וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר מזון בצה"ל: החיילים נותרו בבסיסים - המטבחים כורעים תחת העומס

2.4.2020 / 13:56

לאור ההחלטה למנוע יציאות מחשש להדבקה בנגיף, שיעורי התפוסה בבסיסים מגיעים למעל 100% - וחיילים מתלוננים על עומס בחדרי האוכל, עיכוב בהבאת אוכל חם ומיאוס מההיצע: "כבר אי אפשר לבקש מההורים שיביאו אוכל לש"ג". הפתרונות של צה"ל למשבר: גיוס שפים, מזון מהיר וחטיפים

מערכת וואלה!

המטבחים בצה"ל כורעים תחת העומס בעקבות החלטת הרמטכ"ל אביב כוכבי להותיר לוחמים ותומכי לחימה בבסיסים. כוכבי קיבל את ההחלטה לפני כשלושה שבועות כדי לצמצם את חשיפת הכוחות הלוחמים לנגיף ולמנוע פגיעה בכושר המבצעי של צה"ל. אולם, כתוצאה ממנה, על פי ההערכות, אלפי חיילים נותרו בבסיסים יותר מ-28 יום, וחלקם כבר מעל 50 ימים, כאשר חופשות נדחו למועד לא ידוע. חלקם נותרו ללא ציוד מתאים, ועם מורל נמוך.

כעת, בסיסים ויחידות שהיו רגילים לאכלס תפוסה של 30-40% חיילים, בעוד היתר בחופשה או באימונים והכשרות, מתמודדים לפתע עם תפוסה של יותר מ-100%, בדגש על סופי שבוע. המציאות החדשה מייצרת לא מעט תקלות, בעיות ואתגרים.

ביסל"ח חדר אוכל. -, אתר רשמי
"אחרי שבוע שאתה אוכל כריכים, נמאס לך ואתה רוצה אוכל אמיתי". חדר אוכל צבאי/אתר רשמי, -

"יש קטע פסיכולוגי שחייל מוכן לסבול כל השבוע, כשביום-יום הוא הולך ל-YELLOW או לאלונית (חנויות נוחות בתחנות הדלק א.ב) לקנות בורקס וקפה, טוסט, או מזמין ליחידה פיצה או המבורגר - ובסוף השבוע בבית הוא אוכל את האוכל של אמא, אז הוא זורם עם מה שיש ביחידה", אומר קצין בחטיבת חי"ר שמשרת באוגדת יהודה ושומרון. "אבל הכל נגמר, היום מנסים כמה שיותר להישאר ביחידות. אני לא מדבר על מה שקורה לאלה שאוכלים מחוץ לחדר אוכל כי אין בו מקום. מתאמצים מאוד שיהיה בסדר אבל כנראה שזה לא מספיק. יש חיילים בקצה שסובלים, כאלה שלא אוכלים מספיק".

בעקבות ההנחיות המחמירות של משרד הבריאות, הוחלט לשמור על מרחק בחדרי האוכל, לא להתגודד ולהעדיף להאכיל את החיילים באמצעות כריכים, או בשטח הפתוח. "בהתחלה זה נחמד אבל אחרי שבוע שאתה אוכל כריכים, נמאס לך ואתה רוצה אוכל אמיתי. כמה אפשר לאכול אותו דבר? גם לא תמיד האוכל מגיע בזמן", הסבירו לוחמים מאוגדת יו"ש, "אתה כבר לא יכול להגיד להורים להביא אוכל לש"ג, אתה לא רוצה לסכן את ההורים בגלל הקורונה כי הם מבוגרים, ואתה לא רוצה להסתכן כי המפקדים לא מסכימים. אסור להכניס אוכל לבסיס".

עוד בוואלה!

בלי הקפצות, ללא שינה באוהלים: שגרת הקורונה החדשה של טירוני הנח"ל

לכתבה המלאה

צה"ל: יש מספיק מזון, לא צריך לחלק מנות קרב

חיילים שמשרתים בבסיס נבי מוסא בבקעת הירדן, כמו גם חיילים שמשרתים במוצב באוגדת עזה, מתחו ביקורת קשה על תנאי השירות. האחרונים טענו כי האוכל החם לא תמיד מגיע בזמן, ולפעמים גם חסר. "אנחנו יודעים שמהרגע שהניחו את האוכל בחמגשית יש להם חצי שעה להביא לנו אותה לפי הפקודה. זה לא תמיד קורה. מדובר בתקלות שהיו כל הזמן אבל עכשיו זה יותר מעצבן. מחכים יותר זמן לאוכל כי עמוס במטבחים, כי מנקים יותר, כי אי אפשר להספיק לכולם בבת אחת, כי המשאית לא הגיעה בזמן, כי פסח ועוד הרבה סיבות", אומר אחד מהם, "יש מצב שצוות רעב מחכה לאוכל הרבה זמן, או חייל שנמאס לו לאכול את הכריכים לא אוכל, ואז אמא מתקשרת לשאול אם אכלת ואתה אומר לה את האמת וזה עוד יותר מבאס. אנחנו יודעים שהמפקדים משתדלים לתת אוכל בזמן אבל זה לא תמיד מספיק. אתה חושב שלאכול בורקס וג'חנון בשבת זה סבבה?".

חדרי אוכל בצה"ל ברקע משבר הקורונה. דובר צה"ל
"פיצה ביום-יום". חיילים אוכלים ברקע משבר הקורונה/דובר צה"ל

במקביל, הורים של חיילים מאשימים כי גם ההזנה של חיילים שנשלחו למשימות עם משטרת ישראל, מד"א ומקומות נוספים כדי לתמוך במאמץ האזרחי נפגעת. אם לחייל אמרה לוואלה! NEWS כי בנה, שמסייע למד"א בתגבור, לא מקבל את האוכל בזמן סביר ולכן, מבחינתה, כאילו הוא לא אכל. עוד טענה האם כי האחריות של הצבא לא מתחילה ונגמרת בזה ששלחו אותו למשימה מחוץ ליחידה, אלא שעל צה"ל לדאוג לכל הצרכים שלו, ממזון ועד מיגון נגד קורונה.

חדרי אוכל בצה"ל ברקע משבר הקורונה. דובר צה"ל
"מרגע שהאוכל בחמגשית יש חצי שעה להביא לנו אותה". חיילים אוכלים באוויר הפתוח/דובר צה"ל

קצינים בכירים בצה"ל מאשרים כי נושא המזון הפך להיות מורכב הרבה יותר בצל המשבר, מאחר והמטבחים ביחידות נבנו להגשת אוכל ל-500 חיילים במקביל בחדרי האוכל, וברגע אחד המערכת אותגרה לאור הגבלות הקורונה. באט"ל (אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה) דחו את הרעיון לחלק מנות קרב שנועדו למצבי חירום או תרגול לקראת מלחמה, וטענו כי יש מספיק מזון לחיילים, רק שמתבצע מאמץ גדול מאוד לחלק אותו לכל המקומות ובזמן. על כן, גיבשו שם פתרונות אחרים.

ראש אט"ל, האלוף איציק תורג'מן, הנחה להוציא לפועל רכש נרחב כדי למצוא פתרונות לבעיות השונות. בין היתר, הוחלט לרכוש כמויות גדולות של מזון - עלייה של כ-20% מבימי שגרה - עבור כל אלה שנותרו ביחידות - יותר בגטים, פיתות וחמגשיות, תוספת ירקות, פירות, מוצרי חלב ובשרים על האש. במקביל תהיה היערכות בהתאם לפסח. עוד נרכשו מקררים, חמגשיות, וציוד למנגל ולהעברת אוכל חם. בנוסף, חלק מפריטי התפריט הומרו לצורך סיפוק של מזון מהיר לחיילים כך שיותר חיילים יוכלו לעבור בחדרי האוכל במהירות. עוד הוחלט על גיוס שפים אזרחים כדי לסייע במטבחים, כשבמקביל שש ניידות של האגודה למען החייל מחלקות בשטח חטיפים. חיילים שמתגברים את מד"א ומשטרת ישראל וגופים נוספים, יקבלו ארוחות בוקר לפני היציאה למשימה ועם החזרה ליחידה, ובמקרים חריגים יאכלו יחד עם השוטרים. כמו כן, נפתח מוקד פניות לחיילים בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully