וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיירת המבצר הספרדית שהצליחה לבלום את הקורונה

בדרום המדינה, שוכנת זהרה דה לה סיירה הקטנה. כמו במאות השנים האחרונות, היא נמצאת תחת מצור, אך כזה שנועד להגן עליה מפני הווירוס. בעוד שהמדינה לא מפסיקה לספור גופות, בקרב 1,400 תושביה לא נרשם ולו מקרה אחד

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

העיירה המבוצרת זהרה דלה סיירה שבדרום ספרד הצליחה להדוף לאורך ההיסטוריה אויבים שונים. המורים והנוצרים נלחמו עליה בתקופת ימי הביניים, והיא נבזזה על ידי הצרפתים ב-1812. כיום, גובהה הרב הפך לנכס יקר ערך פעם נוספת.

ב-14 במרץ, היא ניתקה את עצמה מהעולם החיצון כדי לבלום את התפשטות נגיף הקורונה. ראש העיר, סנטיאגו גלבן בן ה-40, החליט לחסום את כל חמש הכניסות לעיירה פרט לאחת. הוא עשה זאת ביום שבו הכריזה המדינה על "מצב התרעה", ומאז, נרשמו יותר ממאה אלף נדבקים ועשרת אלפים מתים בספרד. בזהרה, שבה חיים 1,400 תושבים, לא נרשם מקרה אחד.

"עברו יותר משבועיים, ואני חושב שזה סימן טוב", אמר ראש העיר לרשת CNN. התושבים בעיירה, במיוחד המבוגרים שבהם, תומכים נחרצות במהלך. כמעט רבע מהתושבים בני יותר מ-65, ובבית אבות מקומי שוכנים יותר מ-30 דיירים. בכמה עיירות וכפרים סמוכים נרשמו כמה נדבקים ומתים מהנגיף.

העיירה, שנמצאת במרחק של שעה נסיעה מהעיר סביליה, פופולרית בקרב תיירים. בימים הראשונים, סיפר ראש העיירה, תיירים מצרפת ומגרמניה שלא היו מודיעים למגבלות המקומיות נדחו בכניסה לעיירה.

העיירה זהרה דלה סיירה, ספרד, 2014. רויטרס
שרדה את נפוליאון. העיירה זהרה דלה סיירה/רויטרס

המחסום שבכביש הגישה שעדיין נותר פתוח מאוייש על ידי שוטר אחד. שני אנשים בלבוש מגן, שבדרך כלל משמש לריסוס עצי זית, שוטפים את כלי הרכב, שגם צמיגיהם מחוטים.

"אין שום מכונית שעוברת דרך המחסום הזה שאינה עוברת חיטוי", אמר גלבן. הוא הודה כי יעילותם של המקרים האלו היא בין 20% ל-80%, אבל לדבריו זה נועד להרגיע. "הצלחנו לתת שלווה לשכנים שלנו", אמר. "הם יודעים ששום אדם 'לא מזוהה' לא נכנס".

צעדי חיטוי דומים נעשים בתוך העיירה עצמה. בכל יום שני וחמישי, בשעה 17:30, קבוצה של כעשרה אנשים יוצאים לרחובות כדי לטהר את העיירה. "כל הרחובות, הכיכרות ומחוץ לבתים", אמר גלבן.

עוד בוואלה!

בתי האבות בספרד ננטשים בשל הקורונה, והדיירים נותרים למות

לכתבה המלאה

כדי להפחית את מספר האנשים שברחובות, חנות מקומית משלמת לשתי נשים כדי שאלו יעשו משלוחי מזון ותרופות לתושבים, במיוחד עבור מי שחשוף ביותר לנגיף. הן עובדות במשך 11 שעות ביום, וספר ההזמנות שלהן גדל.

אחת מהן, אוקסי רסקון, בת 48, אמרה כי שיתוף הפעולה מצד התושבים הוא נפלא.

"הם שמחים מאוד, מכיוון שהם לא צריכים לצאת, הם מרגישים מוגנים ומרגישים בטוחים", אמרה. היא גם גאה בתגובה המהירה של העיירה. "הם נקטו את האמצעים הנכונים ברגע הנכון, ועכשיו אנו רואים את התוצאות", אמרה בשיחת טלפון עם CNN.

מלבד ארגון שירות המשלוחים, ארגון הנשים המקומי דואג לקשישים שאינם יכולים לבשל לעצמם, כשהוא מותיר מזון בפתח הבתים שלהם ועושה עבורם תיקוני בית בסיסיים. בנוסף לכך, נוצר דף פייסבוק עבור תושבים מבוגרים הרוצים לפרסם את התמונות הישנות שלהם.

לואיסה רואיס לונה, שהחלה ביוזמה, אמרה שזו "דרך נחמדה עבור תושבי זהרה שגרים בחו"ל לשמור קשר, מלבד מהעלאת זיכורונות".

העיירה גם הצטיידה בשתי מכוניות עם מוסיקה ואורות, "כדי שילדים יוכלו להגיע למרפסותיהם וליהנות מהן", אמר ראש העיירה.

עזרה לעסקים עצמאיים

הכלכלה של מאות עיירות קטנות בספרד, כמו זהרה, מבוסס על עסקים משפחתיים, ועצמאיים. לכן, מועצת העיירה הכניסה יד עמוק לכיס כדי לכסות את עלויות החשמל, המים והמסים עבור עסקים מקומיים בזמן מצב החירום הלאומי. אחרת, ברים ומסעדות הנשענים על תיירות - יש 19 כאלו בעיירה - היו מתרסקים.

עבור גלבן, מדובר ביותר מסיוע כספי, אלא שימור הקהילה. אביו נולד בעיירה. עם זאת, גם הוא יודע שבסופו של דבר זהרה תצטרך עזרה ממדריד או מהממשלה האזורית אם הסגר הארצי יימשך.

"נצטרך סוג של חמצן כספי אם זה יימשך," אמר. כמו מיליוני ספרדים אחרים, הוא בוחן את העדכונים היומיים של משרד הבריאות על הנגיף, כשהוא מקווה שכמו במאות השנים האחרונות, גם המצור הזה יחלוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully