וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל הטיסות: אושרה העברת כל השבים לארץ למלוניות מחשש להתפרצות קורונה

12.4.2020 / 11:29

לאור הביקורת הציבורית בנושא, אושר הצעד במסגרת המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. במקרים חריגים, יוכל מנכ"ל משרד הבריאות לאשר לנוסעים בידוד במקום אחר מטעמים הומניטריים, בריאותיים או אחרים. תקנות אלו יהיו בתוקף לעשרת הימים הקרובים. אין החלטה על הפסקה של הטיסות

צילום: ניב אהרונסון

הממשלה אישרה היום (ראשון) בשיחת ועידה טלפונית את העברתם של כל החוזרים לארץ בטיסות לבידוד במלוניות מטעם המדינה למשך 14 יום מחשש להדבקה בקורונה. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב יוכל לאשר, בהתייעצות עם אלוף פיקוד העורף תמיד ידעי, לשהות במקום בידוד אחר מטעמים בריאותיים, הומניטריים או בנסיבות מיוחדות אחרות. תקנות אלו יהיו בתוקף לעשרת הימים הקרובים.

בעבר, נוסע ששב לארץ ויכול היה להוכיח בידוד עצמי - שוחרר לביתו או למקום שבו הוא התכוון לקיים את הבידוד. התקנה החדשה משנה מצב זה, וקובעת כי כל השבים ילקחו לבידוד של 14 יום במלוניות, למעט החריגים שיאושרו על ידי משרד הבריאות.

ההחלטה בנושא התקבלה אתמול בדיון בו השתתפו בין היתר ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון נפתלי בנט, שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', שר הפנים אריה דרעי, ראש המל"ל מאיר בן שבת, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב ועוד. היום, אם כן, היא אושרה על ידי השרים.

אתמול הורה נתניהו להעביר את האחריות הכוללת לניהול סוגיית החוזרים מחו"ל למשרד הביטחון. זאת, לאחר שטיסות מכמה יעדים שונים מסביב לעולם נחתו בנתב"ג ללא העברת הנוסעים לבידוד - ללא בדיקות וללא תשאול - בזמן שהמדינה נתונה תחת סגר בצל החשש מהתפשטות הנגיף.

שדה התעופה בן גוריון 10 במרץ 2020. ראובן קסטרו
סוף למחדל/ראובן קסטרו

השר ארדן נמנע בהצבעה, ואמר בישיבה כי "המדיניות הפוכה להיגיון" ולכן הוא אינו יכול לתמוך בה. "אני מזכיר שאלו שהגיעו לארץ אינם חולים! ההסתברות היא ש-3-5% מהם חולים. ואנחנו מחייבים אותם לבוא לבית מלון על חשבון המדינה. אבל באותו זמן יש 6,800 החולים וודאיים, שאותם לא שולחים לבתי מלון והם ממשיכים את ההדבקה באזור שלהם", קבל ארדן, "מדובר באנשים שמדביקים את משפחותיהם, ילדיהם, יוצאים למאה מטר המותרים ומדביקים אחרים, איך נצא מהמעגל הזה ונחזיר את המדינה ככה לשגרה?".

לאחר שמחדל השבים מחו"ל עורר ביקורת, הורה נתניהו לעצור את הטיסות הנכנסות לישראל, עד להשגת הסדרה משפטית שתאפשר לפיקוד העורף לקחת את הנוחתים בארץ למלוניות קורונה. עתה, משנמצא הפיתרון, יוכלו כמובן הנוסעים לשוב לישראל. "כפי שאמרתי, מדינת ישראל לא תסגור את שעריה בפני ישראלים השבים הביתה", מסר אתמול השר סמוטריץ' עם קבלת ההחלטה.

גורמים בלשכת ראש הממשלה אמרו בתשובה לפניית וואלה! NEWS בשאלה מדוע התעכבה הסמכת פיקוד העורף לטיפול בשבים הנכנסים לארץ כי עד כה הייעוץ המשפטי לממשלה לא איפשר בידוד במלוניות לשבים מחו"ל.

בתגובה להאשמות הגורמים, טען היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי לא עיכב או מנע את פעולות הממשלה בנוגע לבידוד החוזרים לישראל מחו"ל. "מדובר בתדרוך שקרי וכוזב".

מטעמו של היועמ"ש נמסר כי ב-2 באפריל אישרה הממשלה את התיקון לתקנות שעת חירום שמסמיך את משרד הבריאות להורות על כך שכל אדם שנוחת בישראל ייכנס לבידוד במלונית למשך 14 ימים, כולל בכפייה. "זהו כלי משמעותי ואפקטיבי אותו ביקשה הממשלה ואושר משפטית על ידי היועץ המשפטי לממשלה, כדי להתמודד עם התפשטות נגיף הקורונה מאת אלו המגיעים לארץ מחו"ל", אמרו. "מובן כי לשם הבטחת האפקטיביות של כלי זה נדרש יישומו באופן קפדני על ידי הגורמים המבצעים בשטח. יש לוודא כי הדברים אכן מבוצעים, כנדרש על פי התקנות לשעת החירום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully