וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו וגנץ סיכמו: אדלשטיין לא ימונה ליו"ר הכנסת, ליצמן יישאר שר הבריאות

ראש הממשלה ויו"ר חוסן לישראל סיכמו כי התפקיד יינתן לח"כ אחר בליכוד, כשהמועמדים המובילים הם לוין או שטייניץ. גנץ ויתר על דרישתו לתיק הבריאות. מסתמן: שני הצדדים ויתרו על זכות הווטו על תיקי המשפטים וביטחון הפנים

עריכה: שאול אדם

בדרך להקמת ממשלה - כל הסיכומים בין נתניהו לגנץ:

  • אדלשטיין לא ישוב לכהן כיו"ר הכנסת, ימונה מועמד אחר מהליכוד
  • גנץ ויתר על דרישתו לתיק הבריאות - שיישאר בידי ליצמן
  • מסתמן: שני הצדדים ויתרו על זכות הווטו על תיקי המשפטים וביטחון הפנים
  • צוותי המו"מ עובדים על פרטי ההסכם, נתניהו וגנץ ייפגשו היום שוב

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל במהלך הלילה (ראשון) את דרישתו של יו"ר חוסן לישראל בני גנץ שח"כ יולי אדלשטיין לא יחזור לכהן בתפקיד יו"ר הכנסת. התפקיד יישאר בידי הליכוד, לפי החלוקה המקורית. לפי ההערכה, המועמדים המובילים לתפקיד הם חברי הכנסת יריב לוין ויובל שטייניץ. מנגד, גנץ ויתר על דרישתו לתיק הבריאות והסכים שיעקב ליצמן יישאר בתפקיד. עם זאת, כל ההסכמות עדיין נתונות לשינוי עד לפגישה הבאה של נתניהו וגנץ.

ההסכמות הושגו בישיבת המשא ומתן הלילית שהתקיימה במעונו של ראש הממשלה, בהמשך למגעים המואצים שקיימו צוותי המו"מ של שתי המפלגות במהלך סוף השבוע, כדי להגיע להסכם על הקמת הממשלה כמה שיותר מהר. אנשיו של גנץ הביעו התנגדות לכוונת הליכוד למנות מחדש את אדלשטיין, שרק בשבוע שעבר התפטר מתפקידו וסירב לקיים צו של בג"ץ, שהורה לו לקיים בחירות על תפקיד היו"ר.

בשעות הערב הודיע הליכוד כי נתניהו שוחח בטלפון עם כל ראשי המחנה הלאומי, והבהיר להם ששימור המחנה הלאומי חשוב יותר מתמיד במהלך המאמצים להקמת ממשלת אחדות. "ראש הממשלה הבהיר לראשי הסיעות כי פרסומים רבים בתקשורת בנושא המשא ומתן, לרבות חלוקת תפקידים, הם פייק ניוז מוחלט". נתניהו ערך את השיחות עם ראשי בלוק הימין בעיקר לאחר ביקורת של ראשי ימינה, שטענו כי יצטרכו לוותר על תפקידים שהיו בידם עד כה, בעוד ש"ס ויהדות התורה צפויות לשמור על כוחן למרות כניסת גנץ. בימינה איימו גם ש"לא ייכנסו לממשלה" בכל מחיר וטענו כי שוב ראש הממשלה "זנח את הציונות הדתית". עם זאת, במפלגה צפויים לקבל שני תיקים לכל היותר, ככל הנראה תיק החינוך ותיק אחד נוסף

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, הקריה ת"א, 27 באוקטובר 2019. אלעד מלכה
צפויים להיפגש שוב כדי לחתום על ההסכם. נתניהו וגנץ, באוקטובר (צילום: אלעד מלכה)/אלעד מלכה

כמו כן, הם דרשו בתחילה לקבל את תיק הבריאות, שלפי המתווה הראשוני היה אמור להישאר בידי בלוק הימין. ליצמן הבהיר בשיחה עם נתניהו שהוא לא יסכים לוותר על תיק הבריאות "בשום תרחיש" אפשרי, והוא מעוניין להמשיך בתפקיד גם בממשלה הבאה שתוקם, כל עוד יהדות התורה היא חלק ממנה.

עוד סוכם כי תיק המשפטים יישאר בידי חוסן לישראל והתיק לביטחון פנים יישאר בידי הליכוד. טרם הושגה הסכמה על זהות המועמדים. בעוד שבחוסן לישראל רצו למנות לתפקיד את ח"כ אבי ניסנקורן, בליכוד הציעו למנות את ח"כ חילי טרופר.

עוד בוואלה!

נתניהו נפגש עם גנץ ואשכנזי במעון רה"מ: "הושגו התקדמויות משמעותיות"

לכתבה המלאה
ההתפטרות של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, 25 במרץ 2020. דוברות הכנסת, עדינה ולמן, אתר רשמי
לא ימונה ליו"ר הכנסת הבאה. אדלשטיין (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)/אתר רשמי, דוברות הכנסת, עדינה ולמן

בניגוד למתווה הראשוני, מסתמן כי שני הצדדים ויתרו על זכות הווטו בנוגע למינוי שרים. לדברי גורם המעורה במשא ומתן, הליכוד לא יוכל להטיל וטו על שר המשפטים, ואילו חוסן לישראל לא יוכלו להטיל וטו על השר לביטחון פנים. אם אכן הווטו ההדדי הוסר, השרה מירי רגב נחשבת למועמדת המובילה למשרד ביטחון הפנים.

הישיבה של נתניהו עם גנץ וח"כ גבי אשכנזי נמשכה כשבע שעות, ובסיומה שני הצדדים פרסמו הודעה משותפת שבה הם הודיעו כי "בפגישה הושגו הבנות והתקדמויות משמעותיות. במהלך היום תתקיים פגישה נוספת במטרה להגיע לחתימה על הסכם". כעת, צוותי המו"מ של הליכוד וחוסן לישראל עובדים על פרטי ההסכם, שצפוי להיחתם אחר הצהריים בפגישה נוספת שתיערך בין נתניהו לגנץ.

מירי רגב בישיבת ממשלה, 19 בינואר 2020. אלכס קולומויסקי, פול צלמים
מועמדת מובילה לתפקיד השרה לביטחון פנים. רגב (צילום: אלכס קולומויסקי)/פול צלמים, אלכס קולומויסקי

לפי המתווה המסתמן, חוסן לישראל תקבל את תיקי החוץ והביטחון ואילו הליכוד יקבלו את תפקיד יו"ר הכנסת ותיק האוצר, ועם העברת הרוטציה לידי גנץ, גם התפקידים הבכירים הללו יוחלפו בין שתי המפלגות. בנוסף לכך, הממשלה צפויה לכלול לפחות כ-30 שרים - מספר השרים הגדול ביותר בממשלה מאז 2009, אז מנתה הממשלה כ-30 שרים. מדובר בהגדלה משמעותית לעומת הממשלה הנוכחית, שמונה כ-24 שרים.

בחוסן לישראל אמורים לקבל גם את תיקי הכלכלה, התקשורת, התרבות והספורט, העבודה והרווחה, העלייה והקליטה, המדע, התיירות, החקלאות, השוויון החברתי, הנושאים האסטרטגיים והתפוצות. מנגד, בליכוד יקבלו גם את תיקי התחבורה, החינוך, הבריאות, הפנים, הנגב והגליל, האנרגיה, הגנת הסביבה, השיכון, הדתות, המודיעין, שיתוף הפעולה האזורי וירושלים ומורשת. כמו כן, סוכם כי ראשות ועדת הכספים תוחזר לידי ח"כ משה גפני (יהדות התורה).

שר הבריאות, יעקב ליצמן במהלך הצהרה בנושא נגיף הקורונה, משרד רה"מ, ירושלים 12 במרץ 2020. אולבייה פיטוסי/פלאש90, צילום מסך
יישאר שר הבריאות. ליצמן (צילום: אולבייה פיטוסי, פלאש90)/צילום מסך, אולבייה פיטוסי/פלאש90

באופן רשמי, הלשכות של נתניהו וגנץ מסרבות לאשר את פרטי המו"מ, מה שמרמז שהכול נתון לשינויים. השינויים יכולים להיערך גם במו"מ בין נתניהו לגנץ וגם במו"מ שנתניהו יקיים לאחר מכן עם השותפים בבלוק הימין ועם בכירי הליכוד.

התנגדות במפלגת העבודה לכניסה לממשלה

במקביל, ח"כ מרב מיכאלי מקיימת היום כנס חירום בתכנת ה-zoom במטרה למנוע מיו"ר העבודה עמיר פרץ להיכנס לממשלה עם חוסן לישראל. "מצב החירום האמיתי הוא קודם כל הסיכון לדמוקרטיה שלנו. בחסות המשבר הבריאותי נתניהו מבזה את בית המשפט העליון, משתק את מערכת המשפט, משתמש בשירות החשאי למעקב אחרי אזרחיות ואזרחים וממשיך להסית ולפלג, אסור שמפלגת העבודה תתן יד לנאשם נתניהו בחיסול הדמוקרטיה שלנו", אמרה.

מרב מיכאלי במהלך כינוס ועידת מפלגת העבודה, מרכז הכנסים "לאגו", ראשון לציון 25 בדצמבר 2019. ראובן קסטרו
מתנגדת לכניסת העבודה לממשלה תחת נתניהו. ח"כ מיכאלי (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

פרץ טרם הגיב להחלטת חוסן לישראל להיכנס לממשלה, אך במרצ מעריכים כי הוא פועל לכניסה לממשלה, בהתאם לסיכום מוקדם בינו לבין גנץ. במרצ מפעילים לחץ על ח"כ איציק שמולי שלא להצטרף יחד עם פרץ. בשלב זה, רק מיכאלי הצהירה רשמית כי לא תיכנס לממשלה תחת נתניהו.

(עדכון ראשון: 12:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully