וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין מלחמה לוויתור: ההחלטה המייסרת של הרופאים בספרד

3.4.2020 / 22:33

עם יותר מ-10,000 מתים מנגיף הקורונה, וכ-117 אלף חולים - צוותי הרפואה במדינה נאלצים לקבל החלטות קשות ולקבוע מי יחיה ומי ימות. בתי החולים, שאין להם די משאבים לכל החולים, הונחו לא לטפל במי שסיכויים לשרוד הוא נמוך - והקשישים מופקרים למוות. "זה פשוט אכזרי"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

ראקל פרננדז התבוננה בעובדי בית הקברות מורידים את הארון של סבתה לתוך האדמה, ומניחים אותו ליד ארונו של סבה שנקבר רק שלושה ימים קודם לכן. השניים, אוסביו ורוזליה, בני 86 במותם, נמנים בין יותר מעשרת אלפים המתים מנגיף הקורונה בספרד.

כמו אלפי קשישים אחרים במדינה, מותם של השניים ממחיש את המציאות האפלה ביותר של המשבר: רופאים בבתי החולים העמוסים שנמצאים במחסור של ציוד וכוח אדם, נאלצים לקבל החלטות קשות יותר ויותר. בזמן המוגבל שיש להם, שאינו מספיק כדי להעניק טיפול לכל החולים, הם נאלצים לבחור מי יקבל סיוע ומי לא - ונראה כי הגיל קובע יותר מתמיד.

"בגלל היעדר משאבים במדינה, הם לא חיברו חולה בן 86 למכונת הנשמה. זה פשוט כל כך אכזרי", אמרה פרננדז. "סבא וסבתא שלי נלחמו כל חייהם כדי להיות מאושרים, ולחזק את כוחם כדי שיוכלו להזדקן בכבוד. הרגע הזה כואב מאוד, קשה לנו להתמודד איתו".

בנם של אוסביו ורוזליה שמתו מקורונה עומד מול קברם בזארזה דה טאג'ו, מרכז ספרד. 1 באפריל, 2020.. AP
בנם של אוסביו ורוזליה, נפרד מהוריו בבית הקברות/AP

סביה של פרננדז חוו תסמינים לאחר ששהו בביתם במשך כמה ימים, בהמלצת גורמי הבריאות בספרד. ב-25 במרץ, לאחר שכבר השתעלו וקדחו מחום, בנם מיהר להביא אותם לבית חולים בטורחון, שנמצאת ממזרח לבירה מדריד. יומיים לאחר מכן, מת אוסביו מאי ספיקה נשימתית לאחר שנמצא חיובי לנגיף. מותה של רוזליה נקבע 48 שעות לאחר מכן, אך תוצאות בדיקות הקורונה שלה לא סיפקו תשובה חד משמעית.

פרננדז אמרה כי סבה וסבתה לא הועברו למחלקה לטיפול נמרץ, בשונה מחולים אחרים. היא הסבירה כי סבתה רוזליה סבלה ממחלת לב, אך שמצבה הבריאותי היה מצוין, וצוותי הרפואה היו צריכים לתת לה סיכוי ולהילחם על חייה. "אני מבינה שאם הבחירה היא בין אדם בן 30 לבין סבי או סבתי, הם יבחרו בחולה הצעיר, אבל אם זה היה קורה בכל תקופה אחרת, במערכת הבריאות שטוענת שהיא בין הטובות בעולם - זה לא היה קורה", ציינה פרננדז.

עוד בוואלה!

רופאים בצרפת עוררו סערה אחרי שקראו לבחון חיסונים לקורונה באפריקה

לכתבה המלאה
בדיקת ארונות קבורה של מתים מקורונה בחניה של מכון לוויות בברצלונה, ספרד. 2 באפריל, 2020. רויטרס
ארונות קבורה נבדקים בחנייה של בית לוויות בברצלונה, אתמול/רויטרס

עד כה נמצאו 117,710 נדבקים בנגיף ברחבי ספרד, שנמצאת במקום השני במספר החולים אחרי איטליה, בה זוהו 119,827 מקרי הידבקות. ההחלטות המייסרות של צוותי הרפואה, שנאלצים לבחור אם חולה יחיה או ימות, מתקבלות בעיקר במוקדי ההתפרצות במדינה - מדריד וצפון-מזרח קטלוניה.

שר הבריאות, סלבדור אילה, אמר כי הטיפול "מבוסס על פרופיל המקרה של כל חולה, ולא על הגיל". עם זאת, לפני כשבועיים, עובדים בבתי החולים במדריד סיפרו לסוכנות הידיעות אי-פי, כי חולים מעל גיל 80 לא קיבלו עדיפות למיטות לטיפול נמרץ, בגלל סיכויים הנמוך לשרוד את המחלה. ביום רביעי האחרון, צוותי הרפואה בקטלוניה אף קיבלו הנחיה מגורמי הבריאות לפיה יש להשקיע משאבים בחולים שיכולים להפיק מכך תועלת רבה, כמו מספר השנים שניתן להציל, ולהימנע מאשפוז חולים עם סיכויי הישרדות מועטים.

מנהל מערכת החירום הרפואית בקטלוניה, ד"ר חווייר ג'ימנס פברגס, הוא זה שהפיץ את ההנחיות. בשיחה עם אי-פי אמר כי הגיל הוא רק אחד מבין הגורמים המשפיעים על ההחלטות. לדבריו, ההנחיות נשענות על פרקטיקות אתיות המופעלות במשבר זה, "לאור המספר הגבוה של חולים הסובלים מאי ספיקה נשימתית".

בית חולים זמני לחולי קורונה במדריד, ספרד. 2 באפריל 2020. רויטרס
"עם משאבים מוגבלים צריך לתעדף את החולים". בית חולים זמני לחולי קורונה בספרד/רויטרס

באזורים הקשים בספרד ובצרפת, חולים מאושפזים "רק כאשר יש סיכוי להציל אותם", אמר מארק בורקוין, מהתאחדות בתי החולים בצרפת. לעומת זאת, גורמי הבריאות בגרמניה פרסמו הנחיות לפיהן הגיל לבדו לא אמור להיות הגורם המכריע בסוגיות אלה. אם המטופל צריך לעבור לטיפול נמרץ כדי לשרוד - יש להעבירו. המומחים בגרמניה אמרו כי על בתי חולים לחשב כמה זמן החולה עשוי להזדקק למיטה או למכונת הנשמה, וכמה חיים ניתן להציל בזמן זה, ולפי משוואה זו לעשות את ההחלטה.

צוותי הרפואה בספרד טוענים כי הם מציעים את הטיפול הטוב ביותר האפשרי לכל חולה. הם הציגו תמונת מצב קשה, ואמרו כי המחסור במכונות ההנשמה ובמיטות במחלקה לטיפול נמרץ, לצד הביקוש המוגבר, הם שאילצו אותם לקבוע מי יקבל טיפול ומי לא.

ד"ר אולגה מדיאנו, רופאה בספרד, הדגישה כי לא מדובר רק בהצלת הצעירים ביותר. "צריך תמיד להחליט מה תקרת הטיפול בחולה. אנו לא רוצים להעביר את החולים טיפול, אם בסופו של דבר לא יהיה להם טוב", אמרה. "יש טיפולים שחולה בן 95 לא יוכל לעמוד בהם".

היא תיארה את המצב הנוכחי כיוצא דופן ואמרה כי "עם משאבים מוגבלים ביותר ומספר מצומצם של מכונות הנשמה ומחלקות לטיפול נמרץ - צריך לתעדף ולראות אילו חולים ירוויחו הכי הרבה מטיפולים מסוימים". לדבריה של ד"ר מדיאנו, כל בית חולים בספרד עושה זאת. "אנחנו ככל הנראה מגבילים יותר במתן גישה לטיפול נמרץ מאשר בעבר, אך זאת משום שחסרות לנו מיטות".

רופאה בבית החולים חולים סברו אוצ'או מוחאת כפיים לעובדי שירותי הבריאות תוך כדי בכי, בלגאנס, ליד מדריד, ספרד. 1 באפריל, 2020. רויטרס
"יש טיפולים שבן 95 לא יוכל לעמוד בהם". רופאה בספרד מוחאת כפיים לעובדי הבריאות תוך כדי בכי/רויטרס

מערכת הבריאות הציבורית בספרד ידועה ביעילותה ובטיפול האוניברסלי שהיא מעניקה לחולים, אך בעשור האחרון תקציביה קוצצו באופן משמעותי. בשנת 2017, היו בספרד 9.7 מיטות אשפוז בטיפול נמרץ לכל מאה אלף תושבים בממוצע. זאת, לעומת הנתון הגבוה כמעט פי ארבעה בגרמניה בשנה זו - 33.9. לצורך השוואה נוספת, בארצות הברית הנתון היה 25.8 מיטות לכל מאה אלף תושבים בשנת 2018.

גורמי הבריאות במדינה טענו כי נראה שהתפשטות הקורונה מתייצבת, וכי קיימת האטה קבועה בקצב הגידול במקרי ההידבקות החדשים. ככל הנראה, הדבר נובע מהסגר שהוטל בספרד למשך יותר משבועיים, כחלק מההנחיות במצב החירום הלאומי. כמו כן, בתי החולים מיהרו להגדיל את הקיבולת ומספר המיטות בטיפול הנמרץ שילש את עצמו במדריד ובקטלוניה.

עם ההאטה בקצב ההדבקה, יש סיבה נוספת לתקווה בספרד - מספר המחלימים בה הוא השני הגבוה בעולם. יותר מ-26 אלף מהנדבקים החלימו לחלוטין מהנגיף, כשהמדינה היחידה שרשמה מספר מחלימים גבוה יותר היא סין עם 76 אלף.

(עדכון ראשון: 21:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully