וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילו התקהלויות ייאסרו ומי זכאי למענק? המדריך לצעדי הקורונה החדשים

מגבלות התנועה החדשות יחמירו אף יותר את האיסורים במרחב הציבורי, בעוד שהתכנית הכלכלית שהושקה תנסה לסייע לעובדים ולעסקים שנפגעים מהמשבר. מה כוללים האיסורים החדשים, מהם התנאים לקבלת סיוע ומי מדורשי העבודה החדשים יהיו זכאים למענק?

צילום: דוברות רה"מ

אחרי שורת הנחיות שהגבילו את התנועה במרחב הציבורי, ממשלת ישראל אישרה הלילה (שלישי) איסורים נוספים נגד התקהלות בציבור, תפילות במרחב הפתוח ואף הנחיות לליל הסדר. ההנחיות החדשות במסגרת תקנות הגנה לשעת חירום הובאו לאישור בישיבה טלפונית שנערכה בשעות הערב. במקביל, אחרי עיכוב של שבוע - משרד האוצר פרסם את התכנית הכלכלית שנועדה לסייע למשבר שנגרם למשק. בין השאר היא כוללת שורת צעדים שנועדו להרחיב את רשת הביטחון עבור האזרחים ובעיקר לסייע לעסקים שנפגעו מהמשבר. בינתיים, חלק מההנחיות והצעדים הכלכליים צפויים לעבור קודם את הכנסת - מה שעשוי להוות בעיה כל עוד עדיין לא הושבעה ממשלה. אלו הפרטים המלאים של המגבלות החדשות ושל תכנית הסיוע הכלכלית.

מהן ההגבלות החדשות במרחב הציבורי?

אחרי שעד עתה אושרו תפילות במרחב הציבורי של עד עשרה אנשים - מעתה ייאסרו כל התפילות במרחב הציבורי. במקום זאת, הן יתקיימו באופן יחידני ופרטי בלבד.

כמו כן, חתונות ייערכו בחוג משפחתי מצומצם, ללא מוזמנים ואורחים, ולא ניתן יהיה לקיים אותן במרחב הציבורי. הלוויות יתקיימו עם עד 20 אנשים. בריתות יתקיימו בקרב עד עשרה אנשים, אף הן בשטח פתוח. כמו כן, קיימת המלצה לערוך את ערב ליל הסדר בהשתתפות המשפחה הגרעינית בלבד, שמתגוררת בתוך הבית. מי שמתגורר לבד - יקיים את הסדר לבדו.

בניגוד לדברים שאמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת, תותר יציאה ממקום מגורים של אנשים הגרים באותו הבית, לזמן קצר ולמרחק של עד מאה מטרים. אין הגבלה על התקהלות של עד שני אנשים שאינם מאותה משפחה גרעינית, כפי שנמסר מוקדם יותר.

הממשלה אישרה עוד כי במקום העבודה לא ישהו בו-זמנית יותר מעשרה עובדים או 15% ממצבת העובדים, לפי הנתון הגבוה מבין השניים. במידה ועובדים נוספים חיוניים לפעילות השוטפת של העסק, ניתן להעלות את מספרם ל-30% ממצבת העובדים לאחר דיווח למנכ"ל משרד הכלכלה (במקומות עבודה שאינם מוגדרים כחיוניים). עובדי מנהלה לא יגיעו אלא במקרים שנוכחותם חיונית. קבלת קהל במקומות עבודה שאינם מוגדרים כחיוניים תתאפשר רק לצורך אספקת מוצרים או שירותים חיוניים, ולאחר שמספר נותני השירות צומצמו ככל הניתן. במגזר הציבורי תתאפשר נוכחות של עד 20% ממצבת העובדים, ועל כל חריגה יש לדווח לנציב שירות המדינה.

בנוסף, עובדים הממשיכים לעבוד יצהירו מדי יום בטופס על מדידות חום והיעדר תסמינים, ועל המעסיק לתעד זאת. עוד יוטל על המעסיקים לחטא ציוד משותף בכל העברה בין עובדים. העובדים יונחו לשמור בקפדנות על כללי היגיינה, בכלל זה שטיפת ידיים, ויימנעו מלעלות במעליות עם יותר מאדם אחד. במקום עבודה בו עובדים מועסקים במשמרות, יפעלו המעסיקים לשבץ את אותם עובדים באותן המשמרות.

לצד זאת, הממשלה הכריזה כי מעבדות לתיקון מוצרי תקשורת ומחשבים יורשו לקבל לקוחות בבית העסק בהתאם להנחיות משרד הבריאות. בעלי דוכנים בשווקים קמעונאים רשאים לפתוח חנות מקוונת ולמכור באמצעות שירות משלוחים בלבד - בתנאי שהשוק והדוכן עצמו סגורים לקהל. למעשה, שירותי משלוחים מותרים לכל סוגי המוצרים, בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

עוד בוואלה!

ההגבלות החדשות: תפילה - רק ביחידות

לכתבה המלאה
מתפללים ברחוב במאה שערים, ירושלים, 30 במרץ 2020. יהונתן ולצר, TPS
כל התפילות - יתאפשרו בפרטיות בלבד. מתפללים בשכונת מאה שערים בירושלים/TPS, יהונתן ולצר

מה כוללת התכנית הכלכלית?

הפורום הכלכלי במשרד האוצר, נגיד בנק ישראל ורשות המיסים הכינו תכנית לסיוע במשבר הכלכלי בהיקף של 80 מיליארד שקלים. התוכנית מכוונת בעיקר לסיוע לעסקים קטנים ופחות לעסקים בינוניים וגדולים, מה שעורר זעם רב בקרב מסעדנים ובעלי עסקים שמחזור ההכנסות שלהם גבוה. לפי התכנית, היקף המענקים לסיוע תזרימי קטן בהרבה מההיקף הסיוע בהלוואות.

שר האוצר משה כחלון אמר הערב בהצהרתו כי למרות ההיקף הגדול של תכנית הסיוע, הוא יודע שהמצב לא יחזור לקדמותו - לא עבור השכירים, לא עבור העצמאיים ולא עבור העסקים. לצד זאת, כחלון העריך כי בהמשך יינקטו צעדים נוספים ככל שיימשך המשבר.

חלוקת מזון בחינם במשאית החסד,
כביש גהה,צומת גבעת שמואל בני ברק, 30 במרץ 2020. ראובן קסטרו
צעדים נוספים עשויים להינקט בהמשך. חלוקת מזון בצומת גבעת שמואל בבני ברק/ראובן קסטרו

אילו מענקים יינתנו לעסקים עצמאיים?

תוקם קרן מענק לעצמאיים בהיקף של שלושה מיליארד שקלים, המיועדת עבור עסקים שנפגעו ממשבר הקורונה, ללא קריטריונים הנוגעים למחזור ההכנסות שלהם. הקרן צפויה לצאת לפועל בעוד שבועיים. הקרן תציע מענק של עד 6,000 שקלים בחודש הנוכחי ועד 8,000 שקלים בחודש אפריל, כך שבממוצע עסק יוכל לקבל מענק של עד 7,000 שקלים.

תפעל גם קרן מענק לעצמאיים, בהיקף של שישה מיליארד שקלים, המוגדרת כמודל תעסוקה ומטרתה לשקם את שוק העבודה. על פי המודל, עסק שיצהיר כי הוא נפגע מהמשבר, יקבל מענקים בהתאם לכמות העובדים שיחזיר לעבודה עם סיום המשבר בסכום גדל הולך פר עובד שולי - כך שעסקים קטנים יקבלו יותר ועסקים גדולים יקבלו פחות.

בנוסף לכך, תפעל גם קרן מנוף בהיקף של 4.5 מיליארד שקלים, שאמורה לפעול בתום המשבר, ומטרתה לשקם עסקים שנפגעו וקיבלו מענקים. טרם גובשו תנאים וקריטריונים לקבלת הסיוע.

מהו הסיוע הישיר שיקבלו העסקים?

עוד פירט שר האוצר כי עסקים יקבלו סיוע ישיר על ידי הרשויות והגופים הממשלתיים. סיוע זה כולל החזר מקדמות מס בגין החודשים פברואר-מרץ, בהיקף של שלושה מיליארד שקלים, הפחתה בארנונה לעסקים בשיעור שנתי של 25%, וכן דחיית תשלומי מע"מ, ארנונה, חשמל ומים ואגרות ממשלתיות. יוקדמו תשלומים לספקי הממשלה הקטנים והבינוניים.

קניות בבני ברק, 30 במרץ 2020. ראובן קסטרו
כוחות המשטרה יתגברו במאות חיילי צה"ל לאכיפת ההנחיות. שוטר בבני ברק/ראובן קסטרו

אילו הלוואות בערבות מדינה מציעה התכנית?

תכנית הסיוע הכלכלית מציעה שתי קרנות המיועדות לשני סוגים של עסקים - האחת, בגודל של שמונה מיליארד שקלים, עבור הלוואות לעסקים קטנים בינוניים בעלי מחזור הכנסות של עד 400 מיליון שקלים; והשנייה - קרן בהיקף של חמישה מיליארד שקלים עבור עסקים בינוניים וגדולים עם מחזור הכנסות של 400 מיליון שקלים.

מהם התנאים עבור קבלת סיוע לשכירים?

משרד האוצר הקצה 17 מיליארד שקלים עבור תשלום דמי אבטלה וחל"ת (חופשה ללא תשלום). נכון להיום, מספר זכאי דמי האבטלה לחל"ת חצה ה-800 אלף, והוא צפוי להגיע למיליון דורשי עבודה בישראל.

במסגרת ההקלות, אושר קיצור חודשי הזכאות לדמי אבטלה לשישה חודשים, וכן הארכה של ימי האבטלה לפי גיל. במקביל, אושרו מענקים לגמלאים בגיל 67 ומעלה שהוצאו לחל"ת, ולא היו זכאים לדמי אבטלה לפני המשבר, בגובה של עד 4,000 שקלים. כמו כן, תתאפשר דחיית תשלום אגרות ממשלתיות והקדמת תשלומי מס הכנסה שלילי, הניתנים לעובדים העומדים במבחני ההכנסה.

מחאת העצמאים מחוץ לכנסת 30 במרץ 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
עסקים שיעסיקו מחדש עובדים יהיו זכאים למענק. מחאת העצמאיים מול הכנסת, היום/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

מהם לוחות הזמנים של התכנית הכלכלית?

נכון לעכשיו, קרן המענקים בגודל שלושת מיליארד שקלים לעצמאיים צפויה לצאת לדרך בעוד שבועיים. בנוגע לקרנות המענקים והשיקום - טרם גובשו הנחיות וקריטריונים . הן צפויות לפעול החל מתום המשבר. ההנחיות לגבי דמי האבטלה והמענקים לבני ה-67 ומעלה כבר אושרו בממשלה. חלק מהמהלכים נדרשים לעבור באמצעות חקיקה בכנסת, מה שעשוי להוות בעיה שכן טרם הושבעה ממשלה חדשה.

מדוע כוחות המשטרה יתוגברו בחיילי צה"ל?

גם בתקופה זו, המשטרה נדרשת להמשיך במילוי תפקידיה שבשגרה - מלחמה בעבריינות ושמירה על הסדר הציבורי. הממשלה אישרה את בקשתו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן לתגבר את כוחותיה במאות חיילי צה"ל כדי לסייע למערך הסיוע להרחיב את האכיפה. המטרה היא לסייע לכוחות בנוכחות מוגברת בשטח כדי למנוע ככל הניתן את הפרת התקנות.

שוטרים בירושלים עוצרים אדם בחשד שהפר את התקנות להתפשטות הקורונה. רויטרס
שוטרים עוצרים אדם החשוד בהפרת תקנות הקורונה בירושלים/רויטרס

כמה חיילים יצטרפו לכוחות המשטרה?

צה"ל הקצה 700 חיילים בשירות סדיר לצורך המשימה.

מה יעשו החיילים - והאם יהיו חמושים?

החיילים יסיירו עם אנשי המשטרה במרחב הציבורי ויוודאו יחד איתם שההוראות החדשות נשמרות. הם לא יורשו לתת קנסות וכן לא יסתובב עם נשק, זאת למעט מפקדים או חיילים בתחומי יהודה ושומרון.

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully