וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם 15 אלף חיילים: צה"ל קיבל את האחריות על הסיוע האזרחי לבני ברק

נתניהו סיכם כי הצבא יגיש סיוע אזרחי נדרש לעיריית בני ברק לבלימת התפשטות הנגיף, במסגרתו יפעל למיפוי התחלואה ולמניעת התגודדות במהלך ההכנות לחג. מלאכת האכיפה תישאר בידי המשטרה. בהתאם לכך, צה"ל נערך להתפשטות הנגיף גם באלעד, ירושלים ומגדל העמק

צילום: שלומי גבאי, קובי ריכטר/TPS עריכה: שאול אדם

צה"ל קיבל לידיו היום (שישי) את האחריות על הסיוע האזרחי לבני ברק, זאת בשל התפרצות נגיף הקורונה בעיר. המהלך יתבצע בתיאום עם שר הפנים אריה דרעי ומשרדו, שיתכלל את המהלך מול משרדי הממשלה והגופים האחרים ומול צה"ל. ההוראה ניתנה בתום דיון שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון נפתלי בנט, ראש המל"ל מאיר בן שבת, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ומ"מ המפכ"ל מוטי כהן.

ההנחייה על העברת האחריות ניתנה בסיכום הדיון בידי נתניהו, לאחר שהשר דרעי הציג את המלצותיו בתום שיחות מקדימות עם כלל הגורמים הרלוונטיים. עם זאת, סמכויות האכיפה יישארו בידי המשרד לביטחון פנים והמשטרה, בעוד שהאחריות בנושאי הבריאות תישאר בידי משרד הבריאות. נתניהו אף הורה להיערך ליישום המודל במקומות נוספים בהם תחול התפרצות משמעותית של הנגיף.

במסגרת זו, צה"ל נערך למבצע רחב היקף בעיר שבימים אלה נערכת לקיום המנהגים המקדימים לחג הפסח. מפקד פיקוד העורף, אלוף תמיר ידעי, שקיבל לידיו את האחריות למבצע, אמר כי במוצאי השבת יציג מפקד אוגדה 98, תת-אלוף ירון פינקלמן, את תכנית המשימה לשבוע הבא. מפקדת האוגדה, שמשמשת בימי שגרה כאוגדת מילואים לחטיבות צנחנים, תישא בעיקר ניהול המבצע. "אני מציע לא להתרשם מבני ברק, יהיו עוד כוחות במקומות נוספים", אמר. בהקשר זה - צה"ל נערך להתפרצות תחלואה באלעד, ירושלים ומגדל העמק.

חיילי פקוד העורף בחלוקת מזון בבני ברק, 31 במרץ 2020. ראובן קסטרו
מבצע לבלימת התחלואה בעיר. אנשי פיקוד העורף בבני ברק, השבוע/ראובן קסטרו

מוקדם יותר, מקורות במשרד הביטחון הסבירו כי המבצע יתמקד בשלוש פעולות מרכזיות כדי לקבל תמונת מצב על היקף התחלואה בעיר, וכן למנוע את התפשטותה. היקף הכוחות הצבאיים צפוי להגיע ל-15 אלף חיילים, בהם שני גדודים של חטיבת הקומנדו.

הפעולה הראשונה במסגרת המבצע, תכלול את מיפוי החולים לפי מצב קל, בינוני וקשה. תשומת לב מיוחדת תוקדש לאוכלוסיית הקשישים בעיר, והעברתם לטיפול רפואי ובידוד במלוניות קורונה או בבתי החולים. לפי המקורות מדובר בהיערכות שיא של מערכת הבריאות בדגש על בתי חולים, מד"א ומעבדות הקורונה וכוחות צה"ל שיידרשו לסייע בניוד.

אלוף ידעי הסביר כי בימים האחרונים הועברו כבר מאה קשישים, וככל שיתאפשר יש כוונה לשלש ולרבע את מספרם. "אף אחד לא יפונה בכוח אלא רק בהסכמה", הדגיש. "השעות והימים הקרובים יעידו אם זה יהיה אלפים או עשרות בודדות".

שתי הפעולות הנוספות קשורות בטיפול בהיערכות התושבים לחג הפסח, זאת כדי לבלום את המשך התפשטות המגיפה. כך, הפעולה השנייה תעסוק בקיום מצוות ביעור החמץ, כדי למנוע התגודדויות בשכונות השונות להדלקת מדורות. הוחלט כי יחולקו לקראת ערב חג הפסח שקיות מיוחדות וקשיחות לכלל המשפחות בעיר, שחיילים יאספו בבוקר החג עד לשעה 11:00 מפתח הבניינים. השקיות ירוכזו על גבי משאיות ויועברו לביעור חמץ מחוץ לעיר - במטרה למנוע גל נוסף של תחלואה.

עוד בוואלה!

עשרות מחסומים, אלפי שוטרים: העיר בני ברק תחת הסגר

לכתבה המלאה
חלוקת מצרכים לנזקקים על ידי פיקוד העורף. ראובן קסטרו
סיוע בקיום מצווחת "קמחא דפסחא". פיקוד העורף בבני ברק, השבוע/ראובן קסטרו

הפעולה השלישית מתמקדת ב"קמחא דפסחא" - סיוע למשפחות נזקקות וחלוקת המצה השמורה לפי הכשרים שונים בין המשפחות ברחבי העיר. לשם כך התגייסו ארגונים אזרחים ועמותות לסייע בחלוקה, וצה"ל יתמוך במאמץ הלוגיסטי כדי למנוע מצוקה ממשפחות מתקשות או מוגבלים וחולים.

גורמים המעורים בתכנית דחו על הסף הטענות על פגיעה בכשירות המבצעית של צה"ל בעצם השימוש בחטיבת הקומנדו. "זו המלחמה של צה"ל עכשיו, ושל כל מדינת ישראל", טענו. "רק צה"ל יודע לעשות משימות בהיקפים כאלו גדולים". לפי המקורות במשרד, שר הביטחון נפתלי בנט הנחה את המפקדים להקפיד הקפדה יתרה על תכנון המבצע, איכות המיגון מפני הדבקה של הכוחות ולהימנע עד כמה שניתן מפעולות של אכיפת חוק וסדר - אותן יש להשאיר לכוחות השיטור ומג"ב.

"החיילים יהיו ממוגנים"

מפקד פיקוד העורף קרא להורי החיילים שייקחו חלק במשימה בבני ברק לא לחשוש מסוגיית מיגונם. "נעשה הכול כדי להגן עליהם", אמר. "בסוף צריך לזכור שזו המשימה החשובה של מדינת ישראל - הצלת חיים. היא חשובה כמו אלו שעשו בעבר ואלו שיעשו בעתיד. נגן על החיילים כמיטב יכולתינו ונפעל בהתאם להנחיות".

אלוף פיקוד העורף תמיר ידעי, בכנס של איגוד דוברי הרשויות המקומיות, קיסריה, 8 בנובמבר 2017. גונן אליאסי, איגוד דוברי הרשויות המקומיות, מערכת וואלה! NEWS
"החיילים יהיו ממוגנים". ידעי/מערכת וואלה! NEWS, גונן אליאסי, איגוד דוברי הרשויות המקומיות

בהמשך דבריו, אלוף ידעי הדף את הביקורת בעניין אי הסכמתם של כמה מהחולים להתפנות למלוניות בשל בעיות כשרות. "סוגיית הכשרות של הרב לנדא והעדה החרדית מטופלת", אמר. "אם זה לא הסתיים עד כה - אז גם אנחנו לא חפים מטעויות. למרות שלא הוסמכנו נספק את הכשרות המתבקשת".

לאחר מכן, דחה מפקד פיקוד העורף התייחס לשמועות על הדחת מפקד מחוז דן בפיקוד. "לא רק שלא הדחתי אותו מתפקידו. הוא התפנה לעסוק בשאר המרחב בעוד שמפקדת המחוז נשארה לטפל בבני ברק. כמו כן, אנחנו עובדים דרך הרשות ולא מחליפים אותה".


(עדכון ראשון: 12:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully