וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחץ בעזה עולה בעקבות הקורונה, וישראל עלולה לשאת בתוצאות

28.3.2020 / 18:09

תושבי הרצועה תלו תקוות בהסדרה כדי לשקם את הכלכלה. אולם איסור חמאס על מעבר פועלים וסוחרים לישראל מחשש להדבקה, לצד האיטיות בהעברת הסיוע הרפואי, עלולים לגרום לתסיסה לקראת הרמדאן והסטת הזעם כלפי ישראל. לצד היערכות להסלמה, ישראל העבירה מסר לחמאס דרך מצרים

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

בהתאם לנתונים שהוצגו בפני שר הביטחון נפתלי בנט בהערכת המצב השבועית, יש הרבה סיבות לכך שחמאס ינסה לשבש את חג הפסח, או לפחות לכפות על ישראל הסלמה כדי למנף אינטרסים פלסטינים. בראש סדר העדיפויות של חמאס כעת היא ההתמודדות עם נגיף הקורונה, על רקע החשש להדבקות המוניות באחד המקומות הכי צפופים בעולם. הארגון הודף טענות להתפשטות הווירוס וטוען כי מדובר במספר מאוד מצומצם והרוב בשליטה - אך לנגיף יש חוקים משלו.

יש נכונות בישראל וברחבי העולם לסייע למאמץ הרפואי בעזה נגד הקורונה, אך המשאבים מוגבלים מאחר שהביקוש לכל ערכת בדיקה ומכונת הנשמה שובר שיאים של עשרות שנים. המציאות הזו מגבירה לא רק את החשש בקרב הנהגת חמאס, אלא גם את התסכול והביקורת בציבור שמפחד מאוד מכך שיהיה קשה לעצור הדבקה אם תתפשט לכל הרצועה, ואז מערכת הבריאות החלשה תצטרך להתמודד עם מתים בהיקף גבוה במיוחד.

תושבים בעזה מתמגנים וחוששים מפני התפשטות נגיף הקורונה. 14 במרץ 2020.. רויטרס, רויטרס
מערכת הבריאות החלשה תצטרך להתמודד עם היקף מתים גבוה. תושבות הרצועה/רויטרס, רויטרס

סוגיה נוספת היא ההידרדרות בתחום הכלכלי והפגיעה בתהליך ההסדרה. הנהגת חמאס והרחוב הפלסטיני תלו תקוות רבות בתהליך ההסדרה עם ישראל, כניסה של כסף ושחרור הלחץ על המצור בין היתר באמצעות כניסת אלפי סוחרים ופועלים לעבודה בישראל דרך מעבר ארז. אך בשל הפאניקה השוררת ברצועה, החליטה הנהגת חמאס להפסיק כניסת הפועלים שהגדילו את היקף ההכנסות בשל החשש שיביאו עמם את הנגיף בישראל. פרט לסיוע המוגדל של הקטארים בעת הזו, אין כל כוונה בירושלים לפצות על המצב בצעדים אחרים.

סיבה נוספת ללחץ בחמאס הם האסירים הביטחוניים בישראל. הטענה לפיה קיים סיכוי הדבקה גבוה בבתי הכלא החלה בתאי אסירי העולם הפלסטינים, וחייבה את הנהגת הרשות הפלסטינית והנהגת חמאס להגיב לכך ולאיים בשחרורם. כרגע מדובר בהבעת סולידריות, אך אם תתקיים הדבקה בפועל, הלחץ על ההנהגות יתגבר ויחייב אותם לפעול ואף לשגר רקטות.

נקודה נוספת ורגישה שעולה משני עברי הגבול עוסקת בסוגיית שחרור השבויים והנעדרים בתמורה לשחרור אסירים ביטחוניים. שמחה גולדין, אביו של הדר גולדין, אמר אתמול (שישי) כי "ההתמודדות עם הקורונה יכולה להיות גם הזדמנות להשבת הבנים". ברקע, השאלה כיצד בירושלים לא מבקשים מידע מחמאס תמורת הסיוע הרפואי.

עוד בוואלה!

ישנים במפעלים: הפועלים הפלסטינים שנתקעו בין הסגר ברשות למגבלות בישראל

לכתבה המלאה
עובד במאפייה עוטה מסכה להתמגנות מפני נגיף הקורונה בעיר עזה. 22 במרץ, 2020.. רויטרס
הרחוב תלה תקוות בתהליך ההסדרה. עזה/רויטרס

חג הרמדאן המתקרב ידוע כתקופה רגישה ביותר והציפיות לקיים את טקסיו כמדי שנה לא עומדות ברף המציאות. זו עשויה להיות עוד נקודת חיכוך בין הנהגת החמאס לרחוב הפלסטיני שבסופו של דבר עשוי לנקז את התסכול לעבר ישראל בניסיונות חדירה, שיגורי רקטות או פעולות טרור אחרות.

הרקטה ששוגרה אמש לא הפתיעה את צה"ל, והיה זה עניין של זמן עד שארגוני הטרור ינסו לחזור לשיגורים. לפי הערכות גורמים במערכת הביטחון, שיגור הרקטה בוצע על ידי פלג סוררים של הג'יהאד האסלאמי. עם זאת, המלצת הרמטכ"ל אביב כוכבי לבצע תקיפה אגרסיבית נגד יעדי טרור קיבלה את אישור שר הביטחון, כדי להעביר מסר לחמאס כי אל לו לנצל את משבר הקורונה ובהתאם עליו לאכוף שקט.

עובדי בריאות פלסטינים עוטים מסכות באזור במעבר גבול רפיח שבדרום רצועת עזה. 16 בפברואר 2020. רויטרס
לא ביקשו מחמאס מידע אודות השבויים בתמורה לסיוע הרפואי. עזה/רויטרס

בנט שם דגש על עניין המוכנות להסלמה לקראת חג הפסח באופן ממוקד. זאת, במיוחד על רקע ההבנה כי תמרון יבשתי עשוי לחשוף את הלוחמים לנגיף, ולכן יש לפעול דרך הממד האווירי, ובהתאם להרחיב את בנק המטרות עד כמה שניתן. אמנם יחידות המודיעין עובדות לפי משמרות (לכל משמרת צמיד שונה: ירוק וכחול) והקצב בהתאם, אך המאמץ ברור לכולם.

השבוע ביקרו מפקדי פיקוד הדרום באימוני חטיבת גבעתי וחטיבת הנח"ל וקיבלו סקירות על המוכנות של אוגדה 162 בפיקודו של תת-אלוף סער צור. במקביל להתאמות שבוצעו באוגדת עזה על הגדר ובמשימות ההגנה, העבירה ישראל מסרים לחמאס דרך המתווך המצרי. המסרים הבהירו כי לכל פעולת טרור תהיה תגובה קשה, גם כשהמאמץ הלאומי של ישראל בשלב זה הוא בענייני קורונה, אך במידה ותהיה לכך דרישה על רקע ההתפתחויות - גדודי חטיבת הנח"ל דרוכים לאפשרות לתגבר את השטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully