וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט לנתניהו: חובה להעדיף חקיקה בכנסת על פני תקנות לשעת חירום

5.4.2020 / 20:06

בתגובה לפניית האגודה לזכויות האזרח אמר היועמ"ש כי במקום שבו ניתן מהותית לקדם חקירה דרך הכנסת - ישנה חובה משפטית לעשות זאת ולהעדיפה על פני התקנת תקנות. באגודה בירכו אך אמרו: "במקרה של התמשכות הליכי החקיקה, אין לאפשר לממשלה לעקוף את הכנסת"

צילום: לע"מ, עריכה: שאול אדם

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, השיב היום (ראשון) לפניית האגודה לזכויות האזרח, שטענה כי מרגע שישנה אפשרות לקדם חקיקה באמצעות הכנסת, אין להשתמש בסמכות הממשלה להוציא לפועל מהלכים באמצעות תקנות לשעת חירום. במסגרת משבר הקורונה העבירה הממשלה בשבועות האחרונים עשרות תקנות כאלה.

היועמ"ש השיב לאנשי האגודה כי העביר בימים האחרונים חוות דעת לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר המשפטים אמיר אוחנה, לפיה במקום שבו ניתן מבחינה מהותית לקדם חקיקה דרך הכנסת, קמה חובה משפטית לעשות זאת, ולהעדיף את המסלול הזה על פני התקנת תקנות לשעת חירום על ידי הממשלה. "עוד הובהר כי קיומו של צורך חיוני ומידי, שלא מאפשר המתנה להשלמת הליך החקיקה, וכן התארכות הליכי החקיקה - עשויים להצדיק בנסיבות מסוימות התקנת תקנות שעת חירום, אך זאת רק במקביל להמשך קידומה של חקיקה רגילה בכנסת".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט בישיבת הממשלה, 8 בספטמבר 2019. AP
"תקנות שעת חירום - רק במקביל לקידום חקיקה רגילה בכנסת". מנדלבליט/AP

עוד נאמר במכתב כי אנשי מחלקת ייעוץ וחקיקה של היועמ"ש מלווים באופן צמוד את הממשלה, וכי כל טיוטה של תקנות לשעת חירום נבחנת הן על ידי הצוות שמלווה את המשרד הממשלתי הרלוונטי, והן על ידי צוות במחלקה למשפט ציבורי-חוקתי, בראשות המשנה ליועמ"ש רז נזרי. "רק לאחר שמתברר כי קיימת סמכות להתקנת התקנות לפי תכליתן, וכן שלא ניתן להשיג את התוצאה הנדרשת לשם התמודדות מידית עם מצב חירום בדין הקיים או בחקיקה חדשה של הכנסת, נבחנת ההצעה לגופה".

האגודה לזכויות האזרח ברכה על עמדת היועץ המשפטי לממשלה, לפיה אסור לממשלה לעשות שימוש בתקנות שעת חירום כשניתן לקדם הליכי חקיקה בכנסת. יחד עם זאת, מסרה כי "במקרה של התמשכות הליכי החקיקה, כשהכנסת מביעה התנגדות או הסתייגות מהצעת החוק, אין לאפשר לממשלה לעקוף את הכנסת ולהתקין תקנות שעת חירום".

עוד בוואלה!

משבר הקורונה מחייב את בג"ץ להתגבר על פחדנותו ולהכריע בכשירות נתניהו

לכתבה המלאה
דיון במליאת הכנסת, 17 במרץ 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
"ההצעה תיבחן רק אם לא ניתן להשיג את התוצאה בחקיקה"/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

הבוקר עתרו לבג"ץ מרכז עדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, והרשימה המשותפת בדרישה למנוע את המשך השימוש בתקנות לשעת חירום במקום הליכי חקיקה רגילים של הכנסת. בעתירה נטען כי התקנת התקנות חורגת מסמכות הממשלה כפי שהיא מוגדרת בחוק יסוד: הממשלה, ופוגעות באופן חמור בעיקרון הפרדת הרשויות ובשלטון החוק.

(עדכון ראשון: 18:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully