וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוצר הקורונה סוגר על אפריקה, והאלימות המשטרתית נגד אזרחים גוברת

12.4.2020 / 21:54

בעקבות ההגבלות שנועדו להילחם בהתפשטות הנגיף ביבשת, עולות טענות על אלימות קשה שמפעילה המשטרה נגד כל מי שמפר את הכללים הנוקשים. תנאי החיים העמוסים ביבשת מקשים על קיום הכללים, והדרישה לריחוק חברתי מובילה לא פעם לעימותים

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

כמה ימים לאחר שקונגו הודיעה על הגבלות חירום במדינה, במטרה לרסן את נגיף הקורונה, הופץ סרטון ברשת שבו נראה קצין משטרה מכה נהג מונית בגין הפרת מגבלת הנוסעים בעיר הבירה. הנהג מבקש מהקצינים לחדול מהכאתו, בזמן שהם מצווים עליו לשכב עם הפנים על הכביש. אבל העונש כבר נקבע: חבטה עזה באמצעות אלה שמשאירה אותו להתפתל מכאבים.

סילבאנו קסונגו, שעומד בראש משטרת קינשאסה ונראה בסרטון שצולם ב-26 במרץ, שלח לסוכנות הידיעות רויטרס עותק של התיעוד מכיוון שלדבריו רצה לעודד אנשים לציית לחוקים. "הכוח מכבד את זכויות האדם", אמר. הסוכנות לא הצליחה להגיע לנהג שבסרטון, שבעקבותיו התפרץ זעם ציבורי רב ברפובליקה שבמרכז אפריקה. ראש איגוד הנהגים במדינה, ז'אן מוטבו, אמר כי הנהגים נאבקים כדי להתפרנס בזמנים הקשים. "אנו קוראים לנהגים לכבד את ההחלטות שקיבלו הרשויות כדי להפסיק את התפשטות הנגיף, אך יחד עם זאת אנו מגנים כל מעשה אלימות מצד המשטרה", טען.

טענות על אכזריות משטרתית עלו בכמה מדינות באפריקה, שכן הממשלות ביבשת מטילות עוצר ומגבלות נוספות בתגובה להתפשטות נגיף הקורונה. עם זאת, אוכלוסיות שאינן יכולות להרשות לעצמן להישאר בבית לאורך זמן, מהוות בעיה עבור הממשלות במדינות שבהן הנגיף יכול להציף את מערכות הבריאות השבריריות גם כך.

שוטרים בסנגל שומרים על עוצר למלחמה בנגיף הקורונה במדינה, 11 באפריל 2020. רויטרס
שוטרים בסנגל שומרים על העוצר במדינה/רויטרס

סמירה דאוד, מנהלת אזור מערב ומרכז אפריקה מאמנסטי אינטרנשיונל בלונדון, אמרה כי "עלינו להקפיד מאוד על הדרך שבה ממשלות מיישמות אמצעים אלה". לטענתה, "יש לברר מי האנשים שאחראים להפרות של זכויות אדם ולהעביר מסר ברור לכוחות הביטחון, כדי לוודא שהם מכבדים את זכויות האדם".

בסנגל, שם עימותים בין משטרה לאזרחים הם מאורע נדיר, הביא הלילה הראשון של עוצר בפריסה ארצית לאלימות. בסרטונים שפורסמו ברשת, נראה כי שוטרים הענישו אזרחים שהפרו את העוצר במכות קשות. רויטרס לא הצליחו לאמת את הצילומים, אולם המשטרה התנצלה על השימוש ב"כוח מוגזם" והבטיחה להעניש את הקצינים המעורבים.

עוד בוואלה!

בעוד המתים מהקורונה נערמים, בניו יורק מכינים את קברי האחים

לכתבה המלאה
עבודות חיטוי בסנגל נגד נגיף הקורונה, 11 באפריל 2020. רויטרס
עבודות חיטוי נגד נגיף הקורונה בסנגל/רויטרס

תנאי החיים העמוסים באפריקה מקשים על קיום הכללים, הדורשים מאנשים לשמור על מרחק בטוח זה מזה. ב-2 באפריל בכפר לרוקו המערבי שבצפון אוגנדה, עברה המשטרה לפזר אנשים מיישובים בלתי פורמליים כדי להפחית את הצפיפות. הם שברו דלתות, גררו דיירים ופצעו כ-30 נשים וכמה גברים. המשטרה גינתה את התנהגות הקצינים וכינתה אותה "מקוממת". המשטרה גם טענה כי עשרה שוטרים ושישה שוטרים צבאיים נעצרו בשל האלימות הקשה שהפעילו.

בדרום אפריקה, שם המשטרה אוכפת עוצר בפריסה ארצית, נעצרו קצין ומאבטח בחשד שירו למוות בצעיר שנתפס שותה בבר בשבוע שעבר. עם זאת, לא הוגשו כל אישומים נגד הקצין, בעוד המאבטח הואשם ברצח. סרטונים שבהם נראים אנשי כוחות הביטחון של דרום אפריקה מכים אנשים המפרים את החוקים באלות ומשפילים אותם מופצים גם הם ברשתות החברתיות.

טיפול בחולי קורונה בבית חולים בניירובי בירת קניה, 11 באפריל 2020. רויטרס
טיפול בחולי קורונה בבית חולים בניירובי בירת קניה/רויטרס

דובר המשטרה הדרום אפריקנית, וישנו ניידו, לא מסר תגובה אודות האירוע. בהצהרה שמסר בשבוע שעבר, אמר כי הסרטונים לא אומתו, אך הוסיף כי "התנהגות כזו של כוחות הביטחון כביכול אינה מקובלת, ואי אפשר לסבול אותה".

בקניה אומרים התושבים כי האלימות החמירה מאז שהחלה התפרצות הקורונה. ב-30 במרץ, באירוע שבו אכפה המשטרה את העוצר, נפצע נער בן 13 באורח אנוש מירי שוטרים בעת ששיחק במרפסת ביתו בניירובי. המשטרה מסרה תנחומים למשפחה ואמרה כי נערכת חקירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully