וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הדבר הראשון שהלקוחות יוותרו עליו זה מותרות, ואז גם לנו לא יהיה לאן לחזור"

24.3.2020 / 14:04

דודו ואהובה כהן מתל אביב, בעלים של מספרה, לא זוכרים יום שבו לא הלכו לעבודה. עתה הם נאלצים לשבת בבית ולסרב לקליינטים: "לא יודעים איך נשרוד. נתניהו מופיע כל ערב מסופר, אז למה לי אסור לספר את הלקוחות שלי?". מדי יום תלווה וואלה! NEWS משפחות שנפגעות מהמשבר

משתתפים

דודו כהן, בן 53, ואהובה כהן, בת 53.
הורים לשני ילדים: דניאלה, בת 22, ויהונתן, בן 17.
תושבי תל אביב.

מקום עבודה

הבעלים של "המספרה של דודו" ברמת החייל, תל אביב. לאור ההגבלות החדשות, המספרה מושבתת.

משפחת כהן. באדיבות המצולם, אתר רשמי
"מתים כבר לצאת החוצה, לנשום אוויר". משפחת כהן/אתר רשמי, באדיבות המצולם

איך נראה היום שלכם בבית?

דודו כהן, ספר כבר 35 שנה עוד מימי השירות הצבאי, לא זוכר יום שבו לא הלך לעבודה. בעקבות ההנחיות החדשות הוא נותר בבית, מקבל טלפונים מקליינטים "שמתחננים לתספורת", מספרים לו על הבעיות האישיות שלהם ועל הריבים המשפחתיים בצל ההסגר. לדבריו הוא מתוסכל כשהוא רואה מדי ערב את מגישי החדשות ואת ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מצולמים מסופרים ומטופחים, למרות שההנחיות אוסרות על עבודה של אנשי מקצוע. אהובה, אשתו של דודו, עובדת איתו במספרה זה שנים. היא מכנה את עצמה סו-שף של הספר, וגם לה קשה להתרגל לשהייה בבית.

דודו: "אני קם בבוקר, מכין ארוחות לילדים ולמשפחה. כל היום קליינטים מתקשרים אליי, אני לא יכול לקבל אותם כי משרד הבריאות אסר עלינו לעבוד. זה פשוט בדיחה, כי ראש הממשלה, מה שיפה אצלו, זה שכל ערב הוא מופיע אחרי שהספר שלו טיפל לו בתסרוקת. אז מה למה יש איפה ואיפה? למה ראש הממשלה שטוען שריחוק זה אהבה כן מופיע מסופר ומסודר? כל העיתונאיות שמופיעות בטלוויזיה עם פנים ותסרוקות - למה להן כן מגיע ואני לא יכול ללכת לעבוד עם לקוחות? אתמול בוז'י הרצוג רצה להסתפר, אמרתי לו 'אני לא יכול לספר אותך, יש אפליה - כי ביבי כן מקבל ואתה לא".

אהובה: "מרוב שהבית הפוך אני לא יודעת מאיפה להתחיל לנקות, הכל בלגן. אנחנו מתים כבר לצאת החוצה, לנשום אוויר. זה מחניק. אי אפשר לשבת כל כך הרבה זמן בבית".

עוד בוואלה!

"חסכנו כסף לקנות דירה, עשינו תוכניות - וביטלנו ברגע האחרון. אנחנו בחוסר ודאות"

לכתבה המלאה

דודו: "אני מדבר עם אנשים, שומע את הבעיות שלהם כמו שהייתי שומע את הבעיות במספרה, מנסה לעשות שלום בית בין זוגות כשהמתח עולה בבית, כי אנשים כבר מתחילים לריב. אני מבקש מהלקוחות שלי להיות סבלניים ולהיות אופטימיים. זה מה שאומרים ללקוחות במספרה. אנחנו במקרה זוג שכולם לוקחים דוגמה אישית ממנו. אנחנו אוהבים מאוד אחד את השני, אפילו עשו עלינו סרט בערוץ 13 על איך אפשר להיות לאורך שנים עם בת הזוג ללא מריבות, אבל זה מטורף. נורא כיף לי להיות איתה, אבל גם לנו יש קשיים", הוא צוחק, "אני שומע נשים בבתים שמפחדת שעכשיו הבעלים שלהם יתחילו לראות אותן טבעיות, עם הרבה שיער לבן ולא מטופחות. בסוף זה יביא למשברים בין הזוגות".

איך ההנחיות משפיעות על מצבכם הכלכלי?

דודו: "זה קטע מדהים. את השכירים מוציאים לחל"ת והם מקבלים דמי אבטלה, אבל אדם שיש לו עסק קטן, המדינה אומרת לו שאסור לו לעבוד, הוא לא מקבל חל"ת ולא מקבל כלום. אמרו שנקבל באיזה שלב 6,000 שקל - אבל מה אני אעשה עם זה? אני משלם שכירות על העסק, אף אחד לא הולך לבטל לי את תשלום השכירות. אני מה-15 לחודש בבית, לא עובד, לא מכניס כסף. בגלל שהילדים בבית אני צריך לעשות יותר קניות. יש לך הוצאות יתר, אין לך הכנסה - אתה רק מוציא. ומה אני אמור לעשות? למי אני אמור לפנות? אני צריך לשלם חשמל, ארנונה, ביטוחים של האוטו, פנסיה שהמדינה מחייבת אותי לשלם, קניות לבית וללא הכנסות. אנחנו בערך 5,000 מספרות במדינה שאם היו נותנים לנו אישורים לקבל לקוחות אחד-אחד במספרה כמו באולפני הטלוויזיה או שהיו מאשרים לנו ללכת לבתים ולעבוד עם מיגון, הייתה אפשרות שבעתיד לא היינו תובעים את מס הכנסה רטרואקטיבית ואת החזרי המס היו נותנים למי שצריך".

דודו כהן במהלך עבודתו במספרה. באדיבות המצלומים, אתר רשמי
"אני מבקש מהלקוחות שלי להיות סבלניים, ולהיות אופטימיים"/אתר רשמי, באדיבות המצלומים

אהובה: "אני רוצה לחזור לעבוד. זה בלתי אפשרי: עוד שבועיים-שלושה לא יהיו לנו הכנסות, איך משפחות יתמודדו עם זה? מה יהיה? אז ידחו את החשמל, אבל הוא לא יצבור חוב? יש משפחות שלא יהיה להם כסף לקנות אוכל. כמה אפשר? אנשים חיים מהכסף שהם מכניסים, הם מתגלגלים, לא לכולם יש חסכונות, איך הם ישרדו?".

דודו: "אם זה ימשך עוד הרבה זמן, אז מה נעשה? יש לי משכנתא, נניח ואדחה אותה בכמה חודשים, אז מה? אני לא אצטרך לשלם את זה בסוף רטרואקטיבית? מאיפה אני אביא את הכסף? הכל נצבר, ואם הכל נצבר אצלי אז גם אצל הלקוחות שלי, והדבר הראשון שהם יורידו זה יהיה מותרות, אז גם לא יהיה לי לאן לחזור לעבודה כי הקליינטים יהיו מסובכים כלכלית - זה מעגל. אם אדם באסם יכול לעבור בלייצר אוכל, אני כספר יכול לעבור ולתת את השירות הזה. כשראש הממשלה ואשתו שרה יצאו למחוא כפיים לרופאים שרה הגיע עם תסרוקת. אם הם רק היו חושבים ונותנים הנחיות הגיוניות הייתי יכול ללכת ממוגן לבתים של אנשים, ללבוש מסכה, משקפיים וכפפות ולספר את האנשים, אבל אני לא רוצה לעבור על החוקים, אני מתנדב במשטרה".

לאלו הקלות אתם זכאים?

דודו: "אמרו שנפוצה ב-6,000 שקלים באופן חד פעמי, וזה בניגוד לאנשים שיוצאים לחל"ת ומקבלים כל חודש 6,000 שקלים. הקטע הוא שאין בכלל שום אתר ייעודי לעניין ואין הנחיות מסודרות למי מגיע ולמי לא. אין לינק מסוים שדרכו אני יכול לקבל את הכסף. מבחינתי זה הכל דיבורים באוויר: יש פה פוליטיקאים שמנצלים את המצב ומנסים לקנות שקט. היו צריכים לבטל את המיסים בחודשים האלה לא לדחות אותם. הם אמרו שבמקום שנשלם ב-15 נשלם את המע"מ ב-27, דחו את זה בעשרה ימים - איך זה בדיוק אמור לעזור לנו? אתה גם ככה צריך לשלם את זה בסוף, מה זה משנה אם אתה מחזיק את הכסף עכשיו או משלם אחר כך? זה לא שחיכיתי ל-27 ובזמן הזה נכנסה לי עבודה. המדינה פשוט סיכלה לי את העבודה. כמו שאני שומע מהקליינטים שלי, אנחנו הולכים לאבדון, אין כסף, המצב הולך להיות קשה".

דודו כהן במהלך עבודתו במספרה. באדיבות המצלומים, אתר רשמי
"למה הסופר יכול לקבל 200 איש ולהתפרנס ואני לא יכול לקבל אחד-אחד?"/אתר רשמי, באדיבות המצלומים

מה דעתכם על ההנחיות?

אהובה: "אי אפשר לחנוק אנשים בבתים, חייבים לצאת להתאוורר, תחשבי שיש לך ילד בן 5,4,3, איך אפשר לשבת איתו חודשים בבית? אפשר לצאת לפארקים, אבל במרחב של שלושה-ארבעה מטרים. זה מגוחך: אם הולכים לסופר ונמצאים שם עם אנשים, ואני הולכת לקופה ומשלמת והקופאית מחזירה לי עודף, אז יש אינטרקציה בינינו, אז מה ההבדל? ההנחיות לא ממש ברורות. אנשים לא יודעים מה כן לעשות ומה לא. השוטרים אפילו לא מבינים את ההבדלים בהנחיות. הילד שלי רוצה ללכת לשחק כדורגל, מותר לו או לא? עשינו מלא טלפונים ואז הבנו שאסור, אבל אין אכיפה - אז זה מותר או אסור? אין הסברה. זה פשוט מגוחך: אתם רוצים לסגור הכל, תסגרו הכל ותעמדו מאחורי התושבים. יש דיירי עמידר שאין להם כסף לשלם לעמידר, אז תבטלו להם את התשלומים".

דודו: "הדבר הכי הזוי, זה שמאשרים לי ללכת לסופר עם 200 אנשים אבל לא מאשרים לי ללכת לספר לקוח בבית כשאני ממוגן, או במספרה שלי לקבל אחד-אחד? למה הסופר יכול לקבל 200 איש ולהתפרנס ואני לא יכול לקבל אחד-אחד ולהתפרנס גם. למה עושים אותי עני בכוח? זה פסיכי, העיקר שראש הממשלה יהיה מסופר בטלוויזיה".

נפגעתם כלכלית ממשבר הקורונה ומעוניינים להשתתף במדור? מוזמנים לפנות אלינו במייל anayark24@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully