וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדנמרק, בתי הספר הם דווקא הראשונים לצאת מסגר הקורונה

המדינה הסקנדינבית הייתה מהראשונות באירופה שהטילו מגבלות, וזה השתלם. מספר המאושפזים יורד, והממשלה רוצה למנוע את קריסת הכלכלה כששובם של התלמידים יאפשר להורים לצאת לעבודה. לא כל ההורים מרוצים: "הילדים - עכברי מעבדה". האם ההימור יצליח?

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

דנמרק תקל השבוע לראשונה על המגבלות שהטילה לצורך האטת התפשטות נגיף הקורונה, כשביום רביעי יחזרו ילדים בני 11 ומטה לבתי הספר והגנים, אחרי כחודש. היא אחת המדינות האירופיות הראשונות שמתחילות לצמצם בהדרגה את הסגר - כפי שהייתה אחת הראשונות שהטילה מגבלות על אזרחיה.

"חשוב שלא נשאיר את דנמרק סגורה למשך יותר זמן ממה שאנחנו צריכים", אמרה ראשת הממשלה מטה פרדריקסן, עם הכרזתה על המהלך בשבוע שעבר. היא השוותה את החזרה לשגרה כהליכה על חבל דק. "אם נפתח את דנמרק מהר מדי, אנחנו מסתכנים בעלייה חדה במספר הנדבקים ואז נצטרף לסגור שוב", הדגישה.

דנמרק הגיבה מהר למגיפה, בהשוואה למדינות אחרות ביבשת. כבר ב-11 במרץ היא הגבילה את מספר המשתתפים בהתקהלויות ציבוריות לעשרה, מרבית כוח העבודה נותר בבתים והגבולות נסגרו. זאת בניגוד לשכנתה שבדיה, שבה המצב כמעט לא השתנה, ורק לאחרונה צומצם מספר המתקהלים המקסימלי מ-500 ל-50.

שתי ילדות בטקס כנסייה פתוח במגרש חנייה לרגל יום ראשון של הדקלים, קופנהגן, דנמרק, 5 באפריל 2020. רויטרס
התלמידים יצטרכו לשמור מרחק. ילדות בכנסייה פתוחה בקופנהגן, החודש/רויטרס

דנמרק מצטרפת לכמה מדינות אחרות ביבשת שמתחילות לגשש בזהירות את היציאה שלהן מהמצב, בהן נורבגיה ואוסטריה. הסגר במדינה הסקנדינבית מחמיר פחות מאשר במדינות אחרות באירופה, כמו איטליה, ספרד, צרפת ובריטניה. לא יצאה הנחיה להישאר בבתים, ואף שברים, מכוני כושר ומספרות נסגרו, חנויות רבות המשיכו לעבוד.

הנתונים מראים כי המאמצים של דנמרק משתלמים. "אני חושב שאנחנו מוכנים לפתיחה מבוקרת", אמר האנס יורן קולמוס, פרופסור למיקרוביולוגיה באוניברסיטת דרום דנמרק. לדבריו, על דנמרק להיערך לאפשרות של התפרצויות מחודשות של הנגיף ועל כן להרחיב את יכולת הבדיקה שלה.

לפי הנתונים הרשמיים, נכון לאתמול, כ-6,000 מקרים אובחנו ו-260 איש מתו בדנמרק מהווירוס. הגורם המכריע הוא ירידה במספר המפונים לבתי החולים והמאושפזים בטיפול נמרץ מתחילת החודש.

עוד בוואלה!

הפאבים עוד פתוחים: בינתיים, שבדיה לא סוגרת את המדינה בגלל הקורונה

לכתבה המלאה
ראשת ממשלת דנמרק מטה פרדריקסן במסיבת עיתונאים על נגיף הקורונה, 6 באפריל 2020. רויטרס
80% מרוצים מהממשלה. ראשת הממשלה פרדריקסן/רויטרס

דורטה לאנג, סגן נשיא איגוד המורים של דנמרק, הבהיר כי הלימודים לא יהיו כבעבר, בשלב ראשון. "חברינו מלאים בשאלות כיצד עלינו לנהל זאת באופן בטוח", אמר. "אין שני בתי ספר זהים". בין ההנחיות המתגבשות הן שמירת מרחק רב יותר בין הילדים, הקשחת הרגלי ניקיון וקיום יותר שיעורים מחוץ לכיתות. ייתכן גם שחלק מבתי הספר לא יהיו מוכנים להיפתח בזמן.

ההורים השמיעו תגובות חצויות. בקבוצת פייסבוק אחת, "הילד שלי לא יהיה עכבר מעבדה לקוביד-19", נרשמו במהירות יותר מ-35 אלף חברים.

עם זאת, פרופ' קולמוס אמר כי יש הגיון בכך שבתי הספר הם הראשונים ליפתח מחדש. "נראה שילדים לא מושפעים בהיקף גדול, וזו הדרך היחידה להחזיר את ההורים שלהם לעבודה", אמר.

אן אסקרוד, מנהל מחקרי שוק ואם לשלושה, בירכה על פתיחת בתי הספר ואמרה כי היא סומכת על הממשלה. "אני חושב שיהיה לי קל יותר לעשות את העבודה שלי מהבית", אמרה. לפי אחד הסקרים, 86% מהדנים מרוצים מהדרך שבה הממשלה מנהלת את המשבר.

עובד מעבדה בוחן דגימות של נגיף הקורונה בבית חולים, קופנהגן, דנמרק. רויטרס
העומס על בתי החולים פחת. עובד מעבדה בוחן דגימת קורונה/רויטרס

ב-10 במאי תבחן הממשלה את צעדיה הנוספים, ועדיין לא ברור מתי עסקים מסוימים, כמו מסעדות, ישובו לפעול.

"איבדנו אולי 60% מההכנסות שלנו", אמר קספר בונדגרד כריסטנסן, שמנהל שתי מסעדות פירות ים בקופנהגן, על המכה שספגה תעשיית המסעדנות. גם האיסור על קיום פסטיבלים ואירועים גדולים עד ספטמבר לפחות שיבשה את התכניות שלהם. "כמעט הכול בלוח השנה בוטל, זו מכה גדולה", אמר. המסעדות מתמקדות במכירות טייק אוויי והן מקוות שהעסקים ישובו לפעול כרגיל עד הקיץ.

הממשלה העבירה עד עתה מאות מיליארדי כתר דני כחבילות סיוע, אך בתעשייה אומרים שיש צורך ביותר. "עם הפתיחה ההדרגתית שאנחנו מתמודדים, מקומות עבודה ועסקים רבים זקוקים לעזרה כדי לשרוד", אמר מנכ"ל איגוד התעשייה הדנית, לארס סורנסן.

ראשת הממשלה כבר הבהירה שחרף החזרה ההדרגתית לשגרה, המצב לא ישוב לכפי שהיה. "אני לא חושבת שהשגרה שהייתה לנו לפני נגיף הקורונה תשוב", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully