וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכונות שבורות ומסיכות ישנות: החודשיים האבודים של טראמפ נגד הקורונה

6.4.2020 / 9:56

תחקיר של סוכנות הידיעות אי-פי הראה כי הסוכנויות הפדרליות החלו להצטייד באספקה רפואית רק באמצע החודש שעבר, כשהמאגר הלאומי כבר הולך ואוזל. חלק מהציוד היה מקולקל

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

ממשל טראמפ בזבז כחודשיים שבהם היה יכול למלא את מאגרי הציוד הפדרליים לקראת התפשטות נגיף הקורונה - כך עולה מחוזי רכש שהגיעו לידי סוכנות הידיעות אי-פי, שלפיהם הסוכנויות הפדרליות המתינו עד אמצע חודש מרץ כדי להתחיל בהזמנות משמעותיות של מסיכות N95, מכונות הנשמה וציוד רפואי אחר.

עד אז, אלפי חולים בנגיף כבר אושפזו בבתי החולים בכמה מדינות, ואלו סבלו ממחסור בציוד והתחננו לסיוע מהמאגר האסטרטגי הלאומי. המאגר הוקם לפני יותר מ-20 שנה כדי לסייע במצבי חירום שבהם שרשרת האספקה בסכנה.

עתה, שלושה חודשים לתוך המשבר, המאגר כמעט שאזל עם עליית מספר המאושפזים במצב אנוש. כמה רשויות התלוננו על כך שקיבלו מכונות הנשמה שבורות ומסיכות ישנות.

"בזבנו חודשיים", אמרה קייתלין סבליוס, שרת הבריאות ומשאבי האדם בממשל אובמה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בדרכו לתדריך היומי בנושא נגיף הקורונה, בבית הלבן  1 באפריל 2020. רויטרס
זעם על הביקורת. טראמפ בבית הלבן, בשבוע שעבר/רויטרס

עוד באמצע ינואר, ראו גורמים אמריקניים כי בתי החולים במחוז חוביי שבסין מוצפים בנדבקים, כשרבים הזדקקו למכונות הנשמה. לאחר מכן הגיעה איטליה, שסבלה ממחסור ברופאים, במיטות ובציוד.

במשרד הבריאות לא הגיבו לשאלות, אבל הנשיא דונלד טראמפ טען שהממשל הפדרלי צריך להעביר את המושכות למדינות השונות כדי שאלו יתמודדו עם המגיפה. אתמול, הוא התחמק מלהשיב לשאלה של כתב של אי-פי בנושא.

"FEMA, הצבא, מה שהם עשו זה נס", אמר טראמפ בזעם. "מה שהם עשו זה נס, בהשגת כל הדברים האלו. מה שהם עשו עבור המדינות זה יוצא דופן". טראמפ סיים את התדרוך ויד מהבמה.
בממשל טוענים כי הבקשות לאספקה מצד המדינות צריכות להיות המוצא האחרון.

"הרעיון במאגר פדרלי הוא שזה יהיה המאגר שלנו", אמר ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של טראמפ, במהלך תדרוך בבית הלבן ביום חמישי. "זה לא אמור להיות המאגר של המדינות שבו הן משתמשות".
מומחים להיערכות ולתגובה למצבי חירום הביעו אי-שביעות רצון מהצהרות כאלו. לדבריהם, הממשל הפדרלי חייב לקחת את ההובלה כדי להבטיח שיש ציוד רפואי במקומות שהכי זקוקים לו.

"למדינות אין את כוח הקנייה של הממשל הפדרלי. הן לא יכולות להיכנס לגירעון כמו הממשל הפדרלי. אין להן את הכוח הלוגיסטי של הממשל הפדרלי", אמרה סבליוס, שהייתה מושלת קנזס לפני שעמדה בראש מערכת הבריאות הלאומית.

בשל התגובה הלקויה של הממשל, המושלים מספרים על תחרות בינם לבין הסוכנות הפדרליות ואחד נגד השני - מה שגורם לעליית מחירים.

"קורה עכשיו שחברה מתקשרת אליך ואומרת, 'טוב, קליפורניה הגישה הצעה טובה יותר'", סיפר מושל ניו יורק אנדרו קואומו. "זה כמו להיות ב- eBayעם 50 מדינות אחרות המתחרות על מכונת הנשמה".

עוד בוואלה!

מ"רק שפעת" ל"מלחמת עולם": הזגזוג המסוכן של טראמפ במאבק בקורונה

לכתבה המלאה
כוחות החירום מפנים חולה בניו יורק, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בארה"ב. 6 באפריל 2020. רויטרס, רויטרס
אין מספיק מסיכות או מכונות הנשמה. פינוי חולה קורונה בניו יורק/רויטרס, רויטרס

במשך קרוב לחודש, טראמפ הדף קריאות של קואומו ושל אחרים להשתמש בסמכותו תחת החוק לייצור ההגנתי על מנת להורות לחברות להגביר את ייצור מכונות ההנשמה וציוד המגן לצוותי הרפואה. הוא הציע שהמגזר הפרטי יפעל ביעילות בעצמו.

יותר משלושה חודשים אחרי שסין גילתה את הנדבק הראשון בנגיף, טראמפ נכנע בשבוע שעבר ואמר שהוא יורה לחברות להאיץ את הייצור של אספקה חיונית. עד אז, מספר הנדבקים בארצות הברית כבר היה הגבוה ביותר בעולם. כיום, אובחנו יותר מ-312 אלף נדבקים ומספר המתים מתקרב ל-9,000.

בינואר ובפברואר, המעיט טראמפ בסכנת נגיף הקורונה, שאותו ביטל רק כ"שפעת" ואמר כי האזהרות מפני מגיפה המגיעה לארצות הברית היא הונאה שאותה מקדמים הדמוקרטים וכלי התקשורת. הממשל היה כל בטוח בעצמו, עד ששר החוץ מייק פומפאו הכריז ב-7 בפברואר כי וושינגטון הטיסה קרוב ל-18 טונות של מסיכות, חלוקים וציוד רפואי אחר שנתרם לסין.

ב-24 בפברואר, הבית הלבן שלח בקשה ראשונית לקונגרס בגובה של שני מיליארד דולר וחצי לטובת הטיפול בהתפרצות הווירוס. למחרת, הזהירו מומחי הבריאות הפדרליים כי נגיף הקוביד-19 מתפשט במהירות בארצות הברית. הם חזו כי השיבושים באורח החיים יהיו "חמורים".

למרות זאת, ב-27 בפברואר הצהיר שר הבריאות אלכס אזר בפני הקונגרס כי הסכנה המידית לציבור האמריקני "נותרה נמוכה".

באותה תקופה קריטית, נעשו מעט מאוד בדיקות בשל מחסור בערכות וביכולת לבדוק. ללא מידע שהצביע על כמה התפשטה המחלה, הממשל הפדרלי והמדינות השונות לא יכלו להיערך כראוי.

חיילי המשמר הלאומי במנהטן שבניו יורק, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בארה"ב. 6 באפריל 2020. רויטרס, רויטרס
המדינות לא עומדות בנטל. חיילי המשמר הלאומי במנהטן, אתמול/רויטרס, רויטרס

עד אמצע החודש שעבר, בתי חולים בניו יורק, סיאטל וניו אורלינס דיווחו על עלייה במספר החולים, כשרופאים ואחיות זעקו ברשתות החברתיות על המחסור בציוד בסיסי.

טראמפ, מצדו, האשים את המושלים הדמוקרטים בהפרזה בחומרת המצב, וכינה את אלו שביקרו את תגובת ממשלו בכיינים ונחשים. "אני רוצה שהם יהיו אסירי תודה", אמר טראמפ ב-27 במרץ.

עם תחילת המשבר, דוברת מטעם שירותי הבריאות אמרה כי במאגר הלאומי האסטרטגי יש כ-13 מיליון מסיכות מדגם N95, המסננות כ-95% מכל החלקיקים הנוזליים או הנישאים באוויר, והן חיוניות להגנה על צוותי הרפואה. זה שבריר ממה שבתי החולים זקוקים לו כדי להגן על עובדיהם, שבדרך כלל היו עוטים מסיכה חדשה עבור כל מטופל, אך עתה מקבלים רק מסיכה אחת לכמה ימים.

ב-26 במרץ טען טראמפ כי הוא ירש "מדף ריק" מממשל אובמה, אך הוסיף כי "אנחנו באמת ממלאים אותו ואנחנו ממלאים אותו במהירות". עם זאת, ממסמכי הרכש הפדרליים עולה כי ממשל טראמפ עיכב את ביצוע ההזמנות הגדולות לציוד נוסף עד שהווירוס התבסס והתפשט.

איחור של שישה שבועות

בשירותי הבריאות הכריזו לראשונה על הכוונה לרכוש 500 מיליון מסיכות N95 ב-4 במרץ, עם תכניות להפיץ אותן במהלך 18 החודשים הקרובים. למחרת, הקונגרס העביר חבילת סיוע בגובה 8.3 מיליארד דולר, יותר מפי שלושה ממה מהצעת הבית הלבן המקורית.

שמונה ימים לאחר מכן, ב-13 במרץ, הצהיר טראמפ על ההתפרצות מצב חירום לאומי - כשישה שבועות לאחר הכרזת ארגון הבריאות העולמי. עד אז, אלפי בתי ספר בארצות הברית נסגרו, ה-NBA השבית את העונה ואובחנו 1,700 נדבקים במדינה.

הממשלה כבר שלחה עשרות אלפי מסיכות, כפפות וחלוקים מהמאגר הפדרלי למדינת וושינגטון, מוקד ההתפרצות הראשון. עם זאת, במדינה אמרו כבר אז שלא היה די באספקה זו.

המסמכים הפדרליים מראים כי שירותי הבריאות עשו את ההזמנה הראשונית ב-12 במרץ בסך 4.8 מיליון דולר למסיכות N95 מחברת 3M, היצרנית הגדולה ביותר בארצות הברית, שהגדילה את הייצור שלה כמה שבועות קודם לכן בתגובה למגיפה. לאחר מכן, הייתה הזמנה בהיקף גדול יותר של 173 מיליון דולר ב-21 במרץ, אך החוזים האלו לא דרשו מ-3M להתחיל באספקה למאגר הלאומי עד סוף אפריל. זאת לאחר שהבית הלבן חזה שהמגיפה תגיע לשיאה.

שוטר רוכב על סוס על מנת לאכוף את ההנחיות במנהטן שבניו יורק כחלק מהמאבק בנגיף הקורונה. 01 באפריל 2020.. רויטרס
שוטר על סוס אוכף את הסגר בניו יורק, בשבוע שעבר/רויטרס

ביום חמישי, איים טראמפ לפגוע קשה בחברה דרך חוק הייצור ההגנתי, וכי היא תשלם "מחיר גדול", אך לא פירט. בשירותי הבריאות הלאומיים סירבו בשבוע שעבר לומר כמה מסיכות N95 יש ברשותם. ואולם, נכון ל-31 במרץ, הבית הלבן אמר כי יותר מ-11.6 מיליון מסיכות מהמאגר הלאומי נשלחו למדינות השונות - כ -90% ממה שהיה זמין בתחילת השנה.

ד"ר רוברט קדלך, סגן שר הבריאות למוכנות ולתגובת שירותי הבריאות, העיד בפני הקונגרס בחודש שעבר שארצות הברית תזדקק לכשלושה מיליארד וחצי מסיכות N-95 כדי לעבור את המגיפה, אבל במאגר היה אז כ-1% בלבד מכמות זו.

"אף פעם אין מספיק כסף"

גרג בורל, מנהל המאגר הלאומי מ-2007 עד פרישתו בתחילת השנה, אמר כי הוא נועד לשמש רק כמלאי לטווח קצר.

"אף פעם אין מספיק כסף כדי שמה שאנחנו רוצים יהיה על המדפים האלו", אמר בורל, שהדגיש כי המאגר משתמש בתקציבו השנתי כדי להיות ערוך לשורת איומים פוטנציאליים. "רוב הזמן, המוצרים הזמינים בחנויות, כמו מסיכות, מספיקים".

הפעם, זה לא עבד. סין, שבה מיוצרת רוב האספקה הרפואית, הגבילה את הייצור לצרכיה הפנימיים בשל השתוללות המגיפה בשטחה. רק בימים האחרונים היא חידשה את יצוא המסיכות המבוקשות.
המומחים חוששים כי בקרוב לא יהיו עוד מכונות הנשמה פנויות בארצות הברית, וכל אחת מהן יכולה להגיע לסכום של 12 אלף דולר.

ביום שליש אמר הבית הלבן כי הוא חילק כמחצית ממכונות ההנשמה שבמאגר שלו, שבתחילת מרץ הגיעו ל-16,660. חלקן נרכשו בתקופה שלאחר פיגועי 11 בספטמבר. 2,425 נוספות היו מקולקלות.
לפי מושל ניו יורק, המדינה תזדקק לכ-40 אלף מכונות כדי להתמודד עם ההתפרצות שכבר מכבידה על בתי החולים.

בינתיים, שירותי הבריאות הפדרליים מורידים את הסטנדרטים לציוד הרפואי, והמליצו לצוותי הרפואה להשתמש במסיכות מאולתרות או בפיסות בד ללא ציוד מתאים. ברחבי ארצות הברית, בתי החולים פנו בתחינה לעזרה מצד מתנדבים היודעים כיצד לתפור.

טראמפ, מצדו, הציע לאמריקנים שאינם יכולים לרכוש מסיכות תקניות לכסות את פניהם עם צעיפים.
"גורמי המקצוע ממליצים במיוחד על צעיף", אמ טראמפ במהלך תדרוך בבית הלבן ביום רביעי." אני חושב, במידה מסוימת, על בסיס הבד - שצעיף זה עדיף. זה טוב יותר, למעשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully