וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדען הראשי באיחוד האירופי פרש: "לא היו משאבים להיאבק בקורונה"

מאורו פרארי, שעמד עד לאחרונה בראש המאבק של אירופה בנגיף, התפטר מתפקידו בטענה שהאיחוד האירופי לא הקצה מספיק משאבים, ותיאר את ההתמודדות עם הנגיף כ"טרגדיה חסרת פרופורציות". מועצת המחקר האירופית טענה כי התכנית שהציע לא התאימה וכי הוא לא עסק מספיק בתפקידו

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

המדען הראשי של האיחוד האירופי, מאורו פרארי, התפטר השבוע מתפקידו בטענה למחסור בהקצאת משאבים במסגרת המאבק בהתפשטות הקורונה. מנגד, בבריסל טענו כי פרארי מסלף את העובדות, ולא ביצע את תפקידו בצורה הראויה.

המריבה יוצאת דופן מדגישה את המתחים שמסתתרים מתחת למוסדות האיחוד האירופי בעקבות משבר הבריאות האחרון. מועצת המחקר האירופית פרסמה הצהרה מרשיעה על האיש שבו בחרו להנהיג אותם לפני שלושה חודשים. המועצה המדעית של האיחוד טענה כי פרארי התפטר ביום שלישי האחרון, והעלה את טענותיו לאחר שנאמר לו לעזוב את מועצת המנהלים. במועצה הוסיפו כי המדען האיטלקי לא עסק מספיק בתפקידו, בילה יותר מדי זמן באמריקה שם הייתה לו מעבדה, ועקף את ראשי המועצה כדי לשוחח עם נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר-ליין.

ה-ERC הוא גוף המימון הראשי של האיחוד האירופי למדענים המחפשים פריצת דרך. מאז הקמתו בשנת 2007, סייע לשבעה חוקרים לזכות בפרסי נובל. פרארי, ממדעני הננו-מדע המובילים בעולם, היה במרחק שלושה חודשים מהשלמת כהונה של ארבע שנים, אך קיבל אישור להמשיך במחקריו בארצות הברית בנושא טיפולים בסרטן. פרארי, שסיפר בינואר בריאיון כי הוא עשה הסבה מקצועית בגיל 43 לרפואה ולמחקר רפואי לאחר שאשתו הראשונה מתה ממחלת הסרטן, אמר שהוא הצטרף ל-ERC כי האמין שהוא יכול לעזור לסוכנות לשרת את "צרכי העולם".

בדיקות לגילוי קורונה בלאס וגאס, 31 במרץ 2020. רויטרס
"המוטיבציות שלי נמחצו על ידי מציאות שונה מאוד". בדיקות לגילוי קורונה/רויטרס

עם זאת, בהודעת ההתפטרות שמסר ביום שלישי, אמר פרארי כי הוא הפך ל"מאוכזב ומוטרד מאוד" מתגובת האיחוד האירופי למה שהוא תיאר כ"טרגדיה חסרת פרופורציות". הוא הוסיף כי "בעת חירום אנשים ומוסדות חוזרים לטבעם העמוק ביותר, וחושפים את האופי האמיתי שלהם". עוד הוסיף כי "המוטיבציות האידיאליסטיות שלי נמחצו על ידי מציאות שונה מאוד". הוא סיפר כי הצעתו מתחילת חודש מרץ, להקים תכנית מיוחדת המכוונת למאבק בקורונה "נדחתה פה אחד" על ידי הגוף המושל של ה-ERC.

עוד בוואלה!

משרד הבריאות האמריקני מזהיר: מאגר הציוד הרפואי אזל כמעט לחלוטין

לכתבה המלאה

בנוסף לכך, פרארי אמר כי ניסיונות מאוחרים יותר לממן את מיטב המדענים בעקבות דיונים עם פון דר-ליין בעצמה כבר לא השפיעו על הביורוקרטיה של הנציבות האירופית. "האמנתי שהתכנית הזו מוצדקת לעומת הנטל הצפוי של מוות, סבל, טרנספורמציה חברתית והשמדה כלכלית, במיוחד עבור הפחות מאושרים והחלשים ביותר בחברות העולם", ציין פרארי בהודעת ההתפטרות שלו. "חשבתי שבזמן כזה צריך לספק למיטב המדענים בעולם משאבים והזדמנויות כדי להילחם במגיפה".

פרארי אמר כי הצעתו נדחתה בנימוק שתפקיד ה-ERC הוא לממן "מלמטה למעלה", ולא להכתיב את התחומים שבהם על המדענים להתמקד. המועצה המדעית של ה-ERC מנגד, טענה כי פרארי לא הבין את תפקידו ו"הפגין חוסר מעורבות, לא הצליח להשתתף בפגישות חשובות רבות ובילה זמן רב בארצות הברית".

צוותים רפואיים מתנגנים מפני נגיף הקורונה בלימה, בירת פרו. 2 באפריל 2020. רויטרס, רויטרס
"סופת רעמים פוליטית פנימית". צוותים רפואיים מתנגנים מפני נגיף הקורונה/רויטרס, רויטרס

עוד נמסר בהצהרת ה-ERC כי "לעומת זאת, פרופסור פרארי השתתף בכמה יוזמות אישיות בתוך הוועדה, מבלי להתייעץ או להקדיש את הידע של המועצה המדעית, ובמקום זאת השתמש בתפקידו כדי לקדם רעיונותיו שלו". לטענתם, הצעתו של פרארי נדחתה מכיוון שהיא מחוץ לתחום של הסוכנות וכי "התפטרותו למעשה באה בעקבות הצבעה פה-אחד של אי אמון".

פרארי אמר כי פון דר-ליין "הושיטה יד אישית כדי לבקש את התייחסותי לאופן שבו ניתן לטפל במגיפה". אולם לדבריו, הקשר שלו עם נשיאת הנציבות "יצר סופת רעמים פוליטית פנימית" ותכניותיו לא הגיעו לכלום. לטענתו, האיחוד האירופי לא הצליח לעמוד באידיאלים שלו באופן נרחב יותר בהתמודדות עם נגיף הקורונה, כשמדינות חברות לא הצליחו להציע סיוע למדינות שנפגעו יותר, כולל איטליה, כשהדבר היה נחוץ לה ביותר.

שרי האוצר לא הצליחו להגיע להסכמה כיצד יממנו את בניית הכלכלה האירופית מחדש, כשמדינות הצפון העשירות התנגדו לתכניות חדשות שיהפכו את ההלוואות בשווקים הפיננסיים לזולים יותר בדרום וליקרים יותר עבורם. פרארי טען כי הוא התאכזב מאוד מהתגובה האירופית לנגיף, וכי "איבד את האמון במערכת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully