וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רודנות בריאה: האכיפה הבררנית של נתניהו ואדלשטיין היא המסוכנת ביותר

25.3.2020 / 17:23

בעיני ראש ממשלה הנאשם בפלילים ויו"ר כנסת המשתמט ממילוי צו של שופטי העליון - החוק אינו אלא תכנית כבקשתך. זו הדוגמה האישית שמעניקה הממשלה לאזרחים: מאיימים על האזרחים באכיפה, בעודם מחריגים את עצמם מכפיפות לתקנון החיים בדמוקרטיה

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אביחי ברוך

החוליה החלשה ביותר בישראל בטיפול במשבר הקורונה היא הממשלה. מילא, ההתלבטות בה היא בין גישות שונות ולעתים קוטביות. זה טבעי: מתווכחים ולבסוף מצביעים ומאשרים את החלטותיו של בנימין נתניהו. הבעיה היא הדוגמה האישית.

הממשלה אינה סומכת על הציבור שיפנים שהיא רוצה בטובתו ושיציית מרצונו לכללי ההתנהגות שהיא מכתיבה. בהיעדר שיתוף פעולה מלא מצד הנתינים, ההמלצות הופכות להוראות. המתכונת אינה ייחודית לישראל - זאת האופנה העולמית: חוק וסגר.

אבל מה שמיוחד לישראל הוא כפל הלשון של השלטון: חוצפת המתגרים בחוק, צביעותם של אבירי האכיפה הבררנית, שרוממות האיום במשטרה, קנסות ומעצר בגרונם בעודם מחריגים את עצמם מכפיפות לתקנון החיים בדמוקרטיה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין במהלך ישיבת הליכוד, כנסת, ירושלים. ראובן קסטרו
החוק כמו נועד לזולת, לא להם/ראובן קסטרו

ראש הממשלה הוא לדעת התביעה הכללית, אם כי עדיין ללא גושפנקה של בית-משפט, פושע. זאת משמעותו של כתב-אישום בסעיפי פשע (שוחד) ועבירות נוספות, נמוכות יותר במדרג החומרה. הוא ממשיך בכהונתו, משום שהתובע, היועץ המשפטי לממשלתו, אינו מעז לומר לו ללכת, ובית-המשפט העליון מתחמם על הקווים וטרם נכנס למגרש. היועץ, אביחי מנדלבליט, עסוק בנקמות הקטנות שלו. השבוע, כשפרסם מכתב ששלח לראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, ניצב גדי סיסו, ובו הוראת חקירה, נעדר מרשימת מכותביו, באופן חריג ובוטה, ממלא-מקום פרקליט המדינה דן אלדד, אאא"א - אלדד איש אמיר אוחנה.

כאשר המוסד העליון, פשוטו כמשמעו, במערכת החוק אומר סוף-סוף את דברו בפרשת סירובו של יו"ר הכנסת בפועל (התואר המשמש במכוון את נשיאת העליון, להבדיל מיו"ר קבוע) - לאפשר לבית המחוקקים לבחור ראש - הסרבן אינו ממהר לבצע את שהוטל עליו. סימן לבאות, כשנתניהו ומשפחתו, בתוקף חזקה שקנו ב-11 שנות מגורים בבלפור, ייאחזו בחוק הגנת הדייר ויתנגדו לפינוי.

עוד בוואלה!

בעקבות פסיקת בג"ץ: יו"ר הכנסת אדלשטיין התפטר מתפקידו

לכתבה המלאה

התנהגותם של שליטים-מורדים אלה אינה רק מהותית. היא גם סמלית. האמצעי בשלושת צאצאיו של נתניהו מפיץ איור של בג"ץ מטיל את מימיו. התחכמות בנוסח אביו, שטען לפני רבע מאה שבהפגנה בניצוחו נגד יצחק רבין נישא ארון קבורה לא כאיום על ראש הממשלה, אלא כהמחשה לקבורת הדמוקרטיה. יאיר נתניהו אינו משתין על בג"ץ, חלילה. בדיוק להיפך. האצילות מחייבת.

יו"ר הכנסת משתמט ממילוי צו עשה של בית המשפט העליון. ראש הממשלה נאשם בפלילים. החוק הוא בעיניהם תוכנית כבקשתך. הוא נועד לזולת, לא להם. ירצו - יקיימו. לא ירצו - ידרשו מאחרים לציית.

הנקודה הארכימדית בתמרון הפוליטי של נתניהו

לכן צריכה לקום בשעות הקרובות מחאה עממית נגד נבזותו של השלטון, שלנוכח כרטיס אדום חוטף את הכדור וממשיך לבעוט לשער. מותר לצאת מפתח הבית רק 100 מטר, מספר שרירותי ולא מדעי? ייצא כל אזרח למרחק של 101 מטר מביתו, ורק יקפיד על הריחוק הנאות משכניו. במלחמת יום הכיפורים הגיעו לקילומטר ה-101? כאן יסתפקו במטר ה-101. תקנות החירום נועדו אמנם לשמירת בריאות הציבור, אך כך גם הדמוקרטיה המבוססת על כפיפות הכול לחוק. רודנות בריאה בנוסח נתניהו ואדלשטיין היא המחלה המסוכנת ביותר.

אדלשטיין הוא מריונטה קידמית במופע ביבי והבובות. אין בממשלת המעבר לדיקטטורה ולו שר אחד שכבודו יקר לו מחנופה לחברי מרכז המפלגה, שיקבעו את עתידו התעסוקתי לפי כיוון האגודל של נתניהו. הפילוסוף ד"ר יובל שטייניץ, למשל, בעלה של שופטת מחוזית בירושלים, שעמיתיה יישבו בדינו של נתניהו אם יותר להם להגיע לאולם, בתוך רובע הנתון בעוצר ומוקף גדרות תיל וצנחנים, ביבי-גראד כמהדורה עדכנית של בווינגראד משנות ה-40. שטייניץ לא התפטר מהממשלה, כיאה לאיש מידות ועקרונות, לשמע דברי הבלע נגד הרשות השופטת. בוודאי יצטדק שבסולם הערכים, אין עילאיים מארץ-ישראל ומטילים המשוגרים מהים.

השופטת אסתר חיות בדיון בשאלה האם ראש הממשלה בנימין נתניהו יוכל להרכיב ממשלה תחת כתב אישום, בית המשפט העליון 31 בדצמבר 2019. ברני ארדוב
לא תיתן את בג"ץ למרמס המבזים אותו. חיות/ברני ארדוב

סיכויי אדלשטיין בעתירת כחול לבן נגדו קרובים לאפס, לא ברור רק מאיזה צד. שלא כח"כ וכחוק, 48 שעות החסד שהעניק לעצמו כיו"ר מתפטר וזכאי להתחרט נזכרות רק בתקנון הכנסת. בהחלטת בג"ץ שהורתה לו לכנס את המליאה לבחירת יו"ר לא יאוחר מהערב קבע השופט יצחק עמית שמעמדו של התקנון נמוך בשתי דרגות מזה של חוק יסוד הכנסת, המאיץ בכנסת החדשה להזדרז ולבחור לעצמה יו"ר קבוע. אדלשטיין לא הסתפק בדיון רעיוני על הפרדת רשויות: הוא אסר מלחמה על העליון - ויובס בה.

דומה שהוא הצטייד בדלק רק עד מחצית הדרך ועבר את נקודת האל-חזור, בטיסת קמיקזה נגד הייעוץ המשפטי שלו (שהיה חלקית לצידו עד שלשום), נגד הרוב בכנסת, נגד בג"ץ. כל זאת בשירות נתניהו, אבל בתאוצה כה מסחררת, עד שלבסוף הוא עוד עלול לשכוח מי מושך בחוטי מי ויחתור לשלוט בליכוד בלי נתניהו ואחריו. אם כבר פורע חוק, למה לא בדרג הרם ביותר, האזרח מס' 2 לאחר הנשיא (ומי שרעייתו קודמת לשרה נתניהו לפי כללי הטקס).

נתניהו יודע ששליחת אדלשטיין מדוכן היו"ר לספסלים האחוריים של הכנסת היא הנקודה הארכימדית של התמרון הפוליטי כולו. חקיקת איסור מועמדותו של נאשם בפלילים לראשות הממשלה בכנסת הבאה תצנן את להט הכמיהה לכנסת הבאה, משמע לפיזור הכנסת הנוכחית ולהקדמת הבחירות. היא גם מסוגלת לשים גרם נוסף על המאזניים שלח בג"ץ, היה ובני גנץ יתנדב בשבועיים הקרובים להעביר לנתניהו את הרכבת הממשלה. החוק אמנם יתייחס לעתיד, אך ישקף נורמה עכשווית. נשיאת בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, דיתה פרוז'ינין, קבעה בשעתה ששרה נתניהו התעמרה בעובדי המעון בבלפור וראתה בכך סיבה לפסיקה לטובת העובדים ונגד המדינה, אף שהפרקליטות טענה שההתעמרות עודנה מותרת, עד לתחילת תוקפו של החוק. נשיאת העליון אסתר חיות, שלא היססה להוקיע את חתירתו של אדלשטיין תחת יסודות הדמוקרטיה, אינה נופלת מפרוז'ינין בהגיונה ובנחישותה. היא לא תיתן את בג"ץ למרמס המבזים אותו.

רגע או שניים אחרי יולי

גם ללא עניינו האישי בהצגת תמונה מבהילה המצדיקה לכאורה מניעת זעזוע שלטוני, נתניהו סובל מנטייה לאימוץ התרחיש החמור ביותר. הבעיה אינה בהערכה, אלא בנגזרת המבצעית ממנה. אילו עמד נתניהו בראש הממשלה שבהוראתה תקף צה"ל את הכור הגרעיני הסורי, ב-2007, הייתה ישראל מסתבכת במלחמה, ולא רק בגלל התרברבותו. התרחיש החמור ביותר אז, בהערכת אמ"ן ובניגוד להערכת המוסד, דיבר על תגובה צבאית כלשהי של בשאר אסד. אם כך, היה בין קציני המבצעים מי שאמר כי מוטב לתקוף בהפתעה גם את המערכים הסוריים העלולים להשתתף באותו גמול. המסקנה הקיצונית מהתרחיש הקיצוני לא התקבלה. בהשאלה לקורונה, אמ"ן הוא מנכ"ל משרד הבריאות, והמוסד - מקבילו במשרד האוצר. אופייני לנתניהו שהחרדה, על משמעויותיה המעשיות, גוברת אצלו על התקווה המשוקללת בחשבון עלות-תועלת.

במלחמת תש"ח איבדה ישראל אחוז מאוכלוסייתה (היהודית) - 6,000 מתוך כ-600 אלף. במלחמת יום הכיפורים נהרגו כדי פרומיל, כ-2,600 ישראלים מתוך כשני מיליון וחצי. עכשיו מאיים נתניהו שללא ציות להוראותיו עלולים למות שוב כפרומיל, עד כדי רבבה, מתוך תשעת מיליוני הישראלים. שום מומחה רציני אינו תומך בחשבון האימים של נתניהו, המקווה שפחדי האזרחים ידביקו אותו לכסאו.

הרמטכ"ל אביב כוכבי, בטקס סיום קורס חובלים בבסיס חיל הים בחיפה 4 במרץ 2020. דובר צה"ל
ההסלמה טבועה בתהליכים. כוכבי/דובר צה"ל

הממשל הצבאי, שחלש עד 1966 על אזורים נרחבים, בעיקר ערביים אך לא רק, יוטל עכשיו למעשה על ישראל כולה. בפינוי עזה ב-2005 הופעלו בסיוע למשטרה שתי אוגדות, 36 של גרשון הכהן ו-162 של עוזי מוסקוביץ', ועם הפנים לאויב - אוגדת עזה בפיקוד אביב כוכבי. עכשיו, כשהרמטכ"ל כוכבי אחראי לאויב בכל הגזרות, יוקצה סדר-כוחות דומה, פעמיים שמונה גדודים שהם כאוגדה, לפינוי ישראל מאזרחיה הביתה.

היום לפני 19 שנה חיברה הפרקליטות הצבאית מסמך המעגן סמכויות "מעצר על ידי חיילים לפי תקנות ההגנה לשעת חירום, 1945". כן, אמרו קציני הייעוץ והחקיקה של הפצ"ר, כמורשת השלטון הבריטי הנושן והחוק הישראלי המעודכן , חייל רשאי לעכב כל אדם "העובר על התקנות", במעין מעצר אזרחי ועד להבאת "חב מעצר" לשוטר. לחייל מותר להשתמש בכל אמצעי - כוח - סביר (בנוסח שבוטל הוגבל השימוש בכוח, "שלא יהיה (בו) כדי לגרום לחשוד חבלה".

המסמך ממרץ 2001 לא עסק בהוראות פתיחה באש, והחיילים שיאכפו את סגר הקורונה אינם אמורים לשאת נשק (לא נאמר אם יחומשו באלות או בציוד אחר לשיטור בהפרות סדר). אבל ההסלמה טבועה בתהליכים כאלה, ובסופם מבצבץ כפר קאסם.

וכל זאת כשאין לסמוך על הממשלה - והיום על הכנסת - ועל העומדים בראשה, מצפצפים על החוק בעצמם ומטיפים לזולת. וגם על יריבו הדהוי של נתניהו קשה לסמוך, כי בגרסתו למבצע סבתא, בני גנץ מתחיל הכי רפה שלו ומחליש. גנץ, נאנח אחד מעמיתיו לשעבר בצמרת הביטחונית, הוא "נהג העוקף איכשהו בור בכביש - ומתעקש לנסוע עליו ברוורס". ועדיין, הממשלה החלופית טובה לישראל מהיוצאת וחיונית לעתידה של הדמוקרטיה שתגיח בעוד שבועות או חודשים, רגע או שניים אחרי יולי, מהרחובות הריקים של הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully