וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסעדות ואולמות אירועים מחוץ להקלות הכלכליות: "ביזיון והלם מוחלט"

31.3.2020 / 10:55

התכנית הממשלתית לסיוע למשק בעקבות משבר הקורונה כוללת תמיכה בעסקים עם מחזור של עד מיליון וחצי שקלים - מה שיותיר את המסעדות והאולמות ללא תמיכה. "התכנית חסרת רגישות, כמו בדיחה של המדינה", מחה אחד מבעלי העסקים. משרד האוצר: "המדינה לא תוכל לעזור לכולם"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

כבר יותר משבוע מדבר ראש הממשלה בנימין נתניהו על תכנית כלכלית גדולה שתסייע למגזר העסקי להתאושש מההנחיות של משרד הבריאות עקב משבר הקורונה, אלא שפרסום תכנית זאת עדיין מתעכב. מפרטיה, שנחשפו על ידי בכירי האוצר ושרים שונים, עולה כי קבוצות רבות של אנשי עסקים כמו מסעדנים ובעלי אולמות אירועים נשארו מחוץ למתווה - שכן מחזור העסקים שלהם גדול מהפרמטרים שהוצגו בתנאים לקבלת מענקים.

בנוסף לכך, אותם מסעדנים ובעלי אולמות אירועים כבר אומרים כי לא שילמו את המע"מ שנדחה רק ל-26 במרץ, ולמעשה המדינה "מחייבת אותם להיות עבריינים" - כי אין להם דרך לשלם את התשלום. ראש רשות המסים, ערן יעקב, אמר לפני יומיים בוועדת הכנסת כי דחיית תשלום המע"מ לחודש הבא תבחן בשבועות הקרובים, וזאת למרות שהדבר מביא לאי ודאות בקרב בעלי עסקים, אשר מבקשים להיערך לקראת התשלום.

נכון לעכשיו מדיניות משרד האוצר בגיבוש התכנית הכלכלית מתמקדת בכך שהעזרה והמענקים הראשונים ינתנו בעיקר לבעלי העסקים הקטנים - ורק אחר כך תיבחן אפשרות לסייע לעסקים בינוניים וגדולים. הממונה על התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, אף אמר היום בוועדת הכספים כי "המדינה לא תוכל לתפור הכול ולעזור לכולם".

בית קפה בתל אביב פתוח למרות ההנחיה להשבתה למניעת התפשטות נגיף הקורונה. ראובן קסטרו
"כמו להצמיד כדור ברזל לרגל במדרון, בדרך להתרסקות כלכלית"/ראובן קסטרו

שר האוצר משה כחלון הציג אמש את עיקרי התוכנית הכלכלית שמשרדו עבד עליה מול ראש הממשלה בנימין נתניהו, המוערכת בכ-80 מיליארד שקלים למשק. עיקר התזרים התקציבי שעומד בבסיסה הוא קרן בגודל שלושה מיליארד שקלים לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה, הנותן מענק סיוע לעסקים בממוצע עד 7,000 שקלים בשתי פעימות.

בתחילה הקריטריון לקבלת המענק לעסק היה מחזור של עד 1.5 מיליון שקלים, אך כעת אומרים באוצר שקריטריון זה ירד והמענק פתוח לכל העסקים. אולם, לא נראה כי סכום זה יכול לסייע לעסקים עם מחזורים גדולים יותר כבנוניים וגדולים. מעבר לכך, התכנית מציעה קרן נוספת עם מענקים שינתנו בתום המשבר כמודל העסקה, כאשר היא מותאמת בעיקר לסייע לעסקים קטנים ופחות לבינוניים וגדולים, במקביל להנחה בארנונה ודחיית תשלומי מס.

אביבי שיזרי, הבעלים של אולם אירועים "ארבע עונות" בדרום הארץ, אמר לוואלה! NEWS כי "המענקים שמדברים עליהם הם לעסקים שהמחזורים שלהם מוערכים במיליון וחצי שקל - לא קיים אולם אירועים כזה. מדובר בהכנסה של 120 אלף שקלים בחודש - אנחנו באירוע אחד מכניסים בממוצע מאה אלף שקלים. איך נותנים הטבה שכזו ולא מכלילים אותנו בה? שלא לדבר על כך, שיש עסקים שמאפשרים להם לשלם את המע"מ ב-27 באפריל ולנו לא. למה? האם יש לנו דם שונה? האם אנחנו לא משלמים מסים כמוהם, מאיפה האפליה הזאת מגיעה, זה לא נתפס. אנחנו כבר שבועיים וחצי זועקים ומתחננים לדחות את המע"מ או לפחות לשלם אותו בפרישת תשלומים, הם דחו את המע"מ באדיבותם ל-26 במרץ".

עוד בוואלה!

מסתמן: הממשלה תאשר תכנית סיוע כלכלי למשק בהיקף של 80 מיליארד שקל

לכתבה המלאה

לדבריו, עסקים ובעלי אולמות רבים החליטו לא לשלם את המע"מ במחאה על המצב. "אנחנו כבר שלושה ימים מתנהגים כעבריינים שלא משלמים את המע"מ, ביקשנו רק דחייה", סיפר. "מדובר בכסף שגבינו מלקוחות בחודש פברואר, אך במרץ נפלו לנו במחזור מיליוני שקלים והעסק שלנו נסגר באופן טוטאלי. זה לא עסק שליחויות - זה 100% הפסקת פעילות. מנעת ממני הכנסות? אז איך אתה רוצה שאשלם הכול כרגיל, שלא לדבר על כל הספקים שקיבלו צ'קים שוטף 30-60? יש לי מספיק צרות בצד הכלכלי מול עובדים, ספקים וכו'. עכשיו אני צריך להתמודד מול המדינה?".

שיזרי קרא למדינה להעניק הקלות לבעלי העסקים, ומתח ביקורת על הסיוע הכלכלי המסתמן. "התכנית הזאת כפי שהיא מוצגת כרגע היא ביזיון, בדיחה, חוסר רגישות", אמר. "כל השנה אנחנו משלמים מסים ועכשיו מתעלמים מאיתנו. איך אתם מעיזים להשאיר את המע"מ ל-26 במרץ, מאיפה אני אביא את הכסף? תדחו את זה, תגידו: תשלמו בתשלומים. כל מה שקשור לתשלום למוסדות לרשויות צריך לדחות, מע"מ, מס הכנסה, ביטוח לאומי, חשמל וכדומה. כבר שבועיים וחצי מדברים על ביטול הארנונה. למה לא עושים? למה רק מדברים?".

"אומרים לנו: תוציאו את עצמכם מהברוך הזה"

ניר שוחט הוא הבעלים של מסעדת "סושימטו" בשדרות, המעסיק 50 עובדים - בהם 42 הוצאו לחל"ת. "העסק מוגדר כעסק בינוני, ולמרות כל הסיפור הזה אנחנו שוב פעם מוצאים את עצמנו לבד", תיאר. "זאת תקופה שלא צריך להילחם ולמרוד, צריך שיתוף פעולה בין האזרח לממסד כדי שלא נגיע למצב של אנרכיה, אבל זה מתחיל איפשהו".

לדבריו, במקום להרגיע את המשק, את העצמאים שממילא מרגישים כפרה חולבת, שוב מדברים על תכנית כלכלית שלמעשה לא כוללת אותם. "אנחנו צריכים לשאת בנטל, לשקם את המדינה, נותנים לנו הלוואות בתנאים של ערבות מדינה, ואומרים לכו: תתמודדו עם זה, תוציאו את עצמכם מהברוך הזה. אני נחשב לעסק בינוני ועל פי פרטי התוכנית אני לא מקבל כלום ממנה, אני עכשיו מתמודד לבד בלי סיוע, מה המדינה חושבת לעצמה? שאחרי המשבר הזה כל המובטלים יחזור לעבודה? יש כרגע אפס תזרים, ובמאי-יוני נחזור לשגרה אבל לא יהיה לאן להחזיר אותם".

"מדברים הרבה זמן על תכנית כלכלית לסיוע לעסקים, אבל איך זה ייתכן שאנחנו מחוץ לתוכנית הזאת?", תהה. "התנאים אומרים שרק עסק עם מיליון וחצי יקבל מענק, רק מי שיש לו מחזור חודשי של 150 אלף שקלים יקבל הבטחת הכנסה של 6,000 שקלים בחודש, שזה כאילו מקביל לדמי אבטלה, זה לא מסתדר. עצמאי צריך לשלם שכירות, ארנונה, הוצאות שוטפות - שלבדם יגיעו ל-6,000 שקלים. זה כמו להצמיד כדור ברזל לרגל במדרון בדרך להתרסקות כלכלית, אנחנו צריכים עכשיו סיוע וכל הסיפור הזה של הקורונה זה לא רק להציל את חיי האדם, זה גם להציל את המשק תוך כדי".

מקומות בילוי בתל אביב סגורים בעקבות הנחיה להשבתה למניעת התפשטות נגיף הקורונה בישראל, מרץ 2020. ראובן קסטרו
"צריכים גשר יציב שייקח אותנו מעבר למשבר"/ראובן קסטרו

גם תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד" שנמצא בקשר מול בכירי האוצר, מבין שכרגע הם לא נמצאים בטוח הפיצויים שהמדינה מעניקה. "ההגדרה של התכנית היא עד מיליון וחצי שקלים מחזור ומדובר בעסקים קטנים וזעירים. אנחנו צריכים התייחסות לתעשייה ולשאר מגזר העסקים בקנה המידה הזה שאלו עיקר העסקים", אמר מור. "חשוב לציין ולהגיד שהתעשייה נכנסה למשבר הזה בנקודה מאוד בעייתית, אף אחד לא צפה את זה, אבל אנחנו כבר שנים נאבקים ונאנקים נגד העול והרשויות והממשלה. התחום שלנו לא ערוך, להרבה עסקים אין מצבורים לשרוד תקופות ארוכות עם רזרבות. רוב העסקים בשנים האחרונות נאחזים במחזור, ולהרבה נגמר צינור החמצן לנשום".

בעקבות הדברים, בעלי עסקים רבים יצאו למפגן מחאה מתל אביב לכנסת במחאה על מצבם. "למיליונים בישראל נגמר החמצן בכל רגע שעובר ועולם התרבות והאירועים נמצא במצב של 100 אחוזי אבטלה כבר מלפני שלושה שבועות", אמר יוני פיינגולד, יו"ר איגוד האמרגנים ומפיקי הבמה בישראל. "המדינה חייבת להתערב ולתת מענקי חילוץ והצלה כדי להציל את עולם התרבות והאירועים בפרט והמשק הישראלי בכלל". עולם התרבות והאירועים מונה כ-150 אלף עובדים וצפוי עד לסוף אפריל לספוג הפסדים בהיקף של מיליארד שקלים.

מחאת העצמאים בדרך לכנסת 30 במרץ 2020. -, אתר רשמי
בדרך להפגנה מול הכנסת. מחאת העצמאיים, היום/אתר רשמי, -

סקר שערכה העמותה בראשותו של מור הראה כי מרבית הרזרבות של העסקים לא יספיקו להישרדותם: 30% מהמעסיקים יחזיקו עד חודש, 50% בין חודש לחודשיים - ומעל חודשיים נראה כבר קריסה מלאה של 90% מהתעשייה. "אנחנו קוראים לשר האוצר, ראש הממשלה, שר הכלכלה - לקחת מנהיגות ממשלתית ולהוביל את המשבר. צריך לשפוך כסף לתעשייה, צריך גשר יציב שייקח אותנו מעבר למשבר. ככל שיושקעו כספים בתעשייה, כך החזר הכספים למשק במיסים יהיה קצר ויעיל יותר".

דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, מתח גם הוא ביקורת על השלכות התכנית. "אני חושב שזאת טעות לא לכלול את כל המגזר העסקי בנוסחה שמעניקה אוויר לנשימה. עסקים שייסגרו לא יקומו. מהדיונים עולה הרושם כי הכיוון המסתמן הוא לעזור לשכבות החלשות במגזר העסקי, ואני חושב שזו טעות", אמר אמיתי. "אני חושב שיש מספיק אמצעים וכלים ותקציב על מנת לשמור את כל העסקים מעל המים, נושמים" .

מתחם הקניות "מול החוף וילג" בחדרה. 26 במרץ 2020. ללא שם, שלומי גבאי
"עסקים שייסגרו לא יקומו"/שלומי גבאי, ללא שם

הממונה על אגף התקציבים באוצר התייחס היום בוועדת הכספים לתכנית הכלכלית, ואמר כי מטרתה היא להביא להמשכיות עסקית. "יש מנעד של כלים לצורך צליחת המשבר. אני יודע שלא נעים לשמוע, ולא תמיד מתכתב עם הציפיות - המדינה לא תוכל לפתור הכול ולעזור לכולם. היא תוכל לעשות הרבה, אך יש להבין שזה משבר שלא נראה כמותו. לכן צריך להבין שיהיו עסקים שלא יצלחו אותו, גם במשברים הקודמים היו. לא יכול להיות שהכול יקרוס", אמר מרידור. "הצורך עכשיו הוא לגשר תזרימית על הפער שנוצר, ואני מקווה שאחרי פסח נתחיל לצאת החוצה ונראה יותר ויותר מהמשק נכנס לעבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully