וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שני העובדים שלי הלכו הביתה, לא יהיה להם לאן לחזור"

30.3.2020 / 21:45

גלי ופרנסיסקו מראשון לציון מספרים כי הקורונה הנחיתה "מכה אדירה" על העסקים שלהם: המסעדה שלו מתפרנסת בקושי ממשלוחים, מכון היופי שלה הושבת והתערוכות - בוטלו. "יש לנו שכירות, משכנתה ותשלומים, ואין הכנסה". מדי יום תלווה וואלה! NEWS משפחות שנפגעות מהמשבר הכלכלי

צילום: ניב אהרונסון ורוני כנפו עריכה: ניר חן

משתתפים

פרנסיסקו מסדו, בן 46 וגלי שנקר, בת 46.
הורים לשני ילדים: גבריאל, בת 18 ואביב, בן 15.
תושבי ראשון לציון.

מקום עבודה

פרנסיסקו הוא הבעלים של מסעדת "לה סלסטה" בהרצליה.

גלי היא בעלים של מכון היופי "Nails and Wine", מעצבת גרפית ואמנית.

פרנסיסקו מסדו 46
גלי שנקר 46. באדיבות המצולמים
"כל התשלומים מראש - הכול הלך לפח". גלי ופרנסיסקו/באדיבות המצולמים

איך נראה היום שלכם בבית?

גלי: "אנחנו קמים מוקדם ולקראת הצהריים פרנסיסקו הולך למסעדה. ביום-יום אני במכון היום שלי ובשעות הערב אני עושה גרפיקה ומציירת. הייתי אמורה להשתתף בתערוכה גדולה ביפו שהתבטלה ועכשיו אני לא יכולה להציג את הציורים שלי ולמכור אותם. אין לי גם עבודות בגרפיקה, הכול נעצר. אני לא יכולה להתעסק בקוסמטיקה כי אסור, אין לי פרנסה בכלל, שום כלום. עכשיו הממשלה אמרה שיתנו מענק חד פעמי לעצמאים עד 6,000 שקלים. גם אני וגם פרנסיסקו דיברנו עם רואה החשבון שלנו ואי אפשר לקבל אותו בשום צורה".

עוד בוואלה!

"נשתמש בחסכונות או שנפנה לבעלת הדירה. לא נוכל להתמודד עם השכ"ד"

לכתבה המלאה

פרנסיסקו: "החודשים הטובים של המסעדה שלי מתחילים ממרץ. זאת מסעדה קטנה שיושבים שם הרבה אנשים בחוץ במדרחוב, ועכשיו גם זה נעצר. זאת מסעדה דרום אמריקנית שמקרינים בה משחקי כדורגל, אז אני לא יכול להושיב בה אנשים. בחורף אני לא מרוויח כי אין לי ישיבה בפנים. כל שנה אני מחכה לחודשים של מרץ-אפריל-מאי והקיץ כדי להתחיל להתניע את העבודה. כל התשלומים מראש למוזיקה וכדורגל שעלו אלפי שקלים - הכול הלך לפח. אני שילמתי מראש את כל הזכויות לצ'רלטון והם לא מתכוונים להחזיר את הכסף בחזרה, מעבר לכך כל המשלוחים זה עם 'וולט' ו'תן ביס', שהם לוקחים על השירות 27% על כל קנייה וגם מעבירים את הכסף אחרי 45 יום. יש מעט משלוחים, נכון שבממשלה כל הזמן אומרים שיש משלוחים ושהמסעדות יסתדרו עם משלוחים - אבל זה לא נכון, לאנשים אין כסף להזמין משלוחים".

גלי: "אנחנו אפילו הכרנו במסעדה הזאת. ההורים שלי היו מגיעים לכאן ואני חייתי באנגליה במשך שש שנים. כשחזרתי ההורים שלי והאחים שלי אמרו לי 'בואי נלך לחגוג במסעדה', וככה הכרתי את פרנסיסקו".

פרנסיסקו מסדו 46
גלי שנקר 46. באדיבות המצולמים
החודשים הטובים של המסעדה היו אמורים להתחיל במרץ. פרנסיסקו/באדיבות המצולמים

איך ההנחיות משפיעות על מצבכם הכלכלי?

פרנסיסקו: "היום אני פותח את המקום בשעה חמש רק למשלוחים, אבל אין משלוחים וחבל על כל ההוצאות כמו חשמל, מים ועובדים. הוצאתי שני עובדים לחל"ת. המצב לא טוב, אבל אני לא מרים ידיים בקלות. אני לא יודע עד מתי זה יימשך, אבל אנשים חייבים לדעת שאין מלא משלוחים כמו שמספרים: חצי מדינה נמצאת באבטלה. אנשים מחשבים עד האגורה האחרונה איך לשלם את ההוצאות של הבית - לתת אוכל לילדים, ולא לקנות אוכל ממסעדות".

"אני צריך לשלם שכר דירה, ארנונה, תשלומים שהתחייבתי אליהם מראש - הכול שולם וזה כסף שיצא מהעסק. היום כשאנחנו היינו אמורים להכניס את ההוצאות האלה, זה לא קורה. המדינה חייבת להבין שכעצמאיים אנחנו חייבים עזרה ומישהו חייב ללחוץ על הכפתור. יש לי הוצאות כמו שכירות, השקעתי במסעדה, בעובדים שלימדתי אותם את המקצוע, ועכשיו אני שולח אותם הביתה".

פרנסיסקו מסדו 46
גלי שנקר 46. באדיבות המצולמים
"איך פה במדינת ישראל, כשמדברים על כלכלה חזקה - לא עוזרים לעצמאים?". גלי ופרנסיסקו/באדיבות המצולמים

גלי: "בכל העולם, ואני קוראת בתקשורת העולמית ובודקת, כל הממשלות מסייעות לעצמאיים. אפילו באל סלבדור, מדינת עולם שלישית, ובאורוגוואי, נותנים לעסקים ולעצמאיים עזרה להרים את הראש מעל המים, אז איך פה במדינת ישראל, כשמדברים על כלכלה חזקה - לא עוזרים לעצמאיים? אני פשוט בהלם מזה. זה כמו כדור שלג שהולך וגדל".

"יש לנו הרבה התחייבויות - גם לבית לא נכנס כסף, לקחנו משכנתה בנוסף לשכירות לפני שהמשבר התפרץ. אני מתקשרת לבנק ומבקשת שידחו לי את המשכנתה, אז הם רוצים על זה ריבית גבוהה. זה לא בסדר, זה לא מה שהמדינה הבטיחה בתקשורת. בכל העולם דוחים את המשכנתאות, אבל בישראל זה לא ככה. לתקשורת אומרים דבר אחד, במציאות קורה דבר אחר".

לאילו הקלות אתם זכאים?

גלי: "את המע"מ אפשר לדחות עד לאפריל 26, אבל מה יהיה אז? מאיפה יהיה לנו כסף לשלם את המע"מ? אני לא יודעת מה יקרה. מעבר לכך פנינו לרואה חשבון כדי לקבל את המענק לעסקים והוא אמר שזה בלתי אפשרי, אני גם בדקתי בכל האתרים: אין אפשרות לקבל את ההטבה הזאת, זה רק מילים באוויר והבטחות של שר האוצר, אפילו את המשכנתה אי אפשר לדחות בלי לשלם ריבית. זה הזוי".

פרנסיסקו: "הייתי צריך להפקיד כסף לבנק הלאומי כי צ'קים הולכים לרדת, הלכתי לכספומט והוא בלע לי את הכרטיס. הסניפים היו סגורים, הלכתי לסניף בהרצליה ולא נתנו לי להיכנס. הסברתי להם שאם אני לא מפקיד את הכסף הצ'קים יחזרו, שלחו אותי לסניף אחר בכפר שמריהו וגם שם לא נתנו לי להיכנס, ולמחרת הצ'קים חזרו. אבל בממשלה אמרו שאם הצ'קים חוזרים נעשה כאילו לא קורה כלום ונתחשב. בסוף למחרת נתנו לי את הכרטיס מחדש, הפקדתי את הכסף - אבל אז ביקשתי שלא יכניסו אותי לרשימה של מי שהצ'קים שלו חוזרים. בבנק אמרו לי: מצטערים, אין הוראה כזאת. איך מתייחסים ככה לבעלי עסקים בתקופה כזאת? זה נוראי".

פרנסיסקו מסדו 46
גלי שנקר 46. באדיבות המצולמים
התערוכות שבהן הייתה אמורה למכור את ציוריה - בוטלו. גלי/באדיבות המצולמים

פרנסיסקו: "באופן כללי אני לא רואה שם הקלות והטבות שאנחנו זכאים להן מהמדינה, הכול הבטחות באוויר ללא ביסוס, הם לא מבינים שאותם שכירים שמקבלים היום דמי אבטלה והוצאו לחל"ת יצטרכו לחזור ביום מן הימים לעבודה שלהם, ואם המצב יימשך ככה, לא תהיה להם עבודה לחזור אליה - כי העסקים יסגרו. אני מחזיק בעסק שני עובדים. שניהם הלכו הביתה, ולא יהיה להם מקום לחזור".

מה דעתכם על ההנחיות?

גלי: "פשוט מכניסים אנשים לפאניקה. לנו זה מכה אדירה, כי לנו יש גם שכירות, גם משכנתה, מלא תשלומים ואין הכנסה, לי אין הכנסה בכלל, זו מכה אדירה ואין עם מי לדבר".

פרנסיסקו: "נכון שישראל מדינה שהכלכלה שלה של רוב האנשים היא טובה, אבל עשרה באפריל הולך להיות יום אפוקליפטי שבו כל התשלומים של כרטיסי האשראי ירדו, ואנשים יצטרכו לשלם ולא יהיה להם מאיפה. זאת תהיה מכה אדירה. יש הרבה אנשים במצב שלנו".

נפגעתם כלכלית ממשבר הקורונה ומעוניינים להשתתף במדור? מוזמנים לפנות אלינו במייל: danayark24@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully