וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברשות מתריעים על אסון הקורונה, ובצה"ל נערכים לתרחישי קיצון בגדה

30.3.2020 / 7:39

חרף הטיפול היעיל עד כה של הרשות במגיפה, הפלסטינים חוששים מחוסר היכולת להכיל היקף גדול של מונשמים ופגיעה בכלכלה. בצה"ל נערכים לאפשרות שהזעם הציבורי יוביל להתגברות אלימה כלפי הכוחות במקרים בהם יידרש הטלת סגר, ובדרג המדיני בוחנים השבת 50 אלף פועלים לגדה

צילום: רוני כנפו, עריכה: אסף דרורי

בדומה להתפשטות בישראל, מספר חולי הקורנה בשטחי הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון עלה אף הוא ל-109. ובצה"ל נערכים לתרחישי קיצון של הידרדרות רפואית ומשבר כלכלי חריף בשטחי הרשות, שיובילו להתגברות האלימות העממית כלפי ישראל. בשלב זה, בישראל מעריכים שהרשות מצליחה לבודד ביעילות את האזורים בהם אותרו חולי קורונה. לצד זאת, מניתוח מערכת הבריאות הפלסטינית כולה וחוסר היכולת להכיל היקף גדול של מונשמים - כשלושה מיליון פלסטינים מתגוררים בגדה - בצה"ל נערכים לכמה תרחישים קיצוניים בהם המצב ייצא משליטה.

בין התרחישים להם נערכים בצבא - סגירת כפר או עיירה, מוכים בחולי קורונה, שתיתקל בהתנגדות מקומית אלימה; משבר כלכלי מתרחב; עלייה פתאומית חדה בהיקף של קורבנות וחולי קורונה, שבהתאמה יובילו למחאות אלימות נגד הרשות הפלסטינית וצה"ל. בעקבות ההערכות, בפיקוד המרכז הכינו תכניות מבצעיות ומענה טקטי למגוון התסריטים: מאופן טיפול ב"פצצות מתקתקות" ומיגון הלוחמים מפני נגיף הקורונה, ועד לגיבוש מענה לאלימות עממית רחבה מאוד שיכולה מהר מאוד להידרדר לכיוון ישראל.

פועלים פלסטינים במחסום ישראלי סמוך לרמאללה, קורונה, 19 מרץ 2020. רויטרס
פועל פלסטיני עם מסיכת מגן במחסום ישראלי, רמאללה/רויטרס

גורמים ביטחוניים בישראל אמרו כי יש תיאום מלא והדוק עם הרשות, אך התריעו מפני מצב של הידרדרות פתאומית ."הנגיף לא עוצר בגדר הגבול", הזהירו. "כשהאווירה מתחממת והסבלנות פוקעת זה קורה מהר מאוד. כבר ראינו בשבועות האחרונים את האיומים של בכירי הרשות בקריאה לשחרר את האסירים הביטחוניים מהכלא בישראל בטענה שהם עלולים להידבק. זה מחמם את האווירה".

עוד בוואלה!

מחסומים וחיילים חמושים ברחובות: צה"ל מתגבר את המשטרה באכיפת ההנחיות

לכתבה המלאה

חזרה המונית של עשרות אלפים לשטחי הרשות

נכון להיום, יש כ-50 אלף פועלים פלסטינים בישראל ובימים הקרובים ייתכן מאוד שהדרג המדיני ישקול להחזיר אותם לשטחי הרשות, אם יוחלט על סגר מלא בישראל. בכירים ברשות הפלסטינית קראו לפועלים הפלסטינים לחזור לבתיהם מחשש שידבקו בישראל וידביקו פלסטינים אחרים, אך רק מאות נענו לקריאה. במקביל סיפרו אתמול (ראשון) גורמים צבאיים לוואלה! NEWS כי באופן חריג ביותר, מנגנוני הביטחון הפלסטיניים מתנגדים למעבר שוהים בלתי חוקיים לישראל מחשש שיחזרו אחרי שנדבקו.

למרות שטרם התקבלה החלטה בנושא על ידי הדרג המדיני, בצה"ל נערכים לתרחיש חזרה המונית של עשרות אלפי פלסטינים בבת אחת לשטחי הרשות. משרד הבריאות הפלסטיני מתכוון להקים תחנות סמוך למעברי הגבול, בהן ייבדק כל פועל חוזר באמצעות מד חום ושאלון קצר. השאלה שכעת אין עליה תשובה, היא כמה זמן יוכלו מנגנוני הביטחון הפלסטיניים להחזיק את מיליוני אזרחי הרשות נצורים בבתים, במיוחד לקראת חג הרמדאן המתקרב, ואם המשבר הכלכלי לא יכריע את המתח לפני התפשטות אפשרית של הקורונה.

שר הביטחון, נפתלי בנט,קיים הערכת מצב בקריה בתל אביב בהשתתפות הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, ובכירי מערכת הביטחון (שב"כ, מתפ"ש, מל"ל ועוד). אריאל חרמוני, משרד הביטחון
תומכים, ונערכים לתרחיש קיצון. צמרת מערכת הביטחון בקריה/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

חרף ההערכות הביטחוניות והצפי לאירועי אלימות קיצוניים, ברשות הפלסטינית נעשים מאמצים רפואיים לשמור על מצב מאוזן, בתמיכת ישראל. נכון להיום, בשטחי הרשות הפלסטינית ישנם 96 פלסטינים שחלו בקורונה, ורק קורבן אחד - אישה מבוגרת עם מחלות רקע. במערכת הביטחון זוקפים את המספרים הנמוכים לרצינות של משרדי הממשלה הפלסטיניים, המשמעת הציבורית אך גם לתיאום הרפואי שמוביל בשטח מסביב לשעון ראש המנהל האזרחי, תת-אלוף רסאן עליאן. מהרגע שהתגלתה התפרצות הקורונה בבית לחם, הטילה הרשות סגר על העיר בעצתו, שסייע במתן סיוע רפואי ופינוי תיירים חשודים כנשאי קורונה כבר בשלב הראשון.

בזמן שמפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן, הנחה לצמצם מגע עם פלסטינים ולהימנע מפעילות מבצעית לא ההכרחית בשטחי הרשות, הצליח ראש המנהל האזרחי עליאן כבר בתחילת המשבר לגרום להנהגה הפלסטינית להפנים שישראל רואה את הגדה המערבית כיחידה גיאוגרפית אחת במערכה הביולוגית נגד הקורונה.

בהתאם לכך, הוא קיצר תהליכים ביורוקרטיים וביצע שורה ארוכה של צעדים בוני אמון: תיאום העברת 5,900 ערכות בדיקת קורונה, 200 חליפות מיגון, 1,500 ערכות מיגון, 50 אלף מסכות מיגון והדרכות צוותי רפואה פלסטינים על ידי צוותי רפואה ישראלים. עוד הנחה תא"ל עליאן, באישור הדרג המדיני, לסייע לרשות בהעברת מידע רפואי יומי והקמת בתי מלון לחולי קורונה בשטחיה וכן אזורים ייעודיים למבודדים.

תא"ל רסאן עליאן. 30 במרץ 2020.. המנהל האזרחי, אתר רשמי
ברשות הפלסטינית נעשים מאמצים רפואיים לשמור על מצב מאוזן. תא"ל עליאן/אתר רשמי, המנהל האזרחי

גורמים במערכת הביטחון סיפרו כי הרשות הפלסטינית מתייחסת ברצינות למדיניות משרד הבריאות, מחמירה בחלק מהמקרים וסוגרת באופן מידי אזורים שחשודים כנגועים בקורונה. מנגנוני הביטחון הפלסטינים הטילו כצעדי מנע "כתרים נושמים" על כפרים וערים שחשודים בקורונה, עד לבירור הבדיקות. המקרה החריג האחרון התרחש במהלך סוף השובע בכפר בידו, שכותר במחסומי משטרה
פלסטינית.

גורמים בישראל הדגישו כי לרשות הפלסטינית יש מעבדת בדיקות קורונה ברמה גבוהה מאוד ולמרות זאת, בתחילת המשבר הוחלט לסייע ולהעביר עשרות בדיקות של פלסטינים לישראל לבדיקה כפולה על מנת לוודא את איכותן. בכל הבדיקות התקבלה התאמה מלאה בממצאים.

"אם בישראל רק 30% מהמשק עובד בשטחי הרשות הפלסטינית, המספרים הרבה יותר נמוכים", הסבירו גורמי ביטחון. "למעט משרד הבריאות, המשרד לעניינים אזרחיים ומגנוני הביטחון הפלסטינים, רוב עובדי השירות הציבורי של הרשות הפלסטינית נמצאים בבית. ברחובות אין כמעט נפש חיה. הם מאוד ממושמעים. ההסברה שם חזקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully