתב"ג למלוניות, אך למחרת החליט רה"מ על חובת בידוד ביתי בלבד, והקול הקורא שפורסם בוטל. עם הטלת הסמכות מחדש על המשרד, עולה חשש ממחסור במיטות וכוח אדם. משרד רה"מ: לא התערבנו בעבודת משרד הביטחון

צילום: ניב אהרונסון

הסבת בתי מלון למלוניות קורונה נעצרה לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לפני כשבועיים לבטל את חובת הבידוד במלוניות לאזרחים השבים מחו"ל. כעת, עם אישור ההחלטה והעברת הטיפול בנוחתים בנתב"ג לידי משרד הביטחון, גורמים במערכת הביטחון חוששים כי יתקשו להעניק מענה הולם לחולים ולמבודדים.

ב-9 במרץ הודיע נתניהו כי כל השבים מחו"ל יחויבו בבידוד ביתי למשך 14 יום. ב-26 במרץ, יום חמישי, שר הביטחון נפתלי בנט הודיע כי הוא לוקח אחריות על בידוד החוזרים מנתב"ג במלוניות החל מיום שבת. יום למחרת משרד הביטחון פרסם קול קורא למלונות בעלי יותר מ-200 חדרים. לדברי גורמים במערכת הביטחון נרשמה היענות רבה ו-20 בתי מלון ענו לקריטריונים, כשעם חלקם נחתם חוזה ועם היתר סוכם על חתימה עתידית בהתאם לביקוש.

ואולם לפני כניסת השבת החליט ראש הממשלה כי השבים לישראל נדרשים בבידוד ביתי, ולא במלונית. בעקבות זאת במשרד הביטחון עצרו את הקול הקורא - אלא שהבוקר אישרה הממשלה את העברתם של כלל השבים מחו"ל לבידוד במלוניות הקורונה. זאת לאחר המחדל בנתב"ג בשבועות האחרונים, במהלכו נוסעים חזרו ארצה ללא בדיקות קורונה או תשאול רפואי והתפזרו לבתיהם ללא פיקוח.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט בישיבת ממשלה. אוגוסט 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
בעוד הם מתקוטטים, המלוניות תקועות. נתניהו ובנט/פול צלמים, אמיל סלמן

לאחר ההחלטה אמש להטיל מחדש את האחריות לטיפול בחוזרים מחו"ל על שר הביטחון, הוחלט במשרד הביטחון לפרסם שוב קול קורא לקליטת מבודדים או חולי קורונה, אלא שהפעם יכללו בו גם אכסניות נוער. לפי הערכות גורמים במערכת הביטחון, בימים הקרובים צפוי המשרד לקלוט מאות אזרחים אך ללא מענה סביר של מיטות או כוח אדם בשל לוח הזמנים הצפוף.

בשלב זה פועלים ברחבי הארץ 13 בתי מלון המאכלסים חולי קורונה ומבודדים, ובפיקוד העורף מעריכים כי נותרו בהם מאות מקומות פנויים. בהתאם לכך, בצה"ל מודאגים כי עם קבלת הדרישה ממשרד הביטחון, יתקשו לקלוט אזרחים.

מלון דן פנורמה אשר מאכלס את חולי הקורונה במצב קל 17 במרץ 2020. קובי ריכטר/TPS, TPS
צפי למענה בלתי מספק. מלון דן פנורמה המאכלס חולים ומבודדים/TPS, קובי ריכטר/TPS

פן נוסף במשבר הוא כוח האדם שהקצה צה"ל לטובת המבצע. עד לאחרונה בחרו במשרד הביטחון בתי מלון בעלי יותר מ-200 חדרים כדי לצמצם את היקף צוותי פיקוד העורף. ככל שיהיו יותר מלונות, יידרשו בפיקוד העורף לגייס יותר חיילים ומילואים על מנת ליישם את מעטפת הלוגיסטיקה, המזון, הרפואה והרווחה הנדרשים. לשם כך, גורמים בכירים בצה"ל טוענים כי הצבא יידרש למנות מפקדה משימתית נוספת שתשלוט בכל המבצע. בנוסף לכך, הגורמים אומרים כי ייתכן שההחלטה החדשה המחייבת כל אזרח ששב מחו"ל לעבור בדיקה ולהיכנס לבידוד תוריד את רמת המוטיבציה של החוזרים לישראל.

בשבוע הקרוב צפויים לשוב לישראל כ-500 אזרחים, 130 מהם במהלך היום. הטיסות שצפויות לנחות בימים הקרובים מנתב"ג יגיעו מבלארוס, אתיופיה, ניו יורק והונגריה. על פי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, בשבועיים האחרונים נכנסו לארץ 7,377 ישראלים, 213 במהלך היממה האחרונה.

פיקוד העורף נערך במלון דן פנורמה בתל אביב, לקראת קליטת חולי הקורונה 17 במרץ 2020. קובי ריכטר/TPS, TPS
צוותי פיקוד העורף מחוץ למלונית קורונה במלון דן פנורמה בתל אביב/TPS, קובי ריכטר/TPS

מוקדם יותר היום אישרה הממשלה בשיחת ועידה טלפונית את העברתם של כל החוזרים לארץ בטיסות לבידוד במלוניות מטעם המדינה למשך 14 יום מחשש להדבקה בקורונה. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב יוכל לאשר, בהתייעצות עם אלוף פיקוד העורף תמיד ידעי, לשהות במקום בידוד אחר מטעמים בריאותיים, הומניטריים או בנסיבות מיוחדות אחרות. תקנות אלו יהיו בתוקף לעשרת הימים הקרובים.

אתמול הורה נתניהו להעביר את האחריות הכוללת לניהול סוגיית החוזרים מחו"ל למשרד הביטחון. זאת, לאחר שטיסות מכמה יעדים שונים מסביב לעולם נחתו בנתב"ג ללא העברת הנוסעים לבידוד - ללא בדיקות וללא תשאול - בזמן שהמדינה נתונה תחת סגר בצל החשש מהתפשטות הנגיף. גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו בתשובה לפניית וואלה! NEWS בשאלה מדוע התעכבה הסמכת פיקוד העורף לטיפול בשבים הנכנסים לארץ כי עד כה הייעוץ המשפטי לממשלה לא איפשר בידוד במלוניות לשבים מחו"ל.

"מה יקרה אם 300 נוסעים ינחתו ביום אחד?"

בתוך כך, גורם במשרד הביטחון אמר היום כי מפקדה של צה"ל תנהל את קליטת האזרחים שחוזרים לארץ, והמשרד נערך להוציא מכרז לעשרות בתי מלון שיארחו אותם. לדבריו, למשרד הביטחון ולפיקוד העורף יש כבר מענה שלם לטיסות הצפויות לנחות בנמל התעופה בן גוריון. "יש פקודה נצורה, שאמורים רק להפעיל אותה", טען.

עם זאת, הגורם התריע מפני המוכנות לתרחישים אפשריים. "ברור לכל הגורמים הנוגעים בדבר שנדרשת היערכות רחבה הרבה יותר ממה שיש כרגע", הבהיר. "למשל, מה קורה אם יהיו שלושה-ארבעה מטוסים שינחתו ביום אחד בנתב"ג, ועליהם לפחות 300 נוסעים. מה עושים אז?". לטענת הגורם, בשלב זה מתקיימים דיונים בנושא היקף בתי המלון והסיוע, ובהתאם יתקבלו החלטות להמשך.

בלשכת שר הביטחון מסרו שהמתווה שגובש על ידם עם המטה לביטחון לאומי לעניין החוזרים מחו"ל, התבטל יומיים לאחר מכן לאור החלטת ראש הממשלה להעביר את כלל החוזרים מחו"ל לבידוד ביתי.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "הטענות שמועלות בכתבה לא נכונות. ראש הממשלה הורה לבודד את החוזרים מחו"ל והנחה את משרד הביטחון לפעול בנושא. משרד ראש הממשלה לא התערב בשום צורה שהיא בתהליך העבודה של משרד הביטחון לבידוד השבים לישראל". גורמים במשרד ראש הממשלה אמרו כי "משרדי הבריאות והביטחון הגיעו להסכמה בזמנו כי בשל מספרם הגבוה בזמנו של השבים מחו"ל ובהיעדר בדיקות מסיביות לכולם הם יועברו בחלקם לבידוד ביתי".

בהכנת הכתבה השתתף יואב איתיאל

(עדכון ראשון: 17:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully