וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף התפשטות הקורונה, טראמפ רוצה לסיים את הסגר: "אלפים יתאבדו"

25.3.2020 / 9:15

נשיא ארה"ב הביע תקווה לחדש את הפעילות הכלכלית תוך כמה שבועות. זאת על אף שמושלי המדינות מתנגדים, וארגון הבריאות העולמי מזהיר שארה"ב עשויה להיות המוקד הבא. הוא לא ביסס את טענותיו, אך המדדים בוול סטריט זינקו ב-11% - השיעור החד ביותר מאז 1933

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הערב (שלישי) כי הוא מעוניין לפתוח מחדש את הכלכלה האמריקנית בתוך כמה שבועות, על אף שמושלי המדינות השונות מתנגדים, וארגון הבריאות העולמי מזהיר שארצות הברית עלולה להיות המוקד העולמי הבא של מגיפת הקורונה. עם זאת, הבורסה בניו יורק רשמה עליות שערים חדות של כ-11%, הזינוק החד ביותר מאז 1933, על רקע התקווה להעברת חבילת תמריצים בקונגרס ודבריו של טראמפ.

לטענת טראמפ, הצמצום הדרסטי בפעילות הכלכלית בארצות הברית, כשעשרות מיליונים הורו להישאר בבתיהם, עלול להוביל בעצמו לקורבנות רבים. "אתה הולך לאבד יותר אנשים אם תשים את המדינה במיתון או בדיכאון כבד. אלפים יתאבדו", אמר הנשיא לרשת פוקס השמרנית, מבלי שביסס את טענותיו.

"אנחנו חייבים להחזיר את המדינה שלנו לעבוד. המדינה שלנו רוצה לחזור לעבוד", אמר טראמפ. "התרופה הזאת גרועה מהבעיה. שוב, אנשים, אנשים רבים - לדעתי יותר אנשים - ימותו אם ניתן לזה להימשך. אנחנו צריכים לחזור לעבוד. האנשים שלנו צריכים לחזור לעבוד". הוא אף אמר כי הממשל מתכוון לשחרר מגבלות שהוטלו בעקבות התפרצות נגיף הקורונה עד חג הפסחא שיחול בחודש הבא.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בתדרוך היומי בנושא קורונה בבית הלבן, 24 במרץ 2020. רויטרס
המשקיעים מתעודדים. טראמפ, הערב/רויטרס

מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קומו, התריע כי הקלה מואצת במגבלות התנועה, ההתקהלות והעבודה יעלו בחיי אדם. הוא סייר במרכז כנסים שהוסב לבית חולים זמני, עם אלף מיטות, לאור היותה של ניו יורק המדינה שנפגעה בצורה הקשה ביותר מהנגיף, עם 157 קורבנות. קומו הזהיר כי השיא יכול להיות קשה יותר, ולהגיע מהר יותר מהצפוי.

"אם תשאל את העם האמריקני במה לבחור, בין בריאות הציבור לבין הכלכלה, אין תחרות. שום אמריקני לא יגיד להאיץ את הכלכלה במחיר חיי אדם", אמר.

ניו יורק נפגעה בצורה הקשה יותר מההתפרצות, שבה נדבקו יותר מ-50 אלף בני אדם ברחבי ארצות הברית, ויותר מ-660 מתו. הביקוש המשוער למיטות בבתי החולים בניו יורק בשיא ההתפרצות קפץ ל-140 אלף, לדברי קומו, בהשוואה להערכה הקודמת שעמדה על 110 אלף. נכון לעכשיו, יש רק 53 אלף מיטות זמינות. שיעור ההידבקות מכפיל את עצמו כעת בכל שלוש ימים בניו יורק והשיא עלול להגיע בתוך 14 עד 21 ימים, מה שלדברי קומו מפעיל לחץ רב על שירותי הבריאות.

שבוע אחרי שהניו יורקרים ומיליוני אמריקנים אחרים החלו להסתגר בבתיהם מחשש לקורונה, גורמים רשמיים במדינה ומשקיעים עסקיים הזהירו מהקלת המגבלות מוקדם יותר, למרות הפגיעה האנושה בכלכלה האמריקנית.

הבוקר סיכם הסנאט על חבילת תמריצים בסך שני טריליון דולר אחרי מגעים ממושכים עם הבית הלבן. ההצעה תעלה בהמשך היום להצבעת הסנאט, ולאחר מכן בבית הנבחרים.

עוד בוואלה!

עם 27 מיליון חסרי ביטוח בריאות, הקורונה עשויה להכריע את הבחירות בארה"ב

לכתבה המלאה

העיניים לבחירות בנובמבר

טראמפ אמר אמש כי הוא שוקל להחיות מחדש את החיים העסקיים עם סיומם של 15 ימי הסגר בשבוע הבא, אף שהנגיף המידבק במיוחד ממשיך להתפשט במהירות, ושבתי החולים הטוענים למחסור בציוד מתקשים לעמוד בגלי ההתפרצות הקטלניים.

הנשיא הרפובליקני שואף לנצח מחדש את הבחירות בחודש נובמבר כדי לזכות בכהונה נוספת בבית הלבן באמצעות ההבטחה להביא לצמיחה כלכלית. בדבריו המשודרים ברשת פוקס ניוז, אמר טראמפ כי הוא רוצה לראות את העסקים האמריקניים פותחים את שעריהם מחדש עד חג הפסחא, הנחגג השנה באמצע חודש אפריל. בדבריו, הוא אף המעיט בערכה של המגיפה, כפי שעשה בשלביה המוקדמים - כשהשווה אותה לשפעת עונתית.

אישה סוחבת את הכלב שלב בטיימס סקוור שבניו יורק בעת התפרצות מגיפת הקורונה ב-24 במרץ 2020. רויטרס
אישה סוחבת כלב ברחובות הנטושים של ניו יורק. ה-24 במרץ 2020/רויטרס

אולם, מושל מרילנד לארי הוגאן, רפובליקני בעצמו, הטיל ספק באפשרות שניתן יהיה להקל על המגבלות בעתיד הקרוב. "אנחנו לא חושבים שנוכל להיות מוכנים בשום דרך לצאת מזה בחמישה או שישה ימים, או בכל זמן שהוא ב-15 הימים מאז הזמן שבו הם החלו את השעון הדמיוני הזה", הוא אמר לרשת CNN.

ארגון הבריאות העולמי הזהיר כי ארצות הברית עשויה להפוך למוקד עולמי של מגיפת הקורונה, כשהוא מציין כי חלה "החמרה נרחבת מאוד" בהידבקויות. עד כה, איטליה וסין - שבה החלה המגיפה, נפגעו בצורה הקשה ביותר מהנגיף.

אחרי שספג ביקורת מצד קומו ואחרים על כך שטראמפ לא משתמש בסמכויותיו הנשיאותיות כדי לאלץ עסקים לייצר ציוד רפואי, כמו מסיכות ומאווררים, הממשל הפדרלי הודיע מוקדם יותר היום כי הוא ישתמש בחוק הייצור לענייני הגנה כדי להשיג 60 אלף ערכות בדיקה לקורונה.

טראמפ הוציא הנחיות בשבוע שעבר במטרה להאט את התפשטות המחלה למשך 15 ימים, כולל איסור על נסיעות לא הכרחיות. הפעילות הכלכלית נפסקה במדינות מרכזיות כמו ניו יורק וקליפורניה, עם אלפי עסקים אמריקנים סגורים, ומיליונים שאינם הולכים לעבודה.

"השווקים יגיבו באופן גרוע"

היו סימנים לכך שהעצבים מתחילים להתרופף ימים ספורים לאחר שאנשים בארצות הברית החלו לעבוד מהבית, להשגיח על ילדיהם שבתי הספר שלהם הושבתו ולוותר על הפעילויות היומיומית שלהם. הארכיטקטית קרולין סטראוב ומשפחתה לקחו הפסקה משגרת החיים החדשה שלהם בחצר משחקים ברובע ברוקלין שבניו יורק כדי לשחק טניס במגרש כדוריד קטן.

ילדיה של האם בת ה-48 החלו ללמוד באופן מקוון ביום שני. היא ובעלה, ארכיטקט גם הוא, עובדים מבתיהם כדי לתמוך בילדיהם בעת הלימודים. "האמת היא שזה קשה למדי", אמרה סטראוב. "האינטרנט לא תמיד אמין, הוא נופל, וזה בלתי אפשרי עבורנו לייצר ארבעה אזורי שמיעה נפרדים בבית".

לדברי משקיעים שנותרו מודאגים מחוסר הוודאות של המשך מגיפת הקורונה, פתיחה נמהרת מדי של הכלכלה עלולה להיענות בתגובה נגדית שתביא לתוצאות ההפוכות, בדמות עלייה במקרי המוות ופחד בציבור מיציאה החוצה. "השווקים יגיבו באופן גרוע כי הם למדו שהגישה הזאת לא עובדת", אמר אקסל מרק, מנהל ההשקעות הראשית של חברת מרק השקעות. "מנקודת מבט רפואית, עליך לשבור את העלייה האקספוננציאלית ועליך לעשות זאת באמצעות מדיניות של בידוד ביתי".

חולה בקורונה מפונה על ידי צוותים רפואיים בניו יורק ב-24 במרץ 2020. רויטרס
חולה בקורונה מפונה על ידי צוותים רפואיים בניו יורק, היום/רויטרס

למרות השינויים המשמעותיים בחיי היומיום, אמריקנים רבים עדיין אומרים כי הם מוכנים לבצע הקרבות. כריסטין שינדלר, פקידה לשעבר בת 58, הייתה לבדה כשהמתינה לאוטובוס בתחנה באפר איסט סייד במנהטן. לדבריה, היא חשבה שמסוכן לבטל את המגבלות מוקדם יותר למען הכלכלה. "זה הולך לחזור גם כך, באמת, ברגע שהדברים מגיעים לשפל המדרגה", אמרה. "זאת אמורה להיות הכלכלה מספר אחת בעולם".

(עדכון ראשון 21:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully