וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרת בידוד ופגיעה במתקנים חיוניים: בצה"ל מודאגים מזלזול בהגבלות הקורונה

8.4.2020 / 11:42

חייל שאמור היה להיות בבידוד טייל בשני בסיסים והתגלה כחולה. לוחמים, שאחד מהם התגלה כנשא, באו במגע עם חיילים במשמרות שונות של חמ"ל חיוני. למרות כל האזהרות ודאגתו הפומבית של כוכבי, שורת מקרים בצה"ל מעלה תמונה עגומה של אי-ציות להנחיות. צה"ל: "מפיקים לקחים"

דובר צה"ל

למרות שלל הבהרות, שיחות עם מפקדים ואגרת של הרמטכ"ל, דיווחים מהשטח מעלים תמונה של חוסר משמעת ואי-אכיפה בצה"ל של הנחיות משרד הבריאות במסגרת המאבק בנגיף הקורונה. למעשה, רק במקרה אחד של התגודדות מיותרת הוחלט לנקוט צעדים, לנזוף במפקד בסיס הקליטה והמיון (בקו"ם) ולשפוט מפקד כיתה לריתוק של 28 יום.

ראש מטה פיקוד דרום, תא"ל ציון רצון, פרסם מכתב לכלל מפקדי פיקוד דרום בו חשף כמה מקרים שאותם הגדיר במילים "התנהלות לקויה, שעשויה הייתה להביא לפגיעה חמורה בכשירות היחידה". כך, כוח לוחם שהה בסביבת חמ"ל של אחת מחטיבות הפיקוד באוגדת עזה, שהוגדר כמתקן חיוני ולכן פוצל לשתי משמרות מחשש להדבקה המונית. בניגוד לנהלים, הכוח בא במגע עם שתי המשמרות, כשלאחר כמה ימים התגלה כי אחד מהלוחמים נושא את נגיף הקורונה. כתוצאה מכך, 18 קצינים וחיילים, בהן עשר סמב"ציות משתי המשמרות, נכנסו לבידוד, והחטיבה נזקקה לתגבור מיוחד לאיוש החמ"ל החטיבתי כדי למנוע פגיעה בכושר המבצעי.

עיר הבה"דים. -, אתר רשמי
רק במקרה אחד הוחלט לנקוט צעדים. חיילים בעיר הבה"דים/אתר רשמי, -

במקרה אחר, חייל מאחת החטיבות המרחביות של פיקוד הדרום סבל מתסמינים של הנגיף, הגיע אל הרופא לבדיקות ולאחר מכן נשלח לבידוד ביחידה עד להעברתו למתקן מיוחד, ושלושה ימים לאחר מכן נקבע כי הוא אכן נדבק בקורונה. אולם, בחקירה האפידמיולוגית התברר כי החייל כלל לא שהה בבידוד ביחידה ואף ביקר בבסיס נוסף וכי מפקדיו לא אכפו את ההנחיות. למעשה, הוא בא במגע עם 39 חיילים שהועברו באופן אוטומטי לבידוד, באופן שפגע בפעילות המבצעית של היחידה. כמו כן, דווח על התגודדויות של חיילים בהפנינג רענון שנערך ללוחמים בפארק אשכול.

עוד בוואלה!

חדרי אוכל פוצלו, שוטרים מפטרלים: החיים בבסיס הגדול בצה"ל תחת איום הקורונה

לכתבה המלאה

בבסיסים נוספים, בדגש על בסיסי האימונים של החטיבות והחילות הקולטים טירונים, מתקיים בשבוע האחרון חוסר סדר של ממש: מפקדים "מתזזים", כלומר מריצים ממקום למקום לפי לוחות זמנים, קבוצות גדולות של חיילים שבאים במגע זה עם זה ומעבירים שיעורים בצפיפות, בניגוד להנחיות. מקרה בולט בהקשר זה דווח בבסיס שבטה, שם גם קיים מחסור במזון, שמכריח את החיילים להתגודד בזמן הארוחות שמתקיימות בשטח.

"נהג יכול להדביק פלוגה שתדביק גדוד שלם"

הרמטכ"ל אביב כוכבי הביע בפומבי את דאגתו מאי-קיום הנחיות משרד הבריאות וחיל הרפואה במערכה נגד הקורונה ואת החשש מהידבקות המונית של חיילים במחיר של פגיעה בכושרו המבצעי של צה"ל. כוכבי ביצע שיחות חתך עם מפקדי גדודים, סייר בשטח, פרסם אגרת בנושא והנחה לשלוח צוותים של מבקר צה"ל ליחידות.

קצין בכיר בחיל הרפואה התריע אף הוא מפני אירועים בודדים הרחק מעין המפקדים הבכירים שיכולים להוביל להדבקה של גדוד או יחידה שלמה מבלי שאף אחד ישים לב. "זה יכול להיות נהג טיולית שנגוע בקורונה ומדביק פלוגה שמדביקה גדוד, וזה יכול להיות חייל אחד שנושא את הנגיף שלא יודעים על כך כי לא ערים לתסמינים והוא מדביק חלקים גדולים ביחידה", אמר הקצין. "יש להקפיד על ההנחיות והן מאוד ברורות. במקומות שבהן יש שאלות או מורכבות - להציף למעלה ולדרוש תשובות מהירות".

הרמטכ"ל, אביב כוכבי, במהלך ביקורו בבני ברק 5 באפריל 2020. דובר צה"ל
הביע בפומבי את דאגתו. כוכבי בסיור בבני ברק/דובר צה"ל

"כחלק ממאמץ הטמעת הכללים וההנחיות למניעת התפשטות נגיף הקורונה בפיקוד דרום, הפיץ ראש מטה הפיקוד, תא"ל ציון רצון, דף למידה מאירועי התקופה האחרונה, על מנת לחלוק את הידע והלקחים שהופקו מאותם אירועים", נמסר מדובר צה"ל. "הדף הופץ במטרה להעלות את מודעות המפקדים ולחדד דגשים להתנהלות בתקופה זו, בכדי למנוע הישנותם של האירועים המוזכרים בו".

בתגובה למקרה בשבטה, דובר צה"ל מסר כי הבסיס "מתאים את עצמו בכל העת להנחיות חיל הרפואה למאבק בנגיף הקורונה".

עוד נמסר כי "כחלק מכך, לקראת קליטת הטירונים, הוקם בעבורם מתחם ייעודי שעונה על כל צרכיהם. בין היתר, על מנת לרווח בין המשרתים, נעשו התאמות בצורת הגשת המזון. הארוחות הינן על בסיס תזונה מאוזנת הכוללת את מוצרי מטבח היחידה ולכל הפחות פעם ביום, מוגשת ארוחה חמה. בנוסף, נעשו התאמות גם באימונים ובהכשרה הפיזית של הלוחמים, כך שיוכלו להמשיך את הכשרתם, תוך עמידה בכלל ההנחיות. במידה וקיים פער נקודתי, המפקדים פועלים במהרה לטפלו, אם יתגלו פערים נוספים, יטופלו גם הם באותו האופן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully