וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם הממשלה לא תמנע מהמעונות לקרוס, לא יהיה לאן להחזיר את הילדים"

25.3.2020 / 21:33

משפחת מטלון מזכרון יעקב חוששת מהיום שאחרי הקורונה בו הורים יתקשו לשלם על הפעוטונים. לרונן ומירי גן ילדים ועסק להדרכת הורים. זאת, בעוד הם נאלצים להישאר על תקציב מוגדר ו"מחוייבים להוצאות של עשרות אלפים". מדי יום תלווה וואלה! NEWS משפחות שנפגעות מהמשבר

צילום: יואב איתיאל, עריכה: שאול אדם

משתתפים

רונן מטלון בן 43 ומירי מטלון בת 42.
הורים לארבעה ילדים בני 15, 13, תשע ושבע.
תושבי זכרון יעקב.

מקום עבודה

רונן הוא עצמאי בתחום החינוך: בעלים של גן ילדים "רונן הגנן" לבני שנה וחצי עד חמש, גן פרטי מוכר שאינו רשמי ומפוקח על ידי משרד החינוך ומשרד העבודה.

מירי גם כן עצמאית ובעלים של קליניקת "הורים ונהנים" להדרכה הורית ופסיכותרפיה.

משפחת מטלון. באדיבות המצלומים, אתר רשמי
מנסים לשמור על סדר יום לילדים. משפחת מטלון מזכרון יעקב/אתר רשמי, באדיבות המצלומים

איך נראה היום שלכם בבית?

רונן: "חילקנו את הילדים לשתי קבוצות - הילדות הצעירות שהן בתחילת בית הספר היסודי והילדים הבוגרים. לילדות בנינו סדר יום והמתבגרים די מנהלים את עצמם בסדר היום שלהם, קצת כמו החופש הגדול - הולכים לישון מאוחר וקמים מאוד מאוחר לתוך הצהריים. על שעות הטלוויזיה של הצעירות אנחנו עוד מצליחים לפקח".

מירי: "היום למעשה רץ, כל היום עסוקים. אני במטבח מבשלת והאוכל נשאב ואז אני חושבת מאיפה אפשר להביא עוד אוכל, יוצאים לעשות סיבוב קצת בחוץ וחוזרים. למעשה העסק שלנו לא עובד אבל אנחנו מאוד עסוקים בו: יש לנו שיחות עם הילדים, קבוצת ווטסאפ שתהיה רק לילדי הגן. הילדים מקליטים את עצמם ומדברים אחד עם השני ואיתי בקבוצה. מדברים מקשקשים המון, זה סך הכול זמן. אתמול רונן התקשר לכל הילדים בגן, הוא התחיל בשמונה בבוקר וסיים בארבע אחר הצהריים". מירי הפסיקה לקבל הורים בקליניקה באופן פיזי, אבל משתדלת לעשות שיחות באמצעות אפליקציית "זום" עם הורים שצריכים הדרכה הורית. "זה דווקא הזמן הכי בוער להורים, כי הם כל הזמן עם הילדים בבית", הסבירה.

עוד בוואלה!

"חסכנו כסף לקנות דירה, עשינו תוכניות - וביטלנו ברגע האחרון. אנחנו בחוסר ודאות"

לכתבה המלאה
פרוייקט מיוחד רותי ורונן, קורונה, 25 מרץ 2020. צילום מסך, צילום מסך
"מאחלים בריאות לכולם ושהילדים יחזרו לגן". מירי ורונן/צילום מסך, צילום מסך

איך ההנחיות משפיעות על מצבכם הכלכלי?

רונן: "התחלתי לבחון את ההלוואות שלקחתי, בכל זאת זה ניהול של עסק. אנחנו נעזרים גם בהורים שלנו, זה מאוד עצוב. מה שקרה זה שהמדינה נתנה הוראה לשבת בבתים, לא לקבל ילדים, לא לעבוד. אנחנו עכשיו צריכים עכשיו שכולם יתאזרו בסבלנות. הגן שלנו שייך להתאחדות מעונות היום הפרטיים, ואנחנו בעצם מחכים שהממשלה תזמן את ראשי ההתאחדות לפגישה הזאת ולנהל מו"מ כמו שעשו עם כל מעונות היום של ויצ"ו, נעמת ואמונה. יש היום עשרות אלפי גנים שאם הממשלה לא תכניס יד לכיס ולא תמנע מהמעונות האלה לקרוס, לא יהיה לאן להחזיר את הילדים. לא אנחנו ולא ההורים צריכים לשלם על ההחלטות שהממשלה הזאת לקחה".

"כרגע לא ביקשו מאיתנו כספים, אבל אנחנו מריחים שזה מגיע, שואלים אותנו שאלות ואנחנו כמובן עושים את הבדיקות שלנו. יש לנו תשלומים קבועים שאנחנו צריכים לשלם, כל אחד תלוי בשני. בסופו של דבר כל המגדל קלפים הזה יתפרק".

"ברמה המשפחתית, מצמצמים עלויות וקונים רק דברים שנחוצים. זה גם שם אותנו בפוקוס אחר של די לבזבזנות. יש לנו משכנתאות. אמנם דחו את הארנונה שעומדת על 6,000 שקלים, אבל אנחנו עדיין נצטרך לשלם אותה מתישהו. השכירות של הגן גבוהה מאוד וקרובה ל-9,000 שקלים, הלוואות שאני מחויב אליהן, תשלומים בשוטף של הבית כמו קניות, מים וחשמל - מדובר בעשרות אלפי שקלים. אני עשיתי שיפוץ לגן לפני כמה שנים שאני עדיין משלם עליו בתשלומים, זה חלק מדברים שאנשים לא לוקחים בחשבון. קניתי מתקנים בקיץ ב-20 אלף שקלים בתשלומים ועד היום אני משלם עליהם".

משפחת מטלון בגן. באדיבות המצולמים
"אם הממשלה לא תכניס יד לכיס, לא יהיה לאן להחזיר את הילדים". משפחת מטלון בגן/באדיבות המצולמים

לאלו הקלות אתם זכאים?

רונן: "כרגע לא קיבלנו שום הנחיה מהרואה חשבון על משהו שאנחנו זכאים לו. יותר מזה, אנחנו כל החיים משלמים ביטוח לאומי אפילו כעצמאים, נצמדים לכל החוקים, למעשה אנחנו שכירים כי הגן שלנו היא חברה בע"מ. יש לנו משכורות שאנחנו מושכים, יכול להיות שאפילו לא נקבל דמי אבטלה. זה אבסורד. נראה שיד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה. לא קיבלנו שום הנחיה חוץ מדחייה של המסים וגם בזה הם פישלו. ב-15 בחודש הם הודיעו בעשר בבוקר על דחיית המע"מ, וזאת למרות שמלא עסקים כבר שילמו יומיים קודם לכן".

מירי: "הלקוחות שלנו הם אנשים צעירים, הורים לילדים צעירים שהם גם חלקם עצמאים, וגם הם באיזה לופ במצב הפרטי שלהם. אף אחד אף אחד לא יעזור לעצמאים. כשהכול ייגמר הם לא יוכלו לבוא אלינו ולהגיד 'אוקיי ממשיכים להיות לקוחות שלכם'. לא בטוח שיהיה להם איך לשלם לגני ילדים, זה בעייתי מאוד, זה מעגל. אם לא יהיה להם איך לשלם הם יצטרכו לשבת בבית עם הילדים, ובמשק לא יהיו עובדים. מישהו צריך לקחת אחריות אמיתית על גני הילדים, כאשר גן סגור הוא פוגע במשק".

משפחת מטלון בגן. באדיבות המצולמים
"כאשר גן סגור הוא פוגע במשק". משפחת מטלון בגן/באדיבות המצולמים

מה דעתכם על ההנחיות?

מירי: "אפשר היה לעשות את זה מוקדם יותר ולגמור עם זה מהר. כל הלאט לאט הזה, כל הלחנך את הציבור - מישהו פה מתבלבל. ילדים יוצאים לגני משחקים, סבים וסבתות באים לבקר את המשפחות ולהיפך. זאת סיטואציה שרק תאריך את המשבר, הייתי מצפה שתהיה פה ערבות ההדדית שכולם ייתרמו לזה, יסגרו את הוכל לשבועיים ואז נחזור לשגרה".

רונן: "אנחנו שומעים הרבה אנשים שלא מוותרים ונפגשים עם הסבים והסבתות, גם מצד הסבים והסבתות שמבקשים תבואו לבקר אותנו לראות את הנכדים. אנחנו מאחלים בריאות לכולם ושהילדים יחזרו לגן".

מירי: "הייתי מזמינה את ההורים לחמלה עצמית. נכון שהם מתפוצצים על הילדים לאורך היום, זה סיר לחץ, אבל מותר לנו, זה לא אומר שהם הורים רעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully