וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיראטיות מודרנית: המרוץ העולמי הפרוע אחרי מסיכות וציוד רפואי

5.4.2020 / 11:15

ארה"ב החרימה מיליוני מסיכות שיועדו לצרפת ולגרמניה, איטליה וספרד מטיסות מטוסים לסין וסן מרינו הקטנה נותרה חסרת אונים אחרי משלוח שנחטף ממנה. מגיפת הקורונה יצרה תחרות עולמית אחרי האספקה הרפואית, וכל מדינה לעצמה

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

סן מרינו הזדקקה למסיכות. מאוד.

המדינה הזעירה, הסמוכה לאחד משני המחוזות באיטליה שנפגעו בצורה הקשה ביותר מנגיף הקורונה, רשמה כבר 11 מקרי מוות עד 17 במרץ - מספר משמעותי, לאור גודלה - 33 אלף תושבים בלבד, ואות מבשר רעות לעתיד. הרשויות עשו העברה בנקאית לספק בשוויץ כדי לממן חצי מיליון מסיכות, שאותן חלקו עם שכניהן באיטליה. יום למחרת, המשאית חזרה ריקה. החברה סירבה לספק את המסיכות. "זה היה לקח מר מאוד", אמר ד"ר גבריאל רינלדי, ראש מערכת הבריאות של סן מרינו.

לא ברור אם ספקית המסיכות, ששמה לא פורסם, סירבה להעביר את המשלוח משום שלקוח אחר הציע יותר כסף. עם זאת, מה שכן ברור הוא שאותה סולידריות עולמית לכאורה בין המדינות הנאבקות במגיפה נמצאת במבחן - אם לא התנפצה לרסיסים כבר - על ידי אינטרסים לאומיים וכלכליים.

נשיא צרפת מקרון בביקור במפעל לייצור מסיכות מגן. רויטרס
צרפת מגבילה את האספקה לשטחה. מקרון בסיור במפעל/רויטרס

בצרפת עלתה הטענה שגורמים אמריקניים פשטו על נמל תעופה בסין כדי להגניב משלוח של מסיכות שהזמינה צרפת. "האמריקנים הגיעו למסלול ההמראה, הוציאו מזומנים ושילמו פי שלושה או ארבעה על ההזמנה שלנו, כך שאנחנו באמת צריכים להילחם", אמר ד"ר ז'אן רוטנה, רופא בחדר החירום במולוז.

שגרירות ארצות הברית בצרפת התעקשה כי שום גורם מטעם הממשל הפדרלי לא רכש מסיכות שיועדו לצרפת, אך טענות דומות נשמעו מצדה של גרמניה.

הממשל המקומי בברלין אמר כי ארצות הברית הסיטה משלוח של 200 אלף מסיכות מתאילנד, שיועד לכוחות המשטרה. שר הפנים של הממשל בברלין, אנדרס ג'יזל, אמר כי המשלוח ככל הנראה הוסט לארצות הברית ב"צעד פיראטי מודרני".

3M, החברה האמריקנית שמייצרת את המסיכות מדגם FFP2, מנועה מלייצא את הציוד הרפואי שלה למדינות אחרת, במסגרת חוק מתקופת מלחמת קוריאה שהפעיל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. הוא הדגיש כי על המדינות השונות בארצות הברית להשיג בעצמן את הציוד הרפואי הדרוש למאבק בווירוס, מה שהוביל למאבק פרוע ביניהן.

עוד בוואלה!

מ"רק שפעת" ל"מלחמת עולם": הזגזוג המסוכן של טראמפ במאבק בקורונה

לכתבה המלאה

צרפת, בינתיים, מגבילה את אספקת המסיכות בתוך שטחה. בליון, בתוך מרכז החלוקה המרכזי בדרום אירופה של חברת אספקת הציוד הרפואי Molnlycke השבדית, מוחזקות מיליוני מסיכות שצרפת מסרבת לייצא.

"אנחנו מכירים בכך שצרפת הטילה איסור על יצוא מסיכות ושהאיסור הזה הוארך", אמרה ג'ני יוהנסון, מנהלת התקשורת בחברה. היא סירבה להגיב על דיווחים שלפיהם צרפת אפשרה בסופו של דבר יצוא של מיליוני מסיכות לספרד ולאיטליה. לדבריה, לא רק צרפת פועלת ככה, אלא גם רוב המדינות שבהן החברה פועלת.

האיחוד האירופי, על 27 חברותיו, בנוי על גבולות ושווקים פתוחים, והוא מנסה לעצור את ההתנהלות האינדיבידואלית של כל מדינה לעצמה.

למחרת הביקורת של שר הבריאות של סן מרינו, שוויץ העבירה תקנה המחייבת חברות לקבל אישור ממשלתי כדי לייצא ציוד מגן רפואי. עם זאת, הנספחת הפוליטית של שוויץ בגוש, לורנזה פסלר, ציינה כי התקנה מחריגה את האיחוד האירופי וכמה מדינות אחרות באירופה, בהן סן מרינו.

בכל מקרה, היא הודתה בבלבול ובמורכבות של המרוץ הפרוע להצטיידות באספקה חיונית כמו מסיכות. "בריסל ניסתה להסדיר זאת", אמרה, אבל מדינות רבות פעלו בדרכן שלהן.

הנציב האחראי על השוק הפנימי של האיחוד האירופי, תיירי ברטון, אמר לעיתון האיטלקי קוריירה דלה סרה כי נרשמה התקדמות ביצוא ציוד רפואי מצרפת, מגרמניה ומכמה מדינות אחרות. בשלב זה, אמר, רק פולין וסלובקיה ממשיכות לאסור, אך "נגיע לפתרון".

קורונה בקליפורניה ארצות הברית, 30 במרץ 2020. AP
שוטרת עם מסיכה בקליפורניה/AP

בינתיים, ספרד ואיטליה, שביחד מהוות כמחצית מסך המתים מנגיף הקורונה ברחבי העולם, מגבילות יותר ויותר את זרם האספקה.

בסוף פברואר, ארבעה ימים אחרי שהתגלה המקרה הראשון של הווירוס בצפון איטליה, ראש הסוכנות להגנה אזרחית אנג'לו בורלי חתם על צו האוסר על ציוד רפואי, אלא אם כן הוא אישר זאת באופן אישית.
בזמן שמספר הנדבקים באיטליה גדל מדי יום בעשרות, ואז במאות, ואז באלפים, מדינות רבות עצרו את היצוא של אספקה רפואית והגבילו אותה לשטחיהן. "היה לנו קשה במיוחד לרכוש אספקה רפואית", אמר אגוסטיני מיוצו, מנהל מחלקת היחסים הבינלאומיים של הסוכנות.

בחודש שעבר, משטרת המכס האיטלקית החרימה כ-800 אלף מסיכות וכפפות חד-פעמיות שהיו אמורות להישלח לשוויץ.

ספרד, מצדה, החלה להוציא שלוש טיסות בשבוע לסין כדי להביא אספקה רפואית והיא כינתה את שוק האספקה הרפואית של סין "מטורף". גם איטליה משתמשת במטוסים צבאיים כדי להביא מסיכות ומכונות הנשמה מסין וממקומות אחרים, כך שהיא מפחיתה את הסיכון שהאספקה לא תגיע ליעדה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך תדריך בבית הלבן בנושא נגיף הקורונה 2 באפריל 2020. רויטרס
שלח את המדינות להשיג ציוד בעצמן. טראמפ/רויטרס

בארצות הברית המצב דומה. לפי הסוכנות לניהול מצבי חירום (FEMA), גם היא מעבירה ציוד כמו מדחומים, כפפות, מסיכות וחלוקים דרך גשר אווירי, במיוחד מאסיה וממרכז אמריקה.

במסצ'וסטס, המושל עשה צעד בלתי-שגרתי כשהשתמש במטוס של קבוצת הפוטבול המקומית ניו אינגלנד פטריוטס. המטוס הפרטי של הקבוצה נחת בבוסטון ביום חמישי, עם יותר ממיליון מסיכות שהביא מסין. הוא הצליח להבטיח את אספקת המסיכות מדגם 95N דרך היצרנים הסינים, אך לא הייתה לו דרך להביאן לארצות הברית ללא עזרה של הקבוצה.

אחרי כמה תקריות שבהן אספקת הציוד נבלמה, כמה מדינות ניסו לפצות על מה שתיארו בתור שגיאות.

בחודש שעבר, שר החוץ של צ'כיה, תומאש פטריצ'ק, התנצל בפני איטליה, ואמר שהיא קיבלה 110 אלף מסיכות ואלפי מסננים כדי לפצות על אלו שנתפסו בטעות בפשיטה על מחסן במדינה. האספקה נתרמה על ידי הצלב האדום הסיני לקהילה הסינית באיטליה, אך הרשויות בצ'כיה טענו בתחילה כי הייתה זו הונאה "לא מוסרית" שנועדה להעלות את המחירים הנגבים מהממשלה בפראג.

בתקרית אחרת, תוניסיה האשימה את איטליה בבלימת משלוח של אלכוהול שנועד ליצור אלכוג'ל לידיים. בהמשך, שר המסחר מוחמד סליני חזר בו. "לא אמרתי איטליה, אמרתי שזה נחטף בלב ים. כל האיחוד האירופי נמצא בהיסטריה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully