וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האח הגדול: רוסיה מתכננת מערכת מעקב עצומה אחרי חולי קורונה

שימוש במידע סלולרי, תכנות לזיהוי פנים וסריקות קודים הם חלק מהמנגנון הנבנה במדינה. הרשויות טוענות שזה הכרחי למאבק בנגיף, אך באופוזיציה חוששים שגם אחרי המגיפה, המעקב אחרי האזרחים יישאר על כנו

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

רוסיה מתכננת להפעיל אמצעי מעקב חדשים ונרחבים על מנת לאכוף את הוראות הסגר שהוטלו בבירה מוסקבה, בסנט פטרסבורג ובערים אחרות לטובת המאבק בנגיף הקורונה.

בעוד שהפרטים על מערכת המעקב החדשה טרם אומתו, הצהרות רשמיות ותכניות שהודלפו מצביעות על כך שהיא תכלול שימוש באפליקציות שעוקבות אחרי מיקום המשתמשים, מצלמות אבטחה, תכנות לזיהוי פנים, סריקת קודים, מידע סלולרי ורישומי כרטיסי אשראי. כך יוכלו הרשויות לדעת מי מפר את מגבלות התנועה, שמאפשרות יציאה מהבית רק עבור טיפול רפואי, רכישת מזון ותרופות או נסיעה לעבודה מורשית. חלקים מהתכנית עשויים לצאת לדרך בימים הקרובים.

בעוד שנותרו שאלות לגבי ישימות הטכנולוגיה החדשה, באופוזיציה מזהירים כי הממשלה מניחה את התשתית ל"סייבר גולאג", שתישאר על כנה גם אחרי המשבר הנוכחי. ביום חמישי חתם ראש העיר סרגיי סוביאנין על תקנות שיאפשרו לרשויות לזהות ולקנוס את מי שיצא מהבית ללא אישור. המתנגדים חוששים שזה יעניק לממשל סמכויות מסוכנות.

"אין ודאות לכך שמערכת הפיקוח אחרי תושבי מוסקבה תבוטל אי-פעם", אמר מקסים קרוגלוב, חבר באופוזיציה במועצת העיר. מתנגדי הקרמלין טוענים שהממשלה מסתירה את המצב האמיתי, החמור יותר מהנתונים הרשמיים.

אלכסנדר איזוונין, מהחברה להגנת האינטרנט, אמר כי חלקים רבים מהמערכת יהיו קשים לישום ובלתי-חוקתיים. יותר חשוב, הוא אמר, הם עשויים ליצור זעם בקרב האזרחים.

"אני לא חושב שהתרחיש הסיני אפשרי", אמר, כשהתייחס למערכת המעקב העצומה של סין. "אנשים יגיבו רע מאוד לזה. הם ימצאו דרך לחבל בה".

רופאים, עם ציוד מגן מפני נגיף הקורונה, בבית חולים במוסקבה, רוסיה, 3 באפריל 2020. AP
רופאים, עם ציוד מגן בבית חולים במוסקבה, שישי/AP

ניסיון אחד כבר נכשל: אפליקציה שנועדה לפקח על תנועות החולים בקורונה במוסקבה שוחררה להורדה, והוסרה במהירות. אדוראד לישנקו, ראש מחלקת המידע הדיגיטלי בעיריית מוסקבה, אמר כי זו הייתה "גרסת ניסוי" ששוחררה עבור פידבקים מקצועיים. לדבריו, היא תשוחרר מחדש, ומי שיתנגד להתקנתה של האפליקציה המבקשת גישה למיקום המשתמש, המצלמה, הטלפון ומידע אחר, יוכל לקבל מכשיר חלופי במקום.

לדבריו, מוסקבה מתכננת גם להשיק קודי QR שידרשו מהתושבים להירשם ברשת בכל פעם שהם רוצים לצאת מהבית. הקודים ייבדקו על ידי שוטרים או על ידי גורמים אחרים בעלי גישה למאגר המידע, אך המערכת הזו טרם נחשפה, בשלל החששות מפני היכולת לאכוף אותו והמחסור בהוראה רשמית של ראש העיר.

עוד בוואלה!

עיירת המבצר הספרדית שהצליחה לבלום את הקורונה

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מבקר בבית חולים באזור מוסקבה שבו מאושפזים חולי קורונה, 24 במרץ 2020. רויטרס
עוקב מקרוב אחרי האזרחים. פוטין בסיור בבית חולים, בחודש שעבר/רויטרס

ביום חמישי האחרון הורה הנשיא ולדימיר פוטין לתושבים להמשיך להישאר בבתיהם עד לסוף החודש, אך בשלב זה הסגר במוסקבה לא נאכף משמעותית. עם זאת, זה עשוי להשתנות בקרוב, עם השקת מערכת המעקב החדשה וסיורים של שוטרים ברחובות.

גם משרד התקשורת של רוסיה אמר כי הוא מתכנן להשתמש במידע של משתמשי הטלפונים הסלולריים כדי לאכוף את משטר הבידוד. בפעם הראשון שאדם יצא מהבית הוא יקבל מסרון, ואם זה יחזור על עצמו, המידע יועבר לרשויות אכיפת החוק.

המהלך של רוסיה לחזק את אמצעי המעקב אחרי אזרחיה דומה לאלו שנעשו במדינות אחרות. ביום חמישי, ארגון זכויות האדם "רוסקומסבובודה" פרסם מפה אינטראקטיבית שמתעדת את "הפרות הזכויות הדיגיטליות" ברחבי העולם שנעשו בשם המאבק בנגיף הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully