וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייל לכל מונשם: במערכת הביטחון נערכים ליום שבו המגיפה תצא משליטה

4.4.2020 / 19:00

העלייה המתונה בהיקף הנדבקים בקורונה מאפשרת לממשלה להיערך לתרחיש קיצון, במיוחד לתקופה שאחרי חג הפסח ולנוכח האתגר במגזר החרדי. במקרה של קפיצה דרמטית שתאיים להביא לקריסת מערכת הבריאות - במל"ל יפעילו תכנית חירום שתכלול הכשרת חיילים להתמודדות עם הטיפול בחולים

אתר רשמי

בזמן שנגיף הקורונה מוסיף להתפשט במוקדים שונים ברחבי הארץ, המטה לביטחון לאומי (המל"ל) מתאם בימים אלו תכנית להתמודדות עם תרחיש של עלייה חדה בהיקף החולים המונשמים. התכנית, בתיאום ובתכנון של משרד הבריאות, צה"ל וארגוני מתנדבים בישראל, כוללת הכשרה של חיילים ומתנדבים ככוח עזר רפואי במחלקות בבתי החולים - ובמקרה קיצון אף תכלול הצבה של חייל שעבר הכשרה לצד כל חולה מונשם.

בדיונים סגורים במל"ל ובמשרד הבריאות מציינים כי היקף הנדבקים והחולים המונשמים בישראל עולה בצורה מתונה, מה שמאפשר לכלל משרדי הממשלה וארגוני הבריאות להיערך לתרחישי קיצון. זאת, כשברקע מרחף החשש מקפיצה משמעותית ומהירה יחסית בנתונים, באופן שיפגע בצורה ישירה באיכות המענה והטיפול הרפואי, החל מזיהוי ומיון החולים, דרך הבדיקה שלהם ועד למתן מענה וטיפול רפואי לפי הצורך. מצב זה עלול להוביל לקריסת מערכות הבריאות.

מתחם בדיקות קורונה בבני ברק, 31 במרץ 2020. ראובן קסטרו
מתחם בדיקות קורונה בבני ברק/ראובן קסטרו

מנתונים שהגיעו לוואלה! NEWS עולה כי ממוצע החולים על בסיס הבדיקות שמבצע משרד הבריאות נע סביב 7.3%-10%, עם ממוצע של כ-7,000 בדיקות ביום. המטרה היא לשמור על נתונים אלה, ואף להפחית אותם במהלך חג הפסח, ככל שההנחיות וההגבלות ייאכפו על ידי משטרת ישראל ומשרד הבריאות. לשם השוואה, בבני ברק עומד ממוצע החולים מסך הבדיקות על כ-15%, ובשלב זה ישנם מוקדים נוספים שנמצאים על הכוונות של משרד הבריאות.

לדברי גורמים מדיניים הבקיאים בתהליך הרפואי, מדיניות הבדיקות מתבצעת בציר מקצועי במעורבות גופים רבים בהובלת המל"ל. תהליך קבלת ההחלטות המקצועי שמוביל משרד הבריאות כולל אישים בעלי דעה שונה מישראל וחוות דעת של גורמי מקצוע מכמה מדינות מהעולם. אותם גורמים מדגישים כי החשש הגדול הוא מאיבוד שליטה במוקדים רבים ברחבי הארץ, כמו בני ברק.

עוד בוואלה!

האויב הנעלם: הקורונה משנה את דפוס הלחימה של צה"ל

לכתבה המלאה
אכיפת תקנות הקורונה בבני ברק, באפריל 2020. ראובן קסטרו
הפעילות לאכיפת התקנות בבני ברק/ראובן קסטרו

חשש נוסף הוא מריבוי קבוצות קטנות שבחסות חג הפסח מתכננות מסיבות טבע, חופשות בפארקים, טיולים ביערות ויציאה מהבתים לצורך ארוחות "על האש". גופי האכיפה ייערכו גם באמצעות מודיעין וסיורים במקומות המועדים לכך. עבור המשפחות החרדיות, האתגר יהיה להישמע להנחיות בדירות קטנות בגודל של עשרות מטרות רבועים, שבהן חיות יותר מתשע נפשות בממוצע, לאורך ימים ארוכים.

במידה שהעקומה של היקף הנדבקים לא תרד, גורמים המצויים בתהליך המעקב והניהול של המערכה הביולוגית מעריכים כי לא יהיה מנוס מהפעלת תכניות חירום רחבות מאוד, הכוללות התמודדות עם אלפי מונשמים. התכנית תפעל במודל המעוצב על ידי המל"ל, משרד הבריאות, צה"ל וגורמי רפואה נוספים.

במקרה של תרחיש זה, תהיה כל אחות מוסמכת אחראית בבית חולים האחראית על עשרה מונשמים - כשלצד כל חולה מונשם יישב חייל. במסגרת התכנית יעברו החיילים קורס הכשרה מיוחדת בבה"ד 10 של חיל הרפואה לסיוע עזר לחולה מונשם.

הכשרת חניה תת קרקעית לאכלוס מיטות אשפוז לחולי קורונה בבית חולים שיבא תל השומר, 19 במרץ 2020. ראובן קסטרו
צוותים רפואיים בבית החולים שיבא תל השומר/ראובן קסטרו

המהלך יתבצע בתמיכת מדור טיל של חיל הרפואה, המתמחה באפליקציות ובסרטונים ללימוד שיעורי רפואה. עם זאת, המטרה היא איננה להכשיר אנשי צוות רפואי, אלא חיילים שיסייעו בפעולות פשוטות הקשורות לחולה - העברה ממקום למקום, מעקב אחר מצבו והמכשירים סביבו ומתן תרופות בהתאם לזמן.

תרחיש הקיצון, הכולל עלייה חדה בהיקף המונשמים, ייקבע על ידי משרד הבריאות ובתי החולים, לפי הפגיעה באיכות המענה הרפואי והטיפול בחולים. בד בבד, במל"ל יש תכנית מקבילה עבור בתי האבות בישראל למקרה של קריסת מערכות, מחסור בכוח האדם המסייע וקצב הדבקה גדול מהממוצע במוסדות אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully