וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כורח במצב חירום": נדחתה העתירה נגד פינוי קשישים לטובת חולי קורונה

26.3.2020 / 22:41

בג"ץ דחה את עתירת מועצת פרדס חנה-כרכור נגד משרד הבריאות, שדרש לפנות בית חולים גריאטרי עבור אשפוז חולי קורונה. לדברי המשרד, דיירי ביה"ח יועברו למסגרות אלטרנטיביות להמשך הטיפול בצרכיהם. קרובי הקשישים צפויים להפגין: "מצער שזה היחס לקשישים"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ניר חן

בגץ דחה הערב (חמישי) את העתירות כנגד משרד הבריאות בגין פינוי שורדי שואה וקשישים אחרים מבית החולים הגריאטרי שהם בפרדס חנה, כדי לפנות מקום לטיפול בחולי קורונה. את העתירות הגישו אפוטרופוסיהם של שבעה מהמאושפזים וכן המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור שהשופטים נעם סולברג, ג'ורג' קרא ואלכס שטיין, סברו כי מוטב היה ולא היתה עותרת כלל בעניין שבאחריותו של משרד הבריאות.

העתירה נסובה סביב החלטת משרד הבריאות להסב מחלקה הסיעודית, מחלקה לגריאטריה תת-חריפה ושתי מחלקות לתשושי נפש שבמרכז הגריאטרי הממשלתי "שהם", הנחשב לבית החולים הגריאטרי הגדול בישראל, לטובת אשפוזם העתידי של חולי קורונה במצב בינוני וקשה, שאמורים לקבל במסגרת זו טיפול ייעודי בתנאים שימנעו הידבקות. בהתאם לתכנית המדינה, דיירי "שהם" יועברו למסגרות סיעודיות אחרות: בית החולים הסיעודי הדר כרכור, הנמצא בפרדס חנה, ובית החולים הסיעודי Tender Loving Care"", שנמצא בחדרה, לא רחוק מפרדס חנה.

בית החולים הגריאטרי שהם בפרדס חנה. משרד הבריאות, אתר רשמי
"מהלך ההסבה הוא חלק ממלחמת ישראל בקורונה". ביה"ח "שהם" בפרדס חנה/אתר רשמי, משרד הבריאות

השופטים קבעו כי לא נפל שום פגם מהותי או פרוצדורלי, וכי לא נותר להם אלא לדחות גם את עתירתם של דיירי שהם, אולם הם לא פסקו לעותרים הוצאות. "אנו מאחלים בריאות טובה ואריכות ימים, תוך הבעת תקווה כי סירתנו - הסירה של כולנו - תגיע בקרוב אל חוף המבטחים".

משרד הבריאות טען כי מהלך ההסבה, אשר נועד לביצוע מיידי, הוא "כורח בל-יגונה במצב החירום שבו אנו נתונים". עוד אמר כי "מציאותנו כוללת קרוב ל-1,500 חולי קורונה, שמתוכם למעלה מ-100 נמצאים במצבי חולי מבינוני עד קשה. מספרים אלה עלולים לגדול לממדים של אסון לאומי כחלק מהפנדמיה העולמית, וכי מהלך ההסבה מהווה חלק ממלחמתה של מדינת ישראל בנגיף הקורונה ומשורה ארוכה של אמצעי חירום אשר ננקטים כדי למנוע את המשך ההידבקות בנגיף ואת התפשטות המחלה בקרב תושבי המדינה".

עוד בוואלה!

מטופלים סיעודיים וניצולי שואה: קשישים יפונו לצורך הקמת מרכז לחולי קורונה

לכתבה המלאה
היחידה המיוחדת לטיפול במצבי חירום בבית חולים שיבא תל השומר, 5 במרץ 2020. ראובן קסטרו
צוות רפואי לטיפול בחולי קורונה, בית חולים תל השומר/ראובן קסטרו

לדברי המשרד, מדובר במאמץ לאומי ממעלה ראשונה, "שבמסגרתו המדינה חייבת לדאוג לכך שיימצא בידה מספר רב של מיטות אשפוז עבור חולי קורונה שמצבם בינוני וקשה". מהלך ההסבה אמור לספק למדינה ולחולי הקורונה 128 מיטות אשפוז, ולטעמה של המדינה מכאן נחיצותו. במשרד הבריאות טענו כי המדינה שיתפה את משפחותיהם של דיירי המרכז הגריאטרי על מהלך ההסבה, והצהיר בפני השופטים כי דיירים אלה יפונו למסגרות מתאימות, להמשכו של טיפול נאות בצרכיהם בדרך רגישה ומכבדת.

"שהם הוא בראש ובראשונה בית חולים - כשמו כן הוא - אשר מורשה לספק את כל השירותים הרפואיים עליהם יחליט משרד הבריאות, קרי: המדינה", טענו במשרד הבריאות. "שירותים כאמור בוודאי יכולים לכלול בתוכם טיפול בחולי קורונה, נוסף לטיפולים סיעודיים -גריאטריים או במקומם, אם כך תחליט המדינה - והמדינה כך החליטה".

הפגנה של משפחות השוהים במחלקות תשושי הנפש והמחלקה הסיעודית במרכז הרפואי שוהם בפרדס חנה בעקבות ההחלטה לפנותם לטובת הקמת בית חולים לחולי קורונה 24 במרץ 2020. יואב איתיאל
הפגנה של משפחות הקשישים מחוץ לבית החולים "שהם" בפרדס חנה-כרכור/יואב איתיאל

מהמועצה המקומית פרדס חנה כרכור נמסר בתגובה להחלטה: "אנו מקבלים בצער רב את החלטת בג"ץ. מצער שזה היחס לקשישים. משרד הבריאות בהחלטתו פוגע באופן קשה בקשישים והחולים הסיעודיים".

"גם לאחר דחיית העתירה בני המשפחות ממשיכים להילחם למען יקיריהם"", אומרת עו"ד יעל הבסי-אהרוני, מהקליניקה לזכויות ניצולי שואה ואנשים בזיקנה, המייצגת אותן. "בדיון בעתירה הצהירה המדינה בפני בית המשפט כי המחלקות יפונו כקבוצה אחת שלמה יחד עם הצוות. בני המשפחות פנו בשעות הלילה למשרד הבריאות בדרישה לבטל את הפינוי או לכל הפחות לעמוד מאחורי ההצהרות שניתנו בבית המשפט ולהעביר את הדיירות והדיירים יחד עם הצוות כולו".

מחר בבוקר צפויים קרוביהם של המאושפזים הקשישים לקיים, שוב, בפעם השנייה השבוע, הפגנה מול שערי בית החולים "שהם", במחאה על המהלך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully