וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילים מאעכרים ושוק שחור של מסיכות: מחדל המיגון מפני קורונה בצה"ל

6.4.2020 / 18:20

חלק מהמשרתים קיבלו מהצבא מסיכות, אולם רבים אחרים נאלצים לקנות ציוד מגן מכיסם הפרטי, באיכות משתנה ובמחירים מופקעים. בהיעדר מדיניות ברורה, כל חייל פועל לפי שיקול דעתו - וההורים זועמים על הפערים. ברקע הביקורת, צה"ל ייצר מאות אלפי מסיכות מגן למשרתים

צילום: דובר צה"ל, עריכה: עמית שמחה

בצה"ל מורגשת בימים אלה מתיחות מסיבה יוצאת דופן: פערים משמעותיים בין מסיכות למיגון מפני נגיף הקורונה - מבחינת איכות ומחיר. ככל שחלה החמרה בהנחיות משרד הבריאות, גבר הביקוש, המחירים עלו בהתאם - והדבר יצר הבדלי מעמדות גם בקרב החיילים.

חיילים המסייעים למד"א, למשטרה ולגופים נוספים; חיילים הקולטים מלש"בים; חיילים הפועלים מחוץ ליחידות; וכן פרמדיקים וחובשים - כל אלה קיבלו ציוד מיגון. ואולם, כל היתר לא זכו לקבל מסיכות באופן מסודר.

בנוסף, חיילים רבים רכשו מסיכות באופן עצמאי, באיכויות ובמחיר משתנה - משישה שקלים לחתיכת בד ועד למאה שקלים לאלו עם מסנן. עובדה זו הביאה להגדלת פערים בין החיילים בצה"ל, שרואה בעצמו כור היתוך וארגון הפועל לטשטוש הבדלי רקע הסיוציואקונומי בין המשרתים בו. למרות זאת, בצבא מתקשים באכיפת המשמעת בנושא.

שוטרת וחיילים במחסום בירושלים לאכיפת הנחיות משרד הבריאות. 31 במרץ 2020. אוליבייה פיטוסי/פלאש 90, פלאש 90
שוטרת וחיילים אוכפים את הנחיות משרד הבריאות במחסום בירושלים/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי/פלאש 90

"כעיקרון, אין צורך להשתמש במסיכות בתוך היחידות, למעט בעלי תפקידים שהוגדרו מראש על ידי גורמי הרפואה", הסביר גורם צבאי בפיקוד דרום. "אבל חיילים שהשיגו או קנו מסיכה, מסתובבים איתה כדי להרגיש יותר בטוח - ופה מתחילה הבעיה".

לדברי הגורם, "יש גם לא מעט נגדים בתוך היחידות שמסתובבים עם מסיכות שצה"ל לא ניפק. אני חושב שאם היתה מדיניות ברורה, כתובה ומופצת לכלל החיילים והמפקדים, על מה מותר ומה אסור, היה קל יותר לטפל בזה". הוא הסביר כי "אני עוד לא שמעתי על נגד משמעת שאסר על חבישת מסיכות או העניש על חייל שחבש מסיכה כי לא היה צריך. תסתכל על יחידות גדולות ותראה כמה סוגי מסיכות יש שם. הם לא קיבלו אותן מצה"ל. אלו מסיכות שהגיעו מחו"ל ונקנו מחוץ לצבא".

בינתיים, חיילים המשרתים בפיקוד המרכז מספרים כי חלק מהחיילים ביחידות קונים חבילות של מסיכות, ומוכרים לחיילים אחרים בבסיסים במחירים מופקעים.

אחד מהורי החיילים, ששירת בעבר כקצין בשירות קבע, מתח ביקורת על הלחץ שמייצרת השהייה הממושכת ביחידות, ועל "אוזלת ידו" של צה"ל בנושא המסיכות. הורה אחר אמר כי הוא מצפה מהמפקדים "לרסן את ההשתוללות שנוצרה סביב מסיכות המגן, ולמנוע הבדלים בין החיילים שיש להם כסף למסיכות עם פילטר, לבין כאלה שלא ובכלל. צריך לקבוע נוהל ברור ולאסור על חבישת מסיכה למי שלא צריך".

בתוך כך, גורמי רפואה בצבא הזהירו כי מסיכות לא תקניות יכולות להפוך למוקדי הדבקה של הנגיף. לכן, חשוב לדעת איזה מסיכה לחבוש ולאיזה פרק זמן, ובהתאם יש להגביל את מי שלא צריך לחבוש אותה.

"השלב הראשון - 250 אלף מסיכות לחיילים"

ברקע הדברים, ובהתאם להנחיות משרד הבריאות, הנחה סגן הרמטכ"ל אלוף איל זמיר את מרכז הציוד באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה לייצר מסיכות בייצור סדרתי לכלל חיילי צה"ל. מדובר במאות אלפי מסיכות.

קצין בכיר באט"ל סיפר לוואלה! NEWS כי מפקדי החטיבה הטכנולוגית בחנו את המסיכה הכירורגית N95, למדו את המאפיינים שלה, וייצרו מסיכה במעבדה שמורכבת מבד כותנה 100% שמתאים לנשימה. המסיכה עברה בדיקות מעבדה, ולאחר מכן נשלחה לבדיקות משרד הבריאות, שאישר אותה. המסיכות ייוצרו על ידי מתפרות בצפון הארץ, שבשגרה תופרות את מדי צה"ל.

לדברי הקצין הבכיר, "החל מיום שלישי תחל החלוקה של המסיכות. כל חייל בצה"ל יקבל כמה מסיכות כותנה מאושרות על ידי משרד הבריאות, אותן הוא יחבוש בשגרה". הוא הסביר כי "בשלב הראשון בחרנו מסיכה מבד בצבע לבן. מאחר ואנחנו עובדים עם בד מיוחד ומאושר לנשימה, אנחנו מחפשים כעת צבע בד כהה. מדובר במסיכה רב פעמית שבתום השימוש יכבסו אותה ויחזירו אותה לשימוש".

בסוף השבוע כבר החלו שבע מתפרות בירכא, בית ג'אן, חורפיש, ג'וליס ומקומות נוספים בתפירת המסיכות לחיילים. זאת במטרה להשלים את אספקתן לצה"ל בתוך ימים. אריק שידלוביץ', ראש חטיבת אספקת ציוד וחומרים במינהל ההרכשה והייצור במשרד הביטחון, אמר כי "אספקת מיגון לחיילי צה"ל היא משימה לאומית שחייבה פעילות בזק". הוא הסביר כי "בשלב ראשון נרכוש כ-250 אלף מסיכות לחיילי צה"ל".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "כלל צוותי הרפואה וחיילי צה"ל שלוקחים חלק במשימות סיוע למרחב האזרחי ולמשטרת ישראל, מצוידים במיגון שכולל מסיכות פנים וכפפות, לפי המלצות משרד הבריאות והנחיות חיל הרפואה. צה"ל נערך על מנת לייצר מענה הולם לכלל המשרתים, על פי הנחיות משרד הבריאות. צה"ל פועל על פי ההנחיות המחייבות של משרד הבריאות ומנחה את חייליו לפעול בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully