וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באילו מקרים ניתן לצאת מהבית ומה גובה הקנסות? המדריך לסגר בפסח

החל מהשעה 19:00 ייכנסו לתוקפן מגבלות התנועה החדשות כחלק מהמאבק בהתפשטות הקורונה, שיסתיימו ככל הנראה ביום שישי. אזרחי ישראל יחגגו את ליל הסדר בחיק המשפחה הגרעינית. העבודה תצומצם עוד יותר, ההצטיידות במזון תוגבל והתחבורה הציבורית - תיפסק. כל הפרטים

צילום: עיריית ראשון לציון, נתיבי ישראל, עריכה: ניר חן

אחרי שורה של דיונים, שינויים וויכוחים בין השרים, הממשלה אישרה היום (שלישי) תקנות המטילות סגר כללי ברחבי הארץ, שבליל הסדר יהפכו לעוצר מלא. בירושלים יחולו הנחיות מיוחדות, ובנוסף תוגבל העבודה עוד יותר. אז מה מותר ומה אסור, ועד מתי? כל הפרטים במדריך שלפניכם.

לקריאת התקנות המלאות

שוטרים במהלך פעולות אכיפה בירושלים ברקע הנחיות הממשלה לצורך מניעת התפשטות נגיף הקורונה 7 באפריל 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
שוטרים בפעולות אכיפה בירושלים, היום/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

מתי יחול הסגר הכללי? ומה הוא יכלול?

סגר כללי יוטל היום החל מהשעה 19:00, והוא יימשך לפחות עד יום שישי 06:00.

לאורך פרק הזמן הזה, ייאסר על כל אדם לצאת מהיישוב בו הוא גר, אלא אם כן הוא עושה זאת לשם הצטיידות במזון, בתרופות או במוצרים חיוניים, או לשם קבלת שירותים חיוניים, ובתנאי שלא ניתן להשיג את כל אלו ביישוב בו הוא מתגורר.

ומתי העוצר?

העוצר יוטל החל ממחר, ערב חג הפסח בשעה 15:00, ועד למחרת בשעה 07:00 בבוקר. לאורך פרק הזמן הזה, תיאסר גם הצטיידות במזון. האזרחים מתבקשים לחגוג את ליל הסדר בבתיהם בלבד. ההגבלות לא חלות ביישובים שמרבית תושביהם אינם יהודים.

מה בנוגע לקנסות על הפרת ההנחיות?

גורמים במשטרה אומרים כי בשלב זה מתווה הקנסות נשאר כמו שהוא. כלומר: נכון לעכשיו, גובה הקנסות על הפרת ההנחיות לא ישתנה בסגר ובעוצר, והסכומים יישארו זהים. עד כה, אדם המפר למשל את ההנחיה האוסרת לנוע יותר ממאה מטרים מהבית ללא סיבה מוצדקת, חייב בקנס בגובה 500 שקלים.

מה יהיה על התחבורה הציבורית?

פעילות התחבורה הציבורית תופסק הערב בשעה 20:00 ותחודש רק ביום ראשון, לאחר חג הפסח. עם זאת, היא תמשיך לפעול רק בתוך היישובים שבהם רוב ערבי - שם תופסק התחבורה בסוף השבוע כרגיל, החל מיום חמישי בשעה 20:00. התחבורה תופסק פעם נוספת למשך החג השני.

כמו כן תותר הפעלה של שירותי הסעה ייעודיים לעובדים בהתאם להנחיות, וכן של מוניות על פי ההנחיות ולצורך חיוני בלבד. טיסות נוסעים בינלאומיות יוכלו לפעול רק באישור מראש של שרי התחבורה והפנים.

האם ועד מתי יהיה מותר להצטייד במזון? ומה בנוגע למשלוחים?

ככלל, לאורך הסגר מותר לצאת מהבית כדי להצטייד במזון. עם זאת, לא ניתן יהיה לעשות זאת במהלך העוצר. סופרים ושירותי משלוחים יפסיקו לפעול מחר בשעה 15:00 ועד ליום חמישי בשעה 07:00. ההגבלות לא חלות ביישובים שמרבית תושביהם אינם יהודים.

איך הסגר יפעל בירושלים?

בניגוד לכלל היישובים בארץ, הממשלה החליטה כי בתוך ירושלים תהיה חלוקה, ולא יהיה ניתן לעבור בין אזור אחד לאחר במהלך הסגר. ההחלטה קובעת כי העיר תחולק לשבעה רובעים - רובע אורנים, רובע אלונים, רובע דרום, רובע מזרח, רובע מערב, רובע מרכז ורובע צפון. באופן הזה, ההגבלות לא יחולו רק על שכונות ספציפיות בעיר. ביומיים האחרונים דובר על הטלת סגר רק על שכונות ספציפיות בעיר, בעלות ריכוז גבוה של חולי קורונה.

חלוקת ירושלים לאחר כניסת התקנות שאושרו על-ידי הממשלה לצורך מניעת התפשטות נגיף הקורונה 7 באפריל 2020. -, אתר רשמי
חלוקת ירושלים לאחר כניסת התקנות שאושרו על-ידי הממשלה לצורך מניעת התפשטות נגיף הקורונה 7 באפריל 2020/אתר רשמי, -

אילו הגבלות חדשות הוטלו על העבודה?

החל משעת הטלת העוצר ועד ליום שישי בשעה 06:00 בבוקר, בעסקים פרטיים במגזר הפרטי ביישובים שרוב תושביהם יהודים, לא תתאפשר שהיית עובדים במקום העבודה במהלך החג, אלא במקרים של עבודה חיונית ודחופה ובלבד שמספרם לא עולה על 15% מכלל העובדים. הכלל לא יחול על מקומות עבודה הפועלים במתן שירותים קיומיים, מקומות העוסקים בעבודות תשתית ובעבודות בינוי ומפעלים שהוגדרו כחיוניים למשק הישראלי. באשר למפעלים שלהם היתר מיוחד להעסקת עובד בשעות המנוחה, הרי שההגבלה שתחול היא זו שקבועה בהיתר שניתן להם.

באילו מקרים כן אפשר לצאת מהבית במהלך הסגר?

במהלך הסגר תותר יציאה מהבית בהתאם לכל ההגבלות שהוטלו עד כה (יציאה עד לטווח של מאה מטרים, הצטיידות במזון ובתרופות, יציאה לעבודה וחזרה, העברת ילד בין הורים הגרים בבתים שונים וכד') - אך ייאסר לצאת מהיישובים עצמם. עם זאת, ניתן יהיה לצאת מהיישובים בכמה מקרים חריגים, למשל לשם הצטיידות במזון, בתרופות או במוצרים חיוניים, או לשם קבלת שירותים חיוניים, ובתנאי שלא ניתן להשיג את כל אלו ביישוב בו האזרח מתגורר.

במהלך שעות העוצר - תיאסר כל יציאה מהבית.

פריסת ניידות משטרה בסגר, 7 באפריל 2020. דוברות משטרת ישראל
מפת חסימות המשטרה בכבישים הבין-עירוניים בערב החג/דוברות משטרת ישראל

האם צריך לחבוש מסיכה?

משרד הבריאות פרסם צו המחייב את חבישת המסיכה במרחב הציבורי החל מיום ראשון, ה-12 באפריל. לכך יש כמה חריגים. ההוראה המחייבת של המשרד לא תחול על ילדים מתחת לגיל 6, בעלי מוגבלויות נפשיות, שכליות או רפואיות שמתקשים בשימוש במסיכה. בנוסף, הצו לא יחול גם על אדם השוהה בכלי רכב, במבנה ובחדר ללא אדם נוסף או עם אנשים שמתגוררים עמו. בנוסף, משתתף בשידור באמצעי תקשורת שנדרש לדבר יהיה פטור מהדרישה, ובלבד שהוא שומר על מרחק של שני מטרים מאדם אחר. כך גם שני עובדים העובדים בקביעות בחדר אחד במקום העבודה, ובלבד שישמרו על המרחק הנדרש לפי ההנחיות.

מה היו המחלוקות בתוך הממשלה?

בתחילה השרים היו אמורים לאשר סגר על שמונה ערים ושכונות חרדיות בירושלים הנחשבים למוקדי התפשטות של הנגיף. אולם, לחץ מצדם של שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יעקב ליצמן וראשי ערים הביא לכך שהממשלה תאשר סגר כללי בכל המדינה.

בתחילה ההגבלות התייחסו לסגר החל מהשעה 16:00, אך המועד נדחה לאור בקשתו של השר לביטחון הפנים גלעד ארדן לאפשר למשטרה להיערך בזמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully